Systém pro placení za parkování prostřednictvím mobilních zařízení Pango se poprvé objevil v Česku. Ve středu se začalo prostřednictvím tohoto systému platit v prvním českém městě - v Mělníku.
Česko se tak zařadilo mezi Izrael, Německo, USA a Polsko, kde už ho řidiči využívají. Letos se pak objeví nejen u nás, ale i v Kanadě, Řecku nebo Rumunsku.
Nejde o klasické placení přes SMS, které už znají čeští řidiči například z Hradce Králové. Hlavní rozdíl je v tom, že uživateli se cena za parkování počítá podle minut. Nemusí si tedy kupovat lístek na celou půlhodinu nebo hodinu, jak bývá zvykem.
"Také monitoruje, kde a jak dlouho řidič s vozem parkoval a v neposlední řadě poskytuje i kontrolní funkce pro poskytovatele parkovacích služeb," vysvětluje ředitel firmy Pango Parking Czech Jiří Nykodým
Pango se chce v Česku rozrůst, ještě v tomto roce systém poznají i obyvatelé dalších měst, a nejen ve Středočeském kraji.
"Na konci tohoto roku bychom byli rádi přítomni v 10 českých městech," plánuje Nykodým.
"Řadu aktivit máme rozjednaných i na Moravě, kde si myslíme, že by dohoda mohla vést k cíli vcelku rychle," dodává.
1) Uživatel se zaregistruje pomocí internetu nebo mobilního telefonu - potřebné údaje jsou jméno, SPZ vozu, číslo telefonu, email a zvolíte platební metodu viz další infobox
2) Do mobilního zařízení se nainstaluje potřebná aplikace, která je volně ke stažení
3) Spustíte aplikaci, zvolíte typ parkování - placené zóny, podzemní parkování (garáže)...
4) Město se vám automaticky načte dle vaší aktuální polohy. Zvolíte jen přesnou parkovací zónu, v které se nacházíte
5) Stisknete tlačítko Zahájit parkování a od té chvíle vám běží čas a dle něj narůstá cena
6) Po skončení parkování musíte stisknout tlačítki Konec parkování
7) Realizuje se platba
Kde vůbec tento systém vznikl?
Systém spatřil světlo světa v Izraeli jako jeden z vedlejších produktů startupů, které vznikaly v okolí technických univerzit. Samotný vývoj systému trval poměrně dlouho, do provozu byl uveden v roce 2007.
Mezitím ale došlo k určitým nesrovnalostem mezi lidmi, kteří stáli u zrodu tohoto systému.Takže výsledek je nyní takový, že jedna firma systém provozuje, druhá má autorská práva k řešení. Ta se jmenuje Mobydom a předsedou představenstva Yehuda Kahane je poměrně známá osobnost po celém světě, je nositelem několika významných mezinárodních cen. To už je záruka toho, že nejde o nějaký podvod.
Jak jste se k tomuto systému dostali?
My jsme zprvu nechtěli řešit přímo parkování. Před necelými třemi lety jsem byl na konferenci společnosti Gartner ve francouzském Cannes, kde každoročně představují trendy, které hýbou IT světem. A jeden z nich byl trend "Context Evolve Computing", který se týkal propojování virtuální reality se skutečností.
Tento trend se objevil až s nástupem chytrých telefonů. Ty umožnily, že vlastně máte po celou dobu počítač u sebe, který zároveň sbírá informace o tom, kde jste, dává vám prostě kontext.
Začal jsem tedy hledat cestu, kde by se to dalo realizovat a v té době jsem se dozvěděl o izraelské firmě, která hledá českého partnera pro něco podobného. Tehdy vznikly zárodky současné firmy Pango Parking Czech, která byla do rejstříku zapsaná teprve v loňském říjnu.
Kolik jste do rozjezdu firmy od samého počátku do současnosti investovali?
Jedná se zhruba o 10 milionů korun.
Čím se liší váš systém od placení parkování prostřednictvím prémiových SMS, které běží například v Hradci Králové?
Pango je ucelený systém pro placení za parkování prostřednictvím mobilních technologií. Ta ucelenost znamená, že v sobě zahrnuje nejen samotnou platbu, což jde dělat například skrz zmíněné prémiové SMS, přesně monitoruje, kde a jak dlouho řidič s vozem parkoval a v neposlední řadě poskytuje i kontrolní funkce pro poskytovatele parkovacích služeb, ať už je to město nebo soukromý provozovatel.
Město nejenže dostane zajímavá data a následně pak možnost si pružně nastavovat parkovací tarify a vůbec celou politiku, určit preferovanou skupinu uživatelů a podobně, ale získá mechanismus na kontrolu řidičů prostřednictvím elektronického dotazu do databáze.
Velká přidaná hodnota pak pro města je to, že ví, co přesně a kde kontroloři dělají. To automaticky vede ke zvýšení výběru za parkovné, protože se zvyšuje účinnost kontrolní funkce.
Platit se dá prostřednictvím mobilu:
1) Aplikace v chytrém telefonu podporuje iOS, Android, Blackberry
2) Textová zpráva SMS (nejde o premimu SMS)
3) Hlasovou službou IVR či skrz operátora Call Centra
Realizace platby:
1) Platební karty VISA, MasterCard
2) PaySec ČSOB
3) CCS
A výhody pro uživatele?
Pro ně je celý systém spravedlivější, protože jim umožní platit za odparkované minuty. Nemusí tedy platit po celých půlhodinách nebo hodinách, jak bývá zvykem.
Přináší pak další komfort - nemusíte mít drobné po kapsách, nemusíte ztrácet čas chůzí k automatu a nazpět, což ocení například rodič, který veze dvě vřískající děti. A těchto komfortních prvků je několik.
Mnoho lidí je ale navyknuto si koupit lístek a dál už nic neřešit. U systému Pango se řidič musí při zahájení parkování přihlásit, tedy zahájit parkování, a nakonec ho při odjezdu ukončit. Co když na to ale dotyčný zapomene?
To je dobrá otázka. Správně bych měl říci, je to jeho problém. Nám by to ale vygenerovalo spoustu reklamací.
Máme tedy připravenou službu s názvem Osobní upomínka, která vám po určité době neukončeného parkování - pravděpodobně to budou 4 hodiny - pošle upomínku prostřednictvím SMS. Aktivace této služby ale už nebude zdarma, bude zpoplatněná.
Proč startujete zrovna v Mělníku?
Musím říci, že jsme v tomto městě narazili na poměrně osvícené lidi na radnici. Ať už jde o pana starostu nebo o opozic, která s tím také souhlasila. Zastupitelé hned pochopili výhody tohoto systému a dohoda šla poměrně hladce.
Mělník ušetřil na nákupu nových parkovacích automatů, protože jich není potřeba tolik. Ty současné pak mohou s menší hustotou rozmístit po městě. V zásadě to městu ušetřilo peníze.
Oslovili jste s nabídkou této služby všechna města v Česku?
Ne. Šli jsme tam, kde jsem věděli, že město parkování zrovna řeší. Takže jich bylo několik. V Mělníku jsme k dohodě došli nejrychleji.
Kolik vám město z výnosů dává?
V Mělníku jsme se dohodli na 7 %, které ale neodpovídají velikosti města a částce, která se tam za parkování vybere. Je to pro nás ztrátové.
Na druhé straně jsme se snažili vyjít vstříc, a to vzhledem k tomu, že je to pilotní projekt. Obě dvě strany si tento systém chtějí vyzkoušet.
Jinak se dostáváme někam kolem 10 % z výnosů.
Myslíte si, že o službu bude zájem? Jaký podíl řidičů bude podle vás využívat ze začátku systém Pango?
Záleží na rozmístění parkovacích míst i automatů. Myslíme si, že do dvou let bychom se mohli dostat někam na 20 % z celkového počtu platících řidičů.
V Mělníku došlo k razantnímu zvýšení cen. Souvisí to nějak s vámi?
Ne. To bylo čistě rozhodnutí vedení města. My jsme se v cenotvorbě vůbec neangažovali.
Takže obyvatelé dalších měst se nemusí obávat, že s příchodem Panga dojde ke zdražení?
Je to vždy na radnici. Nám je v zásadě jedno, jak jsou tarify nastaveny. Samozřejmě pokud se v daném městě málo parkuje a platí, tak je pro nás lokalita méně atraktivní.
Říkal jste, že jste oslovili více radnic. Bude tedy systém Pango aktivní i v dalších městech v tomto roce?
Plán na růst rozšiřování určitě máme. Na konci tohoto roku bychom byli rádi přítomni v 10 českých městech. Příští rok už chceme být v téměř všech velkých městech. Zatím ale nikde nejsme ve vyjednávání tak daleko, abych mohl říct, že za dva měsíce budeme v konkrétním místě.
Když vezmu sedm největších měst, tak se všemi nyní jednáme.
Na jaké lokality se nyní soustředíte? Je to Středočeský kraj?
Nesoustředíme se jen na něj, ale je pro nás samozřejmě hodně důležitý už kvůli tomu, že je kolem Prahy. Řadu aktivit máme rozjednaných i na Moravě, kde si myslíme, že by dohoda mohla vést k cíli vcelku rychle.
Pro nás je obecně výhodné jít do velkých měst a pak až do měst v jejich okolí. A to kvůli synergii.
Musí to totiž být zajímavé hlavmě pro řidiče. Když se bude platit jen na jednom izolovaném ostrůvku, tak to asi příliš atraktivní nebude. Když už to bude možné v celém okrese, bude to o hodně atraktivnější.
Zmizí tedy parkovací lístky za čelními skly aut?
To ještě dlouho ne. Náš systém je dělaný tak, aby existoval vedle stávajícího. Naše ambice není vytlačit současné automaty. Vždy budou skupiny obyvatel, které prostě takto platit nebudou. A to ať už z jakéhokoliv důvodu.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist