Nová auta v Česku jsou v současnosti mezi nejlevnějšími v Evropě. Ceníkové ceny přitom již od loňského roku neklesají, automobilky o zákazníky ovšem bojují akčními nabídkami a stále lepší výbavou. Vyplývá to z informací obchodníků.

Ceny začaly výrazně klesat již v roce 2008, kdy si domácí Škoda Auto začala intenzivněji bránit svůj třicetiprocentní tržní podíl a vedle tradičních firemních zákazníků se více zaměřila na domácnosti. Do té doby se ceny na českém trhu řadily mezi nejvyšší v Evropě.

V roce 2010 klesla podle poslední zprávy Evropské komise reálná cena automobilů v celé EU o 2,5 procenta, v Česku se pak snížila o devět procent a na Slovensku o 17 procent.

Relativně nižší ceny proti okolním zemím se mimo jiné projevily v nárůstu tzv. reexportů, kdy jsou nová auta zahraničních značek po prodeji v Česku importována do zahraničí. Zánovní vozy tvořily výraznou část z téměř 20 000 aut, která byla letos do září z Česka vyvezena; loni to bylo ve stejném období 14 000 vozů a v roce 2008 jen okolo 5000 aut.

"Výsledná cena automobilu je vždy syntézou řady faktorů, jako je konkurenční situace na trhu, povaha a vlastnosti výrobku," komentoval různé ceníkové ceny Volkswagenu v jednotlivých zemích mluvčí značky v ČR Jan Klíma. Například u nového VW Golf vychází rozdíl v základní ceníkové ceně v Česku a v sousedním Německu nebo ve Francii na několik tisíc eur. Konečná suma, za kterou zákazník auto koupí, ale může být ještě výrazně jiná díky slevám a akčním nabídkám.

Podle odborníků se koncové ceny aut v jednotlivých evropských zemích přibližují. "Inovace v oblasti prodejních kanálů dávají spotřebitelům, například díky internetovým nástrojům pro srovnání cen, mnohem širší možnosti porovnat nabídky více obchodníků v rámci celé EU. Dnes je mnohem jednodušší domluvit a realizovat výhodnou koupi vozu v zahraničí než před deseti a více lety. Z pohledu výrobců a obchodníků se nicméně konkurenční prostředí dále zostřuje," uvedl Jan Malý z Automobilové expertní skupiny PwC ČR.

Reálné ceny automobilů mohou podle Malého v případě masově vyráběných značek přinejmenším stagnovat, v případě kompaktních vozů nebo vozů střední třídy možná i mírně klesat, i když už nijak výrazně. Důvodem jsou velmi nízké marže na českém trhu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist