Zacpané silnice nevedou jen k rozčilení řidičů, zhoršení životního prostředí, ale i k obrovským ekonomickým a energetickým ztrátám.  

Ačkoli se může zdát, že plynulý provoz zajistí jedině lepší a rozsáhlejší dopravní síť, existují i jiné možnosti, jak to řešit. Pomoci mají inteligentní dopravní systémy, kterými se zabývá Václav Plevka.

Se svým projektem, jak zabránit hrozícímu dopravnímu kolapsu, se dokonce letos dostal do finále inovační soutěže Global Impact, za kterou stojí americká NASA.

Kolik vůbec špatný dopravní systém a zácpy na silnicích stojí a je možné se jim skutečně vyhnout a zabránit dopravnímu kolapsu? Na to odpoví v pondělním on-line rozhovoru Václav Plevka.

Jen v Číně se odhaduje, že kvůli dopravním zácpám přichází tamní ekonomika o 150 milionů dolarů denně.

Spojené státy se chystají zavést systém propojených vozidel jako povinný v nejbližších letech a byznys kolem ITS (Intelligent Transport Systems) v USA generuje tržby ve výši 50 miliard dolarů - podobně jako filmový průmysl. Nejvíce firem z oboru ale pochází z Japonska.

Inteligentní dopravní systémy se často využívají v kombinaci s výběrem mýta. Třeba v Izraeli mají na dálnici vyhrazený zvláštní rychlejší pruh, kde se platí podle toho, jak rychle plevkajedete.

Dá se vyhnout dopravním zácpám? Jak se to dá udělat?

Odpovídá Václav Plevka, odborník na inteligentní dopravní systémy.

Upozornění: Dotazy zviditelňuje redakce s mírným zpožděním.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
martin
Dobrý den. Nevím, zda se zabýváte i tímhle, ale zajímalo by mě, zda se podle vás v budoucnu obejdeme bez mýtných bran. Jak to udělat, aby lidé nepodváděli, že si krabičku vůbec nevezmou. Bosch prý má nějaké řešení, že jsou pevně zabudované do vozidla...
Dobre dopoledne, na uvod bych chtel podekovat za dotazy ctenaru. A nyni k odpovedi na Vasi otazku. Technologie, o ktere hovorite je zalozena na sledovani pozice pomoci GPS a naslednem preposlani informace do "vyberoveho centra" (back office) pomoci GPRS. Technologie je tedy nyni dostupna a na trhu ji nabizi rada vyrobcu. Domnivam se, ze brany jsou ale i tak za potrebi a to z duvodu dohledu nad dodrzovanim placeni myta (enforcement). Mimochodem, tento system je provozovan na dalnicich v Nemecku.
Vaclav Plevka
jana
Dobrý den. Jak zlepšit situaci v centrech měst kromě zavedení poplatků za vjezd?
V principu jde o to sestavit mix reseni, ktere zahrnuji vystavbu nejnutnejsi dopravni infrastruktury, efektivni dopravni rizeni (ITS), podporu MHD a alternativnich dopravnich prostredku (napr. podpora cyklistiky nebo car sharing). Zalezi take na tom, co pro nas znamena "zlepseni situace" ve mestech. Zmineny mix bude mit jinou podobu, pokud nam napriklad pujde o dosazeni maximalni bezpecnosti nebo o minimalizaci negativnich environmentalnich jevu zpusobenych dopravou atd.
Vaclav Plevka
jarre
Dobrý den, co chceme zřizovat za inteligentní systémy, když ani na novém pražském okruhu nejsou tabule schopné ukazovat aktuální čas a informace o pracech na Letné se zobrazují na výjezdu z Prahy? V této republice mi to připadá jako vyhazování peněz protože to nebude fungovat. Určitě budu pro instalování, ale nejdříve ukažte, že umíte(me) dát dohromady již hotové. JR
Chapu kam svou otazkou mirite. Ja mam podobny nazor. Sofistikovane systemy dopravniho rizeni nejsou schopny provozu, pokud nebude existovat nutna silnicni infrastruktura. Jednoduse receno, pokud detekujeme dopravni exces, muzeme predejit jeho zhorseni nabidkou alternativni cesty ridicum pomoci on-line informovani. Ve chvili, kdy neni dostupna ani minimalni infrastruktura, aby dokazala alternativne odbavit ridice, pak cele ITS pozbyva vyznamu. Jak v dotazu uvadite, meli bychom dat dohromady jiz hotove. A to napriklad plati i v ramci stavijich systemu dopravniho rizeni v CR (i zde je tak prostor pro optimalizaci).
Vaclav Plevka
Zdeněk Vaněk
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda v současných podmínkách lze realizovat Váš projekt na všech dálnicích v ČR a na kolik byste odhadl jeho finanční náročnost. Děkuji za odpověď.
Projekt byl spise zameren na rizeni dopravni oblasti (mestske aglomerace) nez dalnice. Pokud budeme uvazovat priklad Prahy, bylo by zapotrebi zajiste dobudovat nezbytnou telematickou infrastrukturu pro sber dopravnich dat a dopravni rizeni. Finacni narocnost na delsi debatu. Vetsina ITS jsou reseni s velmi vyhodnym pomerem naklady/benefit. Prekazkou je pak ale fakt, ze benefit nejsou penize, ktere by napriklad primo plynuli do pokladny magistratu. Benefit jsou napriklad usetrene hodiny (ktere clovek nestoji v dopravni zacpe) nebo kilogramy splodin, ktere neputuji do ovzdusi.
Vaclav Plevka
Tomas
Nestacilo by podporovavat napr. jezdeni na kole nebo chozeni pesky, popripade mhd? Chapu, ze nekdo je tak dulezitej, ze musi jezdit denne 50 km, ale my obycejni smrtelnici, co to mame do prace par kilaku, bychom klidne mohli jezdit na kole, protoze to je zdravejsi. Bohuzel podpora cyklistu a pesich je minimalni.
Myslim si, ze mate ve svem dotazu pravdu. Jak jsem jiz uvedl v neketere z predeslych odpovedi. Cilem by mela byt kombinace dopravnich reseni, ktere zahrnuji i napriklad multimodalni dopravu, podporu MHD, rozvoj cyklistiky, alternativni dopravni prostredky. Mimochodem, rekl bych z vlastni zkusenosti, ze MHD v Praze je na slusne urovni ve srovnani s Evropou. Souhlasim, ze cykliste to maji v Praze tezke, coz castecne vyplyva i z topologicke dispozice mesta.
Vaclav Plevka
Adéla
Dobrý den, zajímalo by mě, kde v Evropě nebo na světě jsou na tom nejlíp ohledně zlepšení provozu a zamezení dopravním zácpám. Co se třeba zkouší, aby se zácpám zabránilo?
Zajimavym a velmi dobrym prikladem je Stockholm s jeho systemem placeni myta za vjezd do mesta. Opravdu tim bylo dosazeno skvelych vysledku. V Evrope jsou velmi daleko (na zaklade probihajicich vyzkumu a take soucasne praxe) s bojem proti zacpam v Nemecku, Holandsku a Anglii (paradoxne Londyn je mesto s nejhorsimi dopravnimi zacpami). Ve svete je to urcite Japonsko a take napriklad Singapore ma velmi zajimavy system na predpoved vzniku dopravnich excesu.
Vaclav Plevka
Jakub Mehov
Jste si vedom smesnosti vaseho pocinani? Vzhledem k tomu ze kapacita zemekoule potazmo komunikaci nachazejicich se tamtex je konecne, aediny "Intelligent Transport System" (sic) je nutnost celit tomuto faktu omezenim individualni automobilove dopravy. Prostredky na to nakonec jiz existuji, i.e. vlaky, autobusy, a dalsi zpusoby verejne dopravy, pripadne bicykly, kolobezky, ci nohy pro prepravu individualni. Zadne "Intelligent Transport Systems" nemohou problem s excesivnim mnozstvim dopravy vyresit protoze neresi podstatu problemu - mohou ho snad pouze docasne mitigovat. At je to jak chce, problem s individualni dopravou se snad vyresi sam tim jak bude ubyvat dostupnost ropy potazmo pohonnych hmot a stoupat jejich cena. To by snad mohlo lidstvu vyhnat jejich sobeckou sebestrednost z hlav.
Dobry den, pokusim se odpovedet na jedinou otazku, kterou jsem ve Vasem prispevku nalezl. Tedy smesnosti si vedom nejsem. Podporou mi v tom muze byt rada skvelych dopravnich projektu, ktere pomahaji nejen v boji s dopravnimi zacpami ale take snizuji pocet usmrcenych na silnicich. Ohledne podpory jinych dopravnich modu (MHD, cyklistika kolobezky atd.) jsem jiz odpovidal. Dekuji.
Vaclav Plevka
Josef Brožek
Jak v souvislosti s propustností a průjezdností vidíte to, co se dnes děje v některých městech - likvidace více jízdních pruhů, zužování silnic, omezování rychlosti, stavění semaforů cca po 50 metrech, semafory s trvalou červenou na všechny strany a blokování křižovatek těmi "místy pro kola"? Zdaleka jsem nevyjmenoval všechno co se pro blokování dopravy děje a je zajímavé, že se s něčím takovým nesetkávám např. v Německu, ale naopak - tam se jednak komunikace vedou mimo města a vesnice a je z hlavní jenom odbočka a jednak ve velkých městech se naopak pruhy přidávají, takže ohánění se doporučeními EU je mimo.
Dobry dotaz. Ve Vasem prispevku je rada ruznych momentu, ktere by asi vyzadovali delsi diskusi. I kdyz silnicni projektanstvi neni uplne mou domenou, ukazalo se, ze uzsi jizdni pruhy maji priznivy vliv na dopravni bezpecnost. Omezovani rychlosti (pokud se bavime o omezovani pomoci promennych dopravnich znacek) souvisi s tzv. harmonizaci dopravniho proudu. Ve vysledku by tak mela jet vozidla "nahustena" za sebou, rychlosti 80-90km/h. Tim je podstatne navysena dopravni kapacita dane komunikace a take se snizuje (a da se lepe predvidat) delka jizdni doby, coz muze znit prekvapive. Pocet jizdnich pruhu je zase vec silnicniho projektanstvi a mel by odpovidat predpokladane dopravni vytizenosti.
Vaclav Plevka
Jan Masek
Proc vymyslet dalsi a dalsi regulace za stovky miliard, ktery zase selzou jako jakejkoliv pokus "expertu" cokoliv centralne po soudruzsku ridit, a proste NEVYPNOUT VSECHNY SEMAFORY?? Nestoji to ani korunu a vsude kde se to (vetsinou omylem) vyzkouselo, vcetne mest jako Londyn, tak to fungovalo skvele a zacpy zmizely? Copak neni evidentni, ze neustale ma cervenou nekdo, kdo by mohl jet? Ze lidi koukaj na barvicky a nestihaj koukat po sobe a chodcich? V noci mit zapnuty semafory je uz uplne mimo chapani. Neustale nekdo ceka na Godota. Existuje jinej duvod, nez se napakovat a lidi svazat do obludnyho systemu rizenyho Velkym Bratrem, cehoz se pak da naramne zneuzit?
Nevim jakou mate Vy zkusenost z provozu na ceskych silnicich, ale ja vnimam znacnou agresivitu ridicu. Predstava, ze si nechame ridice jezdit dle sebe, mi v tomto kontextu prilis neprida. Semafory maji zasadni dopad na dopravni bezpecnost v mestskem provozu. Pokud je navic aplikovano sofistikovane rizeni (napr.: rizeni je harominizavano v ramci vetsi oblasti, na zaklade aktualnich dopravnich dat), muze byt dosazeno i velmi priznivych vysledku z pohledu dopravni propustnosti.
Vaclav Plevka
Petr
U nás doma, v čechách, se snažíme vše regulovat. Tím pádem utrácíme spoustu peněz do řešení, které budou stát spoustu peněz i v budoucnosti, neb je někdo bude muset udržovat. Když jsem žil v německu, všiml jsem si jedné velmi jednodhuché věci, naprostá většina křižovatek, má pro odpočení vpravo zelenou šipku namalovanou na kusu plechu. Je to velmi levné a provoz je plynulejší. Pravděpodobnost nehody je velmi nízká. Jediné co by mohlo způsobovat problém českým řidičům je téměř absolutní přednost cyklistům, které právě při odpočení vpravo je nutno tolerovat. Šetřeme a braňme další nesmyslné investice do ITS, či podobných..
I ja jsem Petre zil v Nemecku a zelene sipky na plechu si pamatuji. V nekterych pripadech skvele reseni. A take si pamatuji, kdyz jsem jel po tri-proudove dalnici s neomezenou rychlosti. Dynamicky tam byla pak snizena rychlost pomoci promennych dopravnich znacek na 80 km/h a to tak, aby se predeslo dopravnimu excesu, ke kteremu jsem se blizil. Souhlasim, setreme! Ale setreme na spravnych mistech. Pokud chceme udrzet konkurenceschopnost, je plynuly silnicni provoz stezejni. Zaroven jiz vime, ze cesta vystavby dalsich silnic (v dusledku nedostacujici dopravni kapacity) je neudrzitelnym a take mnohem drazsim resenim. A to vubec nemluvim zalezitostech jako bezpecnost provozu nebo jeho environmentalni narocnost.
Vaclav Plevka