Z šesti evropských projektů na železnici jsou dva v Česku, a jsou to zatím projekty ve znamení - bez dotací. "Všechny ostatní vlaky, které se jezdí s dotacemi, tak to je ten správný byznys. Tam prodělá jen hlupák, který si to nedokáže spočítat," říká v pořadu Face to Face Radim Jančura majitel a provozovatel RegioJetu.
Vyzyvatelé Českých drah před kamerami: Na trati Praha-Ostrava už je plno - čtěte ZDE
Leoš Novotný: Postavme železnici podél D1. Jančura chce koridor na Norimberk - čtěte ZDE
Před kamery IHNED.cz jsme ale pozvali oba hlavní aktéry konkurenčního honu na České dráhy - Radima Jančuru i Leoše Novotného (Leo Express). Zástupce národního dopravce se z pořadu Face to Face omluvil. To, co se do záznamu pořadu nevešlo, vám teď přinášíme exkluzivně textem.
Radime, vy podle svých vlastních slov nabízíte na trať Ostrava-Krnov-Olomouc úsporu zhruba 10 procent oproti původní ceně Českých drah (188 v. 212 Kč). Jak to, že ČD tvrdí, že tam pobírají v roce 2012 dotaci 159 korun?
Radim J.: To číslo si takhle vycucávají z prstu. A klidně můžou říct, že v roce 2013 tam budou mít "nulu". Tam je důležité to, co dali zástupci ČD ministerstvu ve chvíli, kdy podepisovali desetiletý kontrakt - tehdy vázali na tuto trať 212 Kč.
ČD dostávají na každý rok 4 miliardy korun. Jejich rozdělení na konkrétní tratě by mělo být veřejnou informací, ale není. Na ministerstvo dopravy už proto byly podány dvě žaloby, aby ta informace byla veřejná. V okamžiku, kdy se tendruje, tak musí být jasná cena. Ta se z té velké smlouvy pak odřízne, aby připadla novému dopravci.
Pojďme na trať Praha-Ostrava. Tam mj. provozuje národní dopravce i Pendolino, je to pro vás konkurence?
Leoš N.: Je to konkurence jen v tom, že je to rychle se pohybující sedačka. Ale není to pro nás konkurence v kvalitě poskytované služby.
Radim J.: Tak, každý vlak je konkurence. Cestující jde na nádraží a sedne do prvního vlaku, který pojede. Věříme si ale v tom, že cestující budou přicházet od Českých drah. Rozhodnutí je na cestujících.
VIDEO: Vyzyvatelé Českých drah před kamerami IHNED.cz:
Vyzyvatelé Českých drah před kamerami: Na trati Praha-Ostrava už je plno
Na trati Praha-Ostrava jste, Radime, jeden rok. Máte zjištěno, odkud tedy vaši cestující pocházejí, nepřešli např. z aut?
– Deset byznysových témat rozdělených do stejného počtu pravidelných pořadů.
- Na HNByznys.IHNED.cz diskutujeme jen s těmi, kteří ve světě byznysu skutečně něco znamenají a dokáží dění ve svém oboru skutečně rozhýbat.
- Začínáme s tématem konkurence na železnici, do konce roku bude následovat ještě bankovnictví a energetika.
Všechny díly F2F najdete - ZDE.
Radim J.: Jednoznačně před tím jezdili s ČD. Nemyslím si, že tím, že se cena jízdenky sníží o zhruba 30 procent, přestanou lidé jezdit auty. Ti, kdo chtěli přejít z aut do vlaků, tak učinili již dříve. Pendolino je dobrý produkt a za 8 let mělo šanci ty lidi přetáhnout.
Leoš N.: Trať Praha-Ostrava beru jako první krok na naší velmi dlouhé cestě v rámci investičního programu v ČR (případně v regionu střední Evropy). Beru to jako principiální příklad toho, jak si já myslím, že by měla vypadat dlouhodobá vize.
Na velkých - páteřních trasách, kde je podstata toho, že se na ní dokáže uživit soukromý dopravce, se za 5 až 10 let budou proti sobě "mlátit" soukromí dopravci. Je to podobné, jako je tomu například ve vzduchu. Národní dopravce si v takovém prostoru najde svou roli v poskytování dopravy ze závazku veřejné služby.
V ČR je několik desítek železničních dopravců, jasně ale vede velká trojka - ČD, RegioJet a LeoExpress. Očekáváte, že v horizontu desítek let bude v Česku dopravců ještě více?
Leoš N.: Věřím tomu, že podobně jako v letecké dopravě, kde ještě před 15ti lety byli jen národní dopravci a dnes je 38 procent trhu v rukou soukromníků, se na železnici odehraje to samé. Už teď vidíme, že se zvedá druhá vlna těch, kteří uviděli naše projekty a řekli si, proč bych nemohl já ten stejný projekt odstartovat sám? Tři dopravci jsou na trati Praha-Ostrava už na hraně. Každý další musí přijít s něčím absolutně revolučním.
Radim J.: O tu Ostravu zas až tak nejde. Jsem přesvědčen o tom, že tam nakonec vycouvají České dráhy. Přišlo by mi divné, kdyby jejich vlaky zůstávaly na tratích, kde se soutěží a nejezdily na tratích, kde se dotuje. Může tu být klidně i deset dopravců, větších by mohlo být tak 5 až 6. Do roku 2019 se bude muset vysoutěžit "většina země" a pak zbytek. Je důležité, aby hejtmani neotáleli a soutěžili včas a postupně.
Den s Leošem Novotným
Vyzyvatelé Českých drah před kamerami: Na trati Praha-Ostrava už je plno
Den s Leošem Novotným
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist