Kdo jsou lidé, kteří místo jistoty "fleku" ve velké firmě začnou od nuly budovat vlastní podnik? Před sebou mají jen dvě věci. Vizi, jejíž realizace je daleko a v mlze, a práci za nulový plat. Navíc noci beze spánku a milion tušených i netušených překážek. Kdo se do toho pustí? Dobrou odpověď dává skvělý dokument Start-upové děti natočený dvěma mladými pohlednými režisérkami. Vala Hallsdorsdottirová a Sesselja Vilhjalmsdottirová pocházejí - jak jména možná napovídají - z Islandu. První studovala techniku a druhá ekonomii.

Měly to štěstí, že je bankovní a hospodářský kolaps na Islandu v roce 2008 nepřipravil o peníze ani o zaměstnání. Ani jedno totiž neměly. Ale samozřejmě nebylo jednoduché začínat kariéru v zemi, která byla v tom okamžiku naprosto na dně. Žádná "teplá místečka" nebyla k dispozici.

Vala a Sesselja spolu založily firmu a nabídly na trhu deskovou hru. Měla překvapivý úspěch, celý náklad - vyrobený v Číně - se podařilo vyprodat za pět dní. Najednou se podnikání zdálo tak jednoduché! A zřejmě to bylo i důvodem, proč se obě mladé Islanďanky rozhodly natočit film, kterým by zachytily start-upovou mentalitu úspěšných byznysmenů a zároveň další lidi motivovaly.

23 tisíc dolarů

Tolik vybraly autorky filmu Start-upové děti od svých sympatizantů prostřednictvím crowdfundingového webu.

Minulý týden měl českou premiéru v pražském kině Světozor, celou akci uspořádal smíchovský TechSquare. A záměr vyšel, sál byl nabitý k prasknutí. Proč tvůrkyně zvolily pro film zrovna název Start-upové děti? Nemůže start-up založit třeba čtyřicátník nebo padesátník? "Ale jistě, věk nehraje roli. Jen je těch čtyřicátníků a starších přece jen významně méně. Na rozdíl od dětí, tedy dvacátníků, mají totiž co ztratit," říká Vala Hallsdorsdottirová.

I samotný film vznikal jako start-up

Není bez zajímavosti, že i samotný film vznikl jako start-up. Na začátku byl jen nápad. Obě dívky neměly žádnou filmařskou zkušenost. Ale protože odhodlání bylo velké, do projektu se pustily. Oslovovaly zakladatele úspěšných firem, zejména internetových, a začaly je objíždět s kamerou. Až vlastně "za pochodu" se ji učily ovládat. Projekt nejprve financovaly výhradně z vlastních peněz, získaly i velmi malou evropskou dotaci.

Až když měly rozhovory natočené, zjistily, že dokončení filmu bude ještě poměrně nákladné. A tak vyzkoušely další start-upovou specialitu, totiž získat peníze prostřednictvím crowdfundingového webu Kickstarter. A úspěch se dostavil! Od sympatizantů chtěly 7 tisíc dolarů, podařilo se jim vybrat 23 tisíc. Za tyto peníze financovaly postprodukci.

Z rozhovorů se zhruba 70 podnikateli a manažery jich ve filmu použily asi 15. Například se zakladateli firem jako Vimeo, SoundCloud nebo Dropbox.

Proč zrovna dnes prožíváme cosi jako start-upovou horečku? Do jisté míry je to zásluha technologií. Na rozdíl od 90. let lze teoreticky vybudovat úspěšnou firmu i z centra Evropy. Například kolem aplikace pro mobilní telefony. Tu může vyvinout a nabídnout kdokoli třeba na Islandu nebo v Česku - a mít globální úspěch.

V ekonomicky těžkých časech je rozjíždění vlastního byznysu obtížné, ale paradoxně platí, že to start-upové mentalitě spíše pomáhá. "Dobře jsme to viděly na Islandu po roce 2008. Najednou nebyla místa v zavedených firmách. Mladí lidé měli dvě možnosti: buď něco rozjet sami, nebo nedělat nic," říká Sesselja Vilhjalmsdottirová, sama ekonomka. Natočily film, který je oslavou těch, kdo jsou ochotni vzít život do svých rukou.

V pátek 9. března měl film projekci v Brně, opět za účasti autorek (víc najdete na startupkids.cz). Pro české promítání vznikl i český předfilm, ve kterém na podobné otázky - o tom, proč a jak založili svůj byznys - odpovídají někteří čeští start-upisté jako třeba Tomáš Čupr (Slevomat, Dámejídlo.cz), Zdeněk Cendra (cdn77.com) nebo Damián Brhel (Brand Embassy).

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 0 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.