Provozovatel billboardů, americká společnost A.C.E. Media, bude po České republice požadovat odškodnění kvůli zákonu o provozu na pozemních komunikacích, který do pěti let nařizuje odstranění většiny poutačů od silnic.
Škoda, která společnosti tímto vznikla, zatím není přesně stanovena, podle odhadů ale přesáhne 20 milionů amerických dolarů (zhruba 380 milionů korun). Na setkání s novináři to řekl majitel A.C.E. Media George Nussbaum. Společnost A.C.E. Media má na tuzemském trhu zhruba pětiprocentní podíl.
„V současné době máme zhruba 100 poutačů umístěných kolem dálnic a pro dalších 100 nepostavených máme potřebné licence,“ uvedl Nussbaum. Stát má podle něj nyní šest měsíců na jednání, která by vedla ke smírnému řešení. Pokud se řešení nepodaří nalézt, je firma ochotná přistoupit k arbitráži.
Pro ministerstvo dopravy je v případě sporů o umístění billboardů u komunikací prioritní bezpečnost, a ta převyšuje nad komerčními zájmy, řekl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva.
Existuje několik studií, které dokládají, že reklamní poutače ovlivňují schopnost soustředění řidičů zejména při vyšších rychlostech. U dálnic a rychlostních silnic jsou proto reklamní zařízení nejnebezpečnější, dodal.
Podle právního zástupce společnosti Bartona Leguma z advokátní kanceláře Salans zákon poškozuje pouze firmu A.C.E. Madia, protože konkurenčním provozovatelům billboardů vyprší smlouvy na provozování poutačů ještě před stanoveným pětiletým obdobím, zatímco licence A.C.E. Media nemá časové omezení.
Spor o billboardy z počátku 90. let
Část billboardů na tuzemských silnicích skutečně má povolení na neomezenou dobu. Podle Nováka se to týká poutačů, které byly instalovány na začátku devadesátých let. Od konce devadesátých let jsou veškeré nově postavené billboardy regulovány a mají povolení právě na pětileté období.
Klaus podepsal novelu, která omezuje billboardy u silnic - čtěte ZDE
Zákaz billboardů u všech silnic nebude. Zmizí jen u dálnic a 1. tříd, rozhodla sněmovna - čtěte ZDE
Šance stěžovatele nejsou veliké, předpokládá dlouholetý odpůrce reklamních poutačů Vojetěch Razima z občanského sdružení Acta non verba. Billboardy jsou v posledních letech povolovány pouze na pětiletá období. Navíc je podle něj obtížné se dovolávat odškodnění za zmařenou investici, když legislativní opatření, které billboardy zakazuje, bude účinné až po pěti letech.
Novela zákona o pozemních komunikacích umožňuje odstranit reklamní zařízení jenom v okolí dálnic a rychlostních silnic, které přímo neodkazují na zařízení v blízkosti komunikace, jako jsou například čerpací stanice. Billboardy v okolí silnic druhé a třetí třídy nikterak neomezuje. Celkem je v Česku registrováno na 20.000 venkovních reklamních ploch.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist