Stát se podruhé pokusí zprivatizovat České aerolinie (ČSA). Zmíněná věta, která se v minulých dnech v různých mutacích objevila v českých médiích obsahuje hned dvě chyby.
Jednak jde už o třetí pokus (první byl v roce 1992 s Air France, druhý v roce 2009 bez nalezení vhodného kupce), ale hlavně tentokrát nejde o žádnou privatizaci, nýbrž o prodej soukromého majetku. Podobně, jako by se společnost ČEZ, v níž má stát majoritní podíl, zbavovala některé ze svých elektráren.
ČSA jsou totiž nyní dcerou akciové společnosti Český aeroholding, což dříve nebyly. Vláda tak ČSA ovládá pouze zprostředkovaně, jakožto jediný akcionář mateřské firmy, z hlediska práva jde o ryze privátní subjekt. Výběr nového majitele „státního“ podílu v ČSA se tak tentokrát nebude řídit privatizačním zákonem z roku 1991 (o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby) a o jménu případného nového majitele ČSA nebude rozhodovat vláda, ale orgány aeroholdingu.
Volnější ruce pro prodej
Ve výsledku to znamená, že hledání nového strategického investora bude mít zřejmě podstatně volnější podobu než je zvykem. „Pravdou je, že oproti klasické privatizaci by ten proces měl být daleko méně rigidní. Investoři by to měli uvítat,“ říká v rozhovoru pro týdeník Ekonom předseda představenstva aeroholdingu Miroslav Dvořák. Právě jím řízený statutární orgán bude nabídky posuzovat.
Mateřská firma v rámci připravovaného prodeje oslovila celkem 50 největších leteckých přepravců. Ačkoliv konkrétní jména neuvedla, společně s ministerstvem financí sdělila, že tato padesátka odpovídá žebříčku asociace IATA podle počtu přepravovaných cestujících na mezinárodních linkách v roce 2011. Týdeník Ekonom si tento žebříček vyhledal a přináší tak kompletní seznam oslovených aerolinek. Za největší favority jsou zatím považovány arabské aerolinky a také korejské.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist