Banky, mobilní operátoři, dodavatelé energií a další firmy si budou moci od nového roku vybrat, zda budou svým klientům posílat faktury a výpisy z účtů prostřednictvím České pošty či konkurenčních doručovatelů.

Umožní jim to úplná liberalizace poštovního trhu, která v lednu poště sebere výhradní právo na doručování listovních zásilek do 50 gramů a do ceny 18 korun.

Státní pošta i její hlavní konkurenti, kterými jsou společnosti Česká distribuční a Mediaservis, už proto vymýšlejí strategie, jak nalákat firemní klientelu. Ta je přitom pro Českou poštu klíčová.

Podle odhadů Asociace alternativních poštovních operátorů nyní tvoří 80 procent všech malých zásilek právě takzvaná hromadná firemní podání, která zahrnují faktury a další psaní určená do rukou konkrétního adresáta.

Na doručování všech drobných listovních zásilek dnes pošta vydělává zhruba šest miliard korun ročně a jsou stále hlavním zdrojem jejích příjmů. Noví hráči by ale podle odhadů Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), který dohlíží na provozování poštovních služeb, mohli v příštím roce poště ukrojit až deset procent z těchto tržeb.

Doručovatele vybírá Telefónica i ČEZ

„Je logické, že se konkurenti pošty zaměří na firmy. Získání jakéhokoliv velkého klienta například z řad mobilních operátorů či bank pro ně bude významný,“ řekl HN Petr Angelis z Asociace alternativních poštovních operátorů .


Česká distribuční, jednička na tuzemském trhu v doručování reklamních tiskovin, tak například spustila pilotní projekt,v němž nyní nabízí desítkám firem doručování přímých komerčních zásilek (direct mail). Očekává, že tím klienty navnadí k využívání svých služeb i v případě doručování úředních a účetních dokumentů.

„Noví doručovatelé s námi již teď komunikují a my se o jejich služby zajímáme. Vedeme také obchodní jednání s Českou poštou o podmínkách na příští rok,“ řekla HN mluvčí telefonního operátora T-Mobile Martina Kemrová.

S budoucími rivaly pošty jedná také druhý operátor Telefónica O2. „Vyhlásili jsme výběrové řízení na doručovatele dopisů a do prvního kola se nám přihlásilo několik účastníků včetně České pošty. V tuto chvíli ho vyhodnocujeme a zvažujeme další kroky,“ řekl HN mluvčí Telefóniky Hany Farghali.

Všichni přitom hledí hlavně na ceny. „Jsme si vědomi, že na trh vstoupí noví alternativní poskytovatelé, s nimiž jsme připraveni spolupracovat za předpokladu, že dodávaná služba pro nás bude mít vyšší přidanou hodnotu než stávající produkty, a to z pohledu kvality i cen,“ uvedla mluvčí energetické skupiny ČEZ Barbora Půlpánová.

Pošta dává firmám slevy

Ačkoliv se konkurenti pošty už nyní snaží ze všech sil, obávají se, že státnímu podniku nebudou schopni konkurovat právě cenami. Pošta podle informací HN začíná zlevňovat. „Máme signály, že pošta dává firmám nové množstevní slevy, aby si je udržela,“ říká Hana Hankiewiczová z ČTÚ, pod jejíž odbor spadá příprava prováděcích vyhlášek k novele poštovního zákona.

„Česká pošta samozřejmě reaguje na změny v souvislosti s liberalizací poštovního trhu. Obchodní strategii ale nebudeme vzhledem ke konkurenci prozrazovat,“ reagovala tisková mluvčí pošty Marta Selicharová.

Cenovou regulaci má podle přijaté novely poštovního zákona na starosti Český telekomunikační úřad, ovšem až se zpětnou platností. Úpravu cen může nařídit poté, co je vyhodnotí jako „nevyhovující a pro veřejnost nedostupné“.

Noví doručovatelé se obávají o svůj budoucí zisk také proto, že Česká pošta je na rozdíl od nich osvobozena od placení DPH ze základních poštovních služeb.

Další podrobnosti najdete v pátečním vydání Hospodářských novin.

ctete patek