Za posledních dvacet let byl rok 2012 ten nejtěžší, říkají téměř shodně šéfové českých obchodů.
Větší tlak na ceny, prodej téměř poloviny zboží jen ve slevových akcích, i přes masivní tlak věrnostních programů stále slabší loajalita zákazníků a v nejlepším případě stagnující tržby.
To jsou hlavní rysy uplynulého roku. V roce 2013 se dá čekat, že vše ještě zesílí.
"Letošní rok byl skutečně nejtěžší, co jsem zažil. Ale příští rok bude ještě horší. Vyhlídky na zlepšení tu nejsou, moc optimismu nevidím," řekl Martin Ditmar, šéf Spar ČOS, který provozuje obchody Interspar a Spar.
Nejde přitom ani tak o méně peněz na účtech lidí, jako spíš o obavy z toho, co přijde. "Nejistota současné ekonomické situace ovlivňuje nákupní chování zákazníka v negativním smyslu," doplňuje Luděk Semrád, šéf obchodů Hervis Sport.
Obchodníci čekají, že se negativní nálada Čechů příští rok moc nezlepší. "Podmínky na trhu budou nadále náročné a konkurence tvrdá, což je pro nás výzvou. Bude pokračovat vzrůstající trend využívání akčních nabídek a slev," říká Judita Urbánková z Aholdu, který provozuje obchody Albert.
Podobně to vidí i jiní. "Očekáváme další těžký rok. Nedojde-li k žádným zásadním ekonomickým otřesům, budou podle nás zákazníci v příštím roce ještě více vybírat jak potraviny, tak i místa, kam půjdou nakupovat. Předpokládáme proto, že v příštím roce se bude také prohlubovat profilace jednotlivých obchodníků," uvedla Gabriela Bechynská za řetězec Billa.
Češi objevili slovenské a německé e-shopy. Počty balíků z USA naopak klesají - čtěte ZDE
Oblíbený trik obchodníků se vrací. Ceny půjdou nahoru už před zvýšením DPH - čtěte ZDE
Ačkoli se čekají ještě tvrdší podmínky, zřejmě zůstane na českém trhu stejný počet hráčů jako v roce. "Z hlediska maloobchodníků působících na trhu neočekáváme žádný významný otřes a nejspíš ani odchod starého či příchod nového hráče," dodala Bechynská.
Oproti velkým obchodním řetězcům s rychloobrátkovým zbožím je ve specializovaných obchodech situace ještě náročnější.
"Trh s elektronikou je velice „tvrdý”, konkurence je veliká, navíc ceny elektroniky neustále klesají. Čekáme, že se bude ještě přiostřovat a že ne každý prodejce elektra tento tlak ustojí," říká Jan Bosák z Electro World.
Přibudou nové obchody
Ten se přesto chystá příští rok dál posilovat, jednak skrze otevření vlastní nové prodejny. Kromě toho chce ale restartovat svůj koncept franšíz, a dostat se tak i do menších měst.
Podobně chtějí i další řetězce otevírat nové prodejny. Například dm drogerie otevře zhruba desítku nových obchodů, stejné plány má i Billa. Nové prodejny ale chystá i Ahold, Kaufland či Sportisimo. Řetězce se tak chystají i do menších měst a center těch velkých.
Kromě toho se klasické kamenné obchody snaží rozjet vlastní e-shopy. Příští rok na podzim jej chce spustit Interspar a zřejmě brzy se připojí i Billa.
"Naše mateřská společnost Rewe v Německu celý koncept prodeje přes internet rozvinula a odzkoušela. Jeho zavedení u nás je tedy jen otázkou času," uvedla Bechynská. Také Hervis Sport chce rozšířit svůj eshop a připravovat jej bude i Ahold.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist