O prodeji téměř polovičního podílu ČSA sice v konečné fázi rozhodne česká vláda, ta ale dala ministru financí Miroslavu Kalouskovi hodně volné ruce v rozhodování o výběru nového strategického partnera.
Nejdůležitějším kritériem má sice být cena, vláda ale posvětila dokument, který definuje další podmínky, jež má nový strategický partner splnit.
O ČSA mají zájem Qatar Airways a Korean Air. Rozhodnutí má padnout v dubnu či květnu - čtěte ZDE
Byznys 2013 podle sázkových kanceláří: ČSA nikdo nekoupí. Překvapí kurz na prodej Sparty - čtěte ZDE
Jaký by tedy měl být nový partner ČSA? Podle tohoto dokumentu, kterým ministr financí žádal vládu o zahájení privatizace aerolinek, by měl, citujeme:
- "být respektovaný a zkušený letecký dopravce, člen IATA (International Air Transport Association);
- mít dobré finanční zázemí, schopnost financovat vstup do ČSA a podpořit dlouhodobý rozvoj ČSA;
- vlastnit a operovat dopravu na dlouhých linkách a umožnit rozvoj dálkové dopravy z a do České republiky;
- umožnit rozvoj regionu a letiště v Praze a ostatních mezinárodních letišť v České republice."
Dokument vláda na svém listopadovém zasedání posvětila a ministru financí dala jediný konkrétní úkol, a to do 30. června tohoto roku informovat vládu o plnění úkolů, tedy o prodeji části majetku ČSA.
Rozhodnou Kalousek i Dvořák
Ještě předtím, než vláda posvětila současnou přípravu privatizace ČSA, vytvořila akciovou společnost Český aeroholding.
Do něj vložila vybrané státní firmy v oblasti letecké přepravy a pozemních služeb včetně Letiště Praha. Patří sem společnosti ČSA, Letiště Praha, Czech Airlines Technics, HOLIDAYS Czech Airlines, Czech Airlines Handling a CSA Services.
Dalším krokem bylo rozhodnutí o restrukturalizaci ČSA, která měla eliminovat ztrátové destinace, výrazně snížit flotilu, aby odpovídala poptávce, zvýšit efektivitu přepravy a snížit náklady.
Tento proces restrukturalizace ČSA byl podle dokumentu završen, což byla podmínka pro následnou privatizaci. Mezi zájemci o ČSA jsou Qatar Airlines a Korean Air.
O vhodném kandidátu tak zejména díky vytvoření Českého aeroholdingu v současnosti rozhodují dva Miroslavové. Generální ředitel Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák a ministr financí Miroslav Kalousek.
Dvořák z pozice šéfa Českého aeroholdingu (vlastní 95,69 % akcií ČSA), a ministr financí Kalousek dostal úkol od vlády prostřednictvím aeroholdingu zajistit prodej části ČSA.
Vedení Českého aeroholdingu má na přelomu března a dubna nabídnout Kalouskovi výhodnější nabídku jednoho z konkurentů. Pokud by ji poté vláda schválila, privatizace ČSA by byla hotová.
Je určitě legitimní otázkou, zdali je lepší mít při jakémkoliv tendru volné ruce či více svázané konkrétnějšími kritérii.
Za současných podmínek ale může být lehce vyvíjen tlak na dva zmíněné muže, aby se rozhodli pro tu či onu leteckou společnost.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist