Brzy nastane doba, kdy české koleje budou lemovat plnící stanice plynu CNG. Zatím málo rozšířené využívání plynového pohonu v dopravě totiž s rostoucími cenami pohonných hmot nabývá na významu.
Pohon na plyn CNG je zatím nejvíce využívaný u aut či autobusů, vlaky jsou ale čerstvou novinkou. Společnost Vítkovice Doprava, která spadá pod skupinu Vítkovice Machinery Group, v tomto směru spolupracuje s Českými drahami.
"Zatím máme zprovozněny dva typy lokomotiv a na dalších se pracuje, přičemž chceme také stavět plnicí stanice v dosahu kolejí,” řekl na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně pro IHNED.cz Ondřej Šustai, který má segment CNG ve firmě Vítkovice Doprava na starosti.
Jste aktivní na poli CNG plynu pro automobilový průmysl...
Ano přesně tak, máme vizi stát se jedničkou na našem trhu v tomto oboru.
Jak jste velcí, kolik máte v současné době plnicích stanic?
Momentálně máme jednu velkou veřejnou plnicí stanici u nás ve Vítkovicích na ulici Ruská a pak máme několik stanic vnitropodnikových.
Ty jsou hlavně pro vysokozdvižné vozíky, kde je tato aplikace ideální. Stanice máme ve Vítkovice Heavy Machinery, ve Vítkovice Cylinders, v naší společnosti Vítkovice Power Engeneering v Jeseníku a další v naší společnosti Milmet v polském Sosnowci.
Vy tedy dodáváte jen tlakové nádoby?
Vítkovice Cylinders je tradičním výrobcem ocelových lahví a součást každé té plnicí stanice je zásobník, kam my dodáváme potřebné láhve.
Jaký je v současnosti zájem o tyto vozy CNG?
Díky vzrůstající ceně benzinu a nafty zájem strmě narůstá. Možno říci, že lidé začínají v CNG objevovat plnohodnotnou náhradu, navíc ekologickou, kde mohou významně ušetřit.
Pro nájezdy nad deset tisíc kilometrů za rok je návratnost velmi rychlá, takže lidé v tom spatřují šanci ušetřit a být konkurenceschopní.
Plánujete tedy navyšovat počet plnicích stanic?
Určitě, máme strategický plán v následujících dvou až třech letech vystavit zhruba třicet plnicích stanic.
V kterém regionu?
V rámci celé republiky, chceme jít cestou spolupráce s petrolejářskými společnostmi a na jejich čerpacích stanicích vybudovat naši část s prodejem plynu.
Je tu takový nekonečný boj spojený s tím, že lidé nekupují auta, protože nejsou plničky a plničky nejsou stavěny, protože není dostatek CNG vozů.
My, abychom mohli plničku postavit, potřebujeme také odběry plynu, jinak je to pouze o investicích a návratnost v řádech patnácti let není dobrá.
Vidím tu vůz Městské policie Ostrava. Ta patří mezi vaše odběratele?
Ostravská městská policie má momentálně 18 vozů na zemní plyn, které jsme jim na zemní plyn přestavěli my.
A teď jsme vyhráli výběrové řízení na přestavbu zkušebního vozidla městské policie tady v Brně.
Co se týče našeho vozového parku, tak celý holding má teď k dispozici zhruba tři sta vozidel na zemní plyn. Převážně osobních a několik nákladních.
I další firmy se o to začínají zajímat a předělávají si své flotily. Úplně aktuálně můžu říct, že Česká pošta si objednala 400 vozů na zemní plyn.
I České dráhy budou testovat tento pohon na lokomotivách. Zatím máme zprovozněny dva typy lokomotiv a na dalších se pracuje, přičemž chceme také stavět plnicí stanice v dosahu kolejí.
To je tedy úplná novinka....
Určitě v ČR je to nové. Ale například v úterý jsme měli jednání s ruskými partnery, kteří s provozem lokomotiv na CNG mají zkušenosti delší dobu a nalezli jsme oblasti, kde bychom si mohli být nápomocni.
Tyto lokomotivy využíváme zatím především pro naši dopravu v rámci podniku. Převážíme zboží a materiál na našich kolejích, i když máme oprávnění jezdit také na kolejích Českých drah.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist