Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze (VZLÚ) vzniká koncept zcela unikátního dopravního letadla, které by mohlo dlouhodobě pozvednout tuzemskou leteckou výrobu. Do tajemného projektu HELENA jsou už zapojené firmy z Česka, Německa, Rumunska a Polska.
"Na projektu HELENA pracuje tým zhruba dvaceti lidí z celé Evropy, kteří se pravidelně každý měsíc setkávají a o projektu jednají," říká pro IHNED.cz jeden z nich, šéf VZLÚ Josef Kašpar, který je v Česku do této iniciativy zasvěcen nejhlouběji. Česko by se podle něj mělo z pětiny podílet na výzkumu i výrobě.
Iniciativa HELENA (Highly Environmental Low Emission Next generation Aircraft) skrývá ve svém názvu zkratku pro supermoderní letadlo, které je především šetrné k životnímu prostředí a šetří svému provozovateli i náklady. Letadlo má pojmout až 70 pasažérů a doletět s nimi až 2500 kilometrů.
"V Evropě není výrobce, který by takový letoun mohl na trh uvést," řekl Josef Kašpar, šéf VZLÚ.
Ještě loni plánovali evropští výzkumníci a výrobci, že HELENA vzlétne v roce 2030, nepodařilo se jim ale získat peníze z Evropské unie a projekt tím nabral mírné zpoždění. Chybí navíc i hlavní konstruktér. "Máme finanční analýzu i byznys plán a veškeré podklady, ale nemáme partnera, který by nám s tím pomohl na trh," říká Kašpar.
Rozpočet na prototyp vychází zatím na 1,5 miliardy eur. Z Česka se počítá s účastí 11 firem, významnými hráči by měly být například společnosti Aircraft Industries, Jihlavan, Evektor a Jihostroj. "Budou se muset připravit na dvojnásobně velké letadlo, než je L-410," dodává Kašpar.
HELENA má být financována především z evropských peněz. "O dotační prostředky žádají pořád ty samé firmy a Evropa přeci prosazuje konkurenci na vnitřním trhu. Chceme využít menší firmy, které dnes dělají letadla do 40 cestujících, a naučit je dělat letadla větší. Chceme sestavit nový řetězec," říká Kašpar.
Iniciativa ale údajně nemá konkurovat velkým výrobcům, jako je Airbus, chce je však připravit o nemalé finanční zdroje. "Evropa bude z obřího balíku eur, který dává dnes na Airbus, posílat třeba 30 procent někam jinam. Jdeme tedy do konkurence, ale není to v byznysu, nýbrž v dotačních prostředcích," doplňuje Kašpar.
VIDEO: O dvou variantách HELENA Slow a HELENA Fast a dalších podrobnostech jsme si povídali s šéfem VZLÚ Josefem Kašparem.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist