Nejztrátovější rychlíkovou tratí v Česku je trať Ostrava-Krnov-Olomouc. Stát na ni doplácí 225 Kč za každý ujetý kilometr, celkem 157 milionů korun za rok.

Nejvíc však stát dotuje dálkovou linku Německo - Děčín - Praha - Brno - Břeclav - Rakousko, kde celková dotace dosahuje 625 milionů korun ročně.

Údaje o rozdělení čtyřmiliardových dotací na rychlíkové linky, která dosud odmítalo ministerstvo dopravy zveřejnit, má ČTK k dispozici. Čísla pocházejí z roku 2010.

Dotace na kolejích

Stát dotuje většinu rychlíkových tratí provozovaných Českými drahami.

Výjimkou je linka Praha - Ostrava.

ČD také provozují na vlastní komerční riziko spoje obsluhované vlaky Pendolino a nové spoje D1 Express mezi Prahou a Brnem.

Druhou nejztrátovější tratí v ČR byla trasa Praha - Rakovník, kde státní dotace činily 186 Kč na kilometr. Naopak nejméně dotovaná byla trať Praha - Pardubice - Olomouc - Ostrava - Polsko, na níž ministerstvo dopravy doplácelo 2,50 Kč na kilometr. Tuto trať však nyní již stát nedotuje.

Budoucí souboj RegioJet a Arrivy

Železniční spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov je první tuzemskou tratí, na jejíž provozování ministerstvo dopravy vypsalo řádné výběrové řízení. Aktuálně probíhající tendr má sloužit jako pilotní projekt, podle kterého se budou liberalizovat i ostatní železniční spojení.

O tendr mají zájem dopravci RegioJet a britská Arriva. Ministerstvo tuto trať údajně vybralo proto, že jde o do jisté míry izolované spojení a případné komplikace, které by se po vstupu nového dopravce mohly objevit, se neprojeví ve zbytku železniční sítě.

Podmínky tendru v současnosti zkoumá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na základě stížnosti Českých drah, které se po vstupu konkurenčních dopravců obávají rozpadu síťového charakteru osobní železniční dopravy. Do jeho rozhodnutí ministerstvo nesmí s vítězem výběrového řízení smlouvu na provozování trati uzavřít.

Údaje o rozdělení dotací na rychlíkové spoje získala tento týden od ministerstva dopravy také soukromá železniční společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury. K informacím se dostala na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

Zveřejnit je chce na pondělní tiskové konferenci. České dráhy to považují za narušení trhu a cítí se poškozeny. Doposud se snažily zveřejnění informací o výši dotací zabránit i soudně. Ministerstvo dopravy ročně pošle na dotace rychlíkových spojů čtyři miliardy korun.

Ministerstvo uvádělo jen průměr

Ministerstvo výši dotace na jednotlivých tratích nezveřejňovalo. Dosud uvádělo, že Českým drahám na dotacích platí průměrně 120 Kč za kilometr. O uvolnění informací rozhodl bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš. Dnes odpoledne resort dopravy údaje zveřejní na svých internetových stránkách.

České dráhy údaje o rozdělení dotací považují za obchodní tajemství. RegioJet to ale odmítá. "Je to informace o tom, kolik ministerstvo dopravy zaplatilo z daní občanů na pokrytí ztráty na provozování vlaků na jednotlivých linkách. Například na Slovensku, kde provozujeme regionální vlaky z Bratislavy do Komárna, je tato informace - včetně celé smlouvy mezi námi a ministerstvem - veřejně přístupným dokumentem na internetu," dodal majitel RegioJetu Radim Jančura. Ministerstvu dopravy podle ČD uvolněním informací hrozí sankce a náhrada škody.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist