Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze (VZLÚ) vzniká koncept zcela unikátního dopravního letadla, které by mohlo dlouhodobě pozvednout tuzemskou leteckou výrobu. Do tajemného projektu HELENA jsou už zapojené firmy z Česka, Německa, Rumunska a Polska.

"Na projektu HELENA pracuje tým zhruba dvaceti lidí z celé Evropy, kteří se pravidelně každý měsíc setkávají a o projektu jednají," říká pro IHNED.cz jeden z nich, šéf VZLÚ Josef Kašpar, který je v Česku do této iniciativy zasvěcen nejhlouběji. Česko by se podle něj mělo z pětiny podílet na výzkumu i výrobě.

Iniciativa HELENA (Highly Environmental Low Emission Next generation Aircraft) skrývá ve svém názvu zkratku pro supermoderní letadlo, které je především šetrné k životnímu prostředí a šetří svému provozovateli i náklady. Letadlo má pojmout až 70 pasažérů a doletět s nimi až 2500 kilometrů.


"V Evropě není výrobce, který by takový letoun mohl na trh uvést," řekl Josef Kašpar, šéf VZLÚ.


Ještě loni plánovali evropští výzkumníci a výrobci, že HELENA vzlétne v roce 2030, nepodařilo se jim ale získat peníze z Evropské unie a projekt tím nabral mírné zpoždění. Chybí navíc i hlavní konstruktér. "Máme finanční analýzu i byznys plán a veškeré podklady, ale nemáme partnera, který by nám s tím pomohl na trh," říká Kašpar.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Rozpočet na prototyp vychází zatím na 1,5 miliardy eur. Z Česka se počítá s účastí 11 firem, významnými hráči by měly být například společnosti Aircraft Industries, Jihlavan, Evektor a Jihostroj. "Budou se muset připravit na dvojnásobně velké letadlo, než je L-410," dodává Kašpar.

HELENA má být financována především z evropských peněz. "O dotační prostředky žádají pořád ty samé firmy a Evropa přeci prosazuje konkurenci na vnitřním trhu. Chceme využít menší firmy, které dnes dělají letadla do 40 cestujících, a naučit je dělat letadla větší. Chceme sestavit nový řetězec," říká Kašpar.

Iniciativa ale údajně nemá konkurovat velkým výrobcům, jako je Airbus, chce je však připravit o nemalé finanční zdroje. "Evropa bude z obřího balíku eur, který dává dnes na Airbus, posílat třeba 30 procent někam jinam. Jdeme tedy do konkurence, ale není to v byznysu, nýbrž v dotačních prostředcích," doplňuje Kašpar.


VIDEO: O dvou variantách HELENA Slow a HELENA Fast a dalších podrobnostech jsme si povídali s šéfem VZLÚ Josefem Kašparem.