Konkurenční boj o zákazníky na jediné nedotované dálkové železniční trati v Česku přitvrzuje.

Soukromá společnost RegioJet zavedla mezi Prahou a Ostravou systém cen jízdenek podle poptávky na konkrétní spoje v průběhu týdne. Spojení mimo špičku zlevnila, v nejvytíženějších časech naopak jízdné o desítky korun zdraží.

"Zdražení se dotkne opravdu jen několika spojů v těch nejšpičkovějších časech," řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Až 90 % procent spojů podle něj naopak zlevní. Studentům navíc společnost garantuje nižší jízdné i v exponovaných vlacích.

Slevu oznámily také České dráhy, které od března snižují cenu místenek do pendolin.

Nově budou mít jízdenky RegioJetu dvě levnější úrovně. V nejméně využívaných časech vyjde jízdenka mezi Prahou a Ostravou placená z kreditu na zákaznickém účtu na 137 korun a obyčejná jízdenka na 141 korun. To je prakticky stejná cena, jakou nabízí konkurenční Leo Express.

Podle Ondrůje budou tyto ceny nasazeny například na ranní spoje ve směru z Prahy do Ostravy, které se téměř vždy potýkají s nejmenším zájmem zákazníků.

Srovnání cen

Na kolik vyjde jízdenka z Ostravy do Prahy ve špičce, například v neděli kolem 16. hodiny:

RegioJet: 325 kč

České dráhy - Pendolino: 395 kč

České dráhy - běžný spoj: 295 kč

Leo Express - 289 kč

Ceny jízdenek z Prahy do Ostravy mimo špičku, například ve středu kolem poledne:

RegioJet: 141 - 295 kč (podle varianty jízdenky)

České dráhy - Pendolino: 395 kč

České dráhy - běžný spoj: 295 kč

Leo Express: 137 kč

Dražší naopak bude jízdné v pátek, v neděli a v pondělí, kdy je zájem o cestování mezi Prahou a Ostravou největší a kdy jízdenka vyjde až na 325 korun. Druhá snížená sazba, která bude platit na většinu časů s výjimkou zmíněných špičkových, zavádí cenu 236 korun s kreditovou a 245 korun bez kreditové jízdenky.

RegioJet snížením cen reaguje na cenovou politiku Českých drah, které podle majitele RegioJetu Radima Jančury na této trati jezdí za podnákladové ceny a provoz mezi Prahou a Ostravou dotují z výnosů jiných linek.

"Byli jsme nuceni začít se cenově přizpůsobovat vývoji trhu a nastavili jsme ceny tak, abychom byli levnější než České dráhy a nešli pod ceny Leo Express," uvedl Jančura.

S rozdílnými cenami pro jednotlivé odjezdové časy vlaků přišel vloni na podzim právě Leo Express. RegioJet podle Ondrůje bedlivě sledoval, zda se tento způsob tvorby cen, který je obvyklý spíše u nízkonákladových leteckých společností, ujme i na železnici. Nyní se podle Ondrůje zdá, že trh je schopný to akceptovat.

Více zákazníků chtějí do svých vlaků přilákat i České dráhy. Ty zlevnily povinné místenky do vlaků Pendolino v závislosti na délce jízdy.

Od března budou například část místenek (se slevou za včasný nákup) na nejkratší vzdálenosti mezi Ostravou a Těšínem nabízet za 35 korun, mezi Prahou a Olomoucí nebo Bohumínem a Pardubicemi pak za 70 korun. Místenka na trať mezi Prahou a Ostravou vyjde na 100 korun proti dosavadním dvěma stům, uvedly ČD.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist