Zacpané silnice nevedou jen k rozčilení řidičů, zhoršení životního prostředí, ale i k obrovským ekonomickým a energetickým ztrátám.
Ačkoli se může zdát, že plynulý provoz zajistí jedině lepší a rozsáhlejší dopravní síť, existují i jiné možnosti, jak to řešit. Pomoci mají inteligentní dopravní systémy, kterými se zabývá Václav Plevka.
Se svým projektem, jak zabránit hrozícímu dopravnímu kolapsu, se dokonce letos dostal do finále inovační soutěže Global Impact, za kterou stojí americká NASA.
Šéf Kapsch v Česku: Auta budou už brzo hlásit, kolik volných míst je na vašem parkovišti - čtěte ZDE
Manažer výrobce navigací Tom Tom: Náš nový byznys model je pracovat pro vlády - čtěte ZDE
Kolik vůbec špatný dopravní systém a zácpy na silnicích stojí a je možné se jim skutečně vyhnout a zabránit dopravnímu kolapsu? Na to odpoví v pondělním on-line rozhovoru Václav Plevka.
Jen v Číně se odhaduje, že kvůli dopravním zácpám přichází tamní ekonomika o 150 milionů dolarů denně.
Spojené státy se chystají zavést systém propojených vozidel jako povinný v nejbližších letech a byznys kolem ITS (Intelligent Transport Systems) v USA generuje tržby ve výši 50 miliard dolarů - podobně jako filmový průmysl. Nejvíce firem z oboru ale pochází z Japonska.
Inteligentní dopravní systémy se často využívají v kombinaci s výběrem mýta. Třeba v Izraeli mají na dálnici vyhrazený zvláštní rychlejší pruh, kde se platí podle toho, jak rychle jedete.
Dá se vyhnout dopravním zácpám? Jak se to dá udělat?
Odpovídá Václav Plevka, odborník na inteligentní dopravní systémy.
Upozornění: Dotazy zviditelňuje redakce s mírným zpožděním.
Online rozhovor
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist