Majitel RegioJetu Radim Jančura požaduje odchod šéfa Českých drah Petra Žaludy. Na pondělním setkání s novináři vyzval ministra dopravy Zbyňka Stanjuru (ODS), aby ředitele ČD odvolal.
Podle Jančury manipuloval s informacemi, které se týkají rozdělování dotací na jednotlivé dálkové linky, a zhoršil prý hospodářskou situaci národního železničního dopravce. České dráhy to popírají.
Konference se účastnil i majitel Leo Expresu Leoš Novotný.
"Prostředí na české železnici je velmi netransparentní a neférové. Zvažujeme, že se obrátíme na antimonopolní úřad, protože není možné, aby soukromníci bez nároků na dotaci jezdili proti dotovaným spojům," přidal se Novotný.
Nejztrátovější rychlíky jezdí z Olomouce do Ostravy. Kilometr vyšel stát na 225 Kč - čtěte ZDE
České dráhy se zlobí. Exministr Dobeš vyzradil Jančurovi, kolik dostávají na dotacích - čtěte ZDE
Podle Jančury šéf drah lhal, když uváděl, že České dráhy na trati mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov dostávají od státu dotaci 159 korun na kilometr jízdy vlaku.
Pode RegioJetu totiž dotace v roce 2012 na této trati dostávaly 223 korun, což dopravce dopočítal na základě podkladů z roku 2010, které nedávno získal od ministerstva dopravy.
ČD stojí za Žaludou
České dráhy za tvrzením Žaludy stojí. Částka 159 korun je předpokládaná suma, kterou ČD na kilometru jízdy mezi Ostravou a Olomoucí v loňském roce prodělaly, řekl ČTK mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský.
Proti roku 2010 se dopravci prý podařilo snížit ztrátu z provozu o více než 50 korun na kilometr například propouštěním nadbytečných zaměstnanců a zvýšením počtu ujetých kilometrů, které vlaky Českých drah na trati urazí.
Tím se fixní náklady rozdělily na větší počet kilometrů, doplnil Šťáhlavský s tím, že čísla, která říká Jančura, jsou účelová dezinformace.
Železniční spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov je první tuzemskou tratí, na jejíž provozování ministerstvo dopravy vypsalo řádné výběrové řízení.
Nynější tendr má sloužit jako pilotní projekt, podle kterého se budou liberalizovat i ostatní železniční spojení. Kromě RegioJetu se do soutěže přihlásila i britská Arriva.
Výhodnější nabídku podal RegioJet, který po státu požaduje dotaci 188 korun na kilometr. Firma se proto pře se současným provozovatelem - Českými drahami o tom, zda je jeho nabídka pro stát výhodnější než cena, za kterou jezdí České dráhy.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist