Nizozemský výrobce čelí prudkému poklesu prodeje přenosných navigací kvůli konkurenci chytrých telefonů a tabletů. Soustředí se na navigace zabudované do aut a samotnou aplikaci, kterou dodává například pro iPhony a iPady Applu.
Svou výhodu vidí v silné vazbě se zákazníkem.
"Každý den lidé v mapách opraví deset tisíc údajů," řekl na kongresu ITS (inteligentních dopravních systémů) ve Vídni Carlo van de Weijer, Senior Manager Business Development.
A hned mi před obří obrazovkou nabízí: Chcete se podívat, jak teď vypadá provoz v Praze?
Co nového představuje Tom Tom tady ve Vídni?
Tom Tom asi znáte jako navigace. Jak jsou navigační systémy stále chytřejší, máme k dispozici dostatek dat, že můžeme vládám pomáhat k výraznému zefektivnění provozu na silnicích. Za to samozřejmě dostáváme zaplaceno, je to náš další byznys model.
Jak to funguje?
V současné době jezdí po silnicích na celém světě asi 80 milionů navigací Tom Tom. Na základě přísné anonymity dostáváme informace o poloze těchto navigací. Poslední generace přístrojů má malou SIM kartu a posílá údaj o poloze každé dvě minuty. Takže poznáme, jakou rychlostí řidič jede, a z toho můžeme se solidní pravděpodobností určit, zda je v místě zácpa a podobně.
Takže Tom Tom má kontrakt s vládami nebo radnicemi? Děláte to i pro Českou republiku?
S tímto systémem dokážeme monitorovat situaci na téměř všech silnicích v 33 zemích, včetně České republiky. Například v Berlíně teď město začíná používat naši technologii, předtím na to měli kamery nad vozovkou a snímače ve vozovce. Mimochodem, jakmile začne mrznout, už máte asi o 3 % nepřesné informace z těchto snímačů. S naší technologií nemusíte nic stavět a náklady na celý systém jsou podobné, jako město potřebuje pro pravidelnou údržbu těch tradičních.
Šéf Kapsch v Česku: Auta budou už brzo hlásit, kolik volných míst je na vašem parkovišti - čtěte ZDE
Siemens chystá chytré jízdné. Čip za vás zaplatí, jakmile nastoupíte do vozidla - čtěte ZDE
Vídeň ukáže nejmodernější dopravní systémy. Je to velký byznys budoucnosti - čtěte ZDE
Vaší firmě v posledním roce spadl zisk o tři čtvrtiny, propouštíte deset procent zaměstnanců, protože lidé nekupují vaše přenosné navigace, když mají chytré telefony nebo tablety. Jak se tomu propadu snažíte čelit?
76 %
O tolik Tom Tom klesl zisk v minulém roce
40 %
O tolik klesl počet zákazníků
10 %
Zaměstnanců Tom Tom propouští
Je pravda, že to dopadlo na ziskové marže, ale Tom Tom je především aplikace. Navigace vyrábíme v továrnách Applu, ne v té, jak se protestuje (smích), největší je v Šanghaji. Teď dodáváme aplikaci i pro iPhone, iPad, zařízení s Androidem. Dobře se drží i prodej zabudovaných navigací pro automobilky.
Jakou výhodu má podle vás Tom Tom oproti navigačnímu systému Navteq od Nokie, což je pro vás asi hlavní evropská konkurence?
Zpětná vazba. Naši zákazníci udělají každý den asi 10 tisíc úprav na mapách podle vlastní zkušenosti. To Nokii chybí. Funguje to trochu jako Wikipedie. Snažíme se mít úzký vztah s našimi zákazníky, přes webovou aplikaci, takové naše iTunes, jim nabízíme novinky a ptáme se, zda jsou ochotni anonymně sdílet svá data. A oni jsou. Většina z nich pravidelně připojuje své zařízení k počítači a při tom synchronizují data.
Jaké trhy vám nejvíce rostou?
Řekl bych, že teď je to Indie a Čína.
Nová aplikace Tom Tom pro Android nefungovala na populárních telefonech Samsung Galaxy S3 nebo HTC One X či tabletu od Googlu Nexus 7. Už jste ji opravili?
Tu aplikaci jsme uvedli před měsícem, na uvedených zařízeních skutečně není optimalizovaná pro poslední rozlišení, takže fungovala, ale grafika nebyla tak dobrá. Začátkem prosince by měla být k dispozici opravená verze.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist