Skoro dva týdny už zůstávají ceny benzinu a nafty u čerpacích stanic plus minus stejné. I když na rekordních hodnotách. Příští týden ale přijde další zdražení. Podle analytiků a lidí z petrolejářské branže především kvůli vyšším cenám exportu do Ameriky a také zdražení biopaliv. Líh povinně přidávaný do benzinu a řepkový olej do nafty jsou nyní dražší kvůli rostoucí ceně plodin.
Zatímco ropa Brent se v posledních dnech pohybuje kolem ceny 113 až 116 dolarů za barel, rotterdamská burza, podle které se kalkulují ceny paliv v Česku i celé Evropě, zažila skok. Ze 1100 dolarů za tunu benzinu v minulém týdnu na cenu o 50 dolarů vyšší. To v přepočtu na koruny znamená zdražení zhruba o 70 haléřů z jednoho litru. Až o tolik může oproti aktuální průměrné ceně 38,17 koruny za litr zdražit benzin v příštím týdnu.
Vliv biopříměsí
"V posledních měsících vidíme, že cena pohonných hmot na rotterdamské burze nekopíruje cenu ropy, ale vyvíjí se samostatně. Nynější zdražení paliv je výrazné, ale může být dočasné,“ soudí analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.
Podle experta České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václava Louly jsou za zdražením benzinu na burze především vyšší ceny spekulantů v souvislosti s větším exportem benzinu z Evropy do Spojených států. „Část rafinerií a těžařů v Mexickém zálivu omezila produkci kvůli hrozícím hurikánům, to vyvolává větší odbyt benzinu z Evropy,“ míní Loula.
Připomíná, že na burzovní cenu benzinu a nafty má nyní velký vliv i světová cena biopříměsí, které se v Evropě do benzinu a nafty přidávají – tedy lihu a metylesteru řepkového oleje (MEŘO). A zemědělské plodiny, ze kterých se vyrábějí, zdražují.
Ceny benzinu a nafty nikdy nebyly vyšší. Zdražování má pokračovat - čtěte ZDE
Levný benzin jen uškodí, říká zástupce firem, které si stěžují na Shell - čtěte ZDE
Zdražuje i líh
V Česku musejí ze zákona (na základě požadavku Evropské unie) petrolejáři uvést na trh ročně minimálně 4,1 procenta lihu vůči celkovému prodeji benzinu. A minimálně šest procent MEŘO k celkovému prodeji nafty. V natankovaném litru benzinu smí být podle českých norem až pět procent lihu, v Evropě až deset procent. Tyto příměsi rafinerie nakupují a míchají s benzinem a naftou ještě před dopravou na pumpy. Ve skutečnosti tak u pump netankujeme čistý benzin nebo naftu, ale směs.
Ceny příměsí teď na burze v Rotterdamu rostou, takže mají vliv i na zdražení samotného benzinu a nafty. V současné době zatím platí řidiči v ceně benzinu i sumu zhruba 10 haléřů za přimíchaný líh a padesátník za přimíchané MEŘO. Tenhle cenový podíl vzroste.
"Tyto ceny se mění v poslední době dramaticky, jdou hodně nahoru. Přitom před měsícem ještě biosložky výslednou cenu paliva spíš zlevňovaly,“ uvádí obchodní ředitel státem ovládané distribuční společnosti Čepro Jan Duspěva.
A výrobci biopaliv mu dávají za pravdu. „Dosud jsme cenu lihu drželi, ale ceny se tvoří podle burzy a tam líh jako pohonná hmota v poslední době výrazně zdražuje. I my teď budeme líh nabízet za vyšší cenu,“ říká Oldřich Reinbergr, šéf největšího výrobce lihu pro pohon aut v Česku společnosti Tereos TTD.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist