Plastové kelímky s unikátním úchytem zaplavují Česko. Dva bratři Martin a Michal Hanákové se společně se svým kamarádem inspirovali v Německu na koncertu skupiny U2, kde si všimli až nezvyklého pořádku na divácké ploše. Z Česka byli zvyklí, že je tato plocha většinou posypána použitými plastovými kelímky.

V roce 2011 se proto rozhodli založit firmu H2D a vymysleli odolnější plastový kelímek s unikátním úchytem, kterému dali název NickNack. Dokonce ho nechali patentovat jako průmyslový vzor, který platí v celé EU.

"Troufám si říct, že kelímek s klipem máme jako jediní v Evropě," říká v rozhovoru pro server IHNED.cz Martin Hanák.

Kelímky teď buď prodávají, nebo pronajímají na různé akce jako Colors of Ostrava nebo Benátská noc, kde je za vratnou zálohu ve výši 30 až 50 korun dostanou návštěvníci. Za strategického partnera pak považují Plzeňský Prazdroj.

"Ono to s sebou přináší spoustu benefitů. Jde hlavně o čistotu a pořádek, a to díky té záloze," vysvětluje Hanák. Výhodou pro zákazníka je pak možnost zavěšení kelímku třeba za opasek.Kelímek NickNack

Už loni vyrobili 300 000 kusů těchto kelímků, letos by měl jejich počet být ještě vyšší. Zájem totiž začínají mít fotbalové kluby.

"Už z více stran se k nám doneslo, že NickNack se stává trendem a v určitém slova smyslu i fenoménem," tvrdí jeden z otců NickNacku Martin Hanák.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Kolik lidí má nyní vaše firma H2D?

Když jsme před dvěma lety firmu zakládali, byli jsme tři. Od letošního února jsme se rozrostli o dva lidi, takže je nás aktuálně pět.

Vaše firma od založení v roce 2011 rychle roste. Můžete to demonstrovat na číslech? Kolik kelímků jste v jednotlivých letech vyrobili?

V minulém roce jsme vyrobili necelých 300 000 kelímků. To bylo hlavně ve spolupráci s Pilsner Urquell a s jejich značkou Gambrinus, zbytek pak tvořily univerzální kelímky bez potisku, které kolovaly po jednotlivých akcích, ať už šlo o Colors of Ostrava, Masters of Rock, Benátská noc a tak dále.

Pro letošek zatím nevíme přesně. Nyní jsme totiž ve stadiu vyjednávání s klienty. Chceme si určitě podržet akce, které jsme dělali loni, a samozřejmě další přibrat. Takže odhady máme nad loňskými čísly.

A řádově by navýšení mohlo být jaké?

Může jít o desetitisíce, ale i statisíce.

Jak důležitá pro vás byla spolupráce s plzeňským pivovarem?

Tuto spolupráci jsme navázali v loňském roce. A s logem značky Gambrinus jsme vylisovali necelých 200 000 kelímků, které byly na akcích, kde se toto pivo točilo. Je to pro nás tedy strategický partner.

Nyní jsme s Prazdrojem v jednání ohledně další značky, což je Radegast. Ten je také na spoustě akcí po republice. Letos bychom měli vyrábět zhruba 100 000 kelímků jen pro tuto značku.

Říkáte, že právě vyjednáváte s dalšími festivaly či producenty různých událostí. Víte už, kde by se letos mohli návštěvníci nově setkat s kelímky NickNack?

Mohu prozradit jednu horkou novinku. A to je vstup NickNacku na polský trh, kde jsme navázali spolupráci s Kompaniou Piwowarskou, která patří do pivovarnické skupiny SABMiller. Tento polský pivovar si loni testoval NickNack, líbil se jim, a nyní přišla objednávka na 50 000 kusů. Ta bude rozdělena do různých značek. Tato spolupráce může samozřejmě zlepšit povědomí o našem produktu v zahraničí.

V Česku tedy zatím vyjednáváme. Například s festivalem Rock for People, na Slovensku pak s festivalem Pohoda.

Ale není to jen o festivalech. Snažíme se rozšiřovat i na sportoviště. Naše kelímky začal používat prvoligový fotbalový klub Zbrojovka Brno, spolupracujeme s Bohemians nebo Duklou Praha. Samozřejmě jednáme i s dalšími kluby. A to s fotbalovými i hokejovými.

V západní Evropě už plastové zálohované kelímky existují několik let. Čím se tedy odlišujete? Je to ten klip, díky kterému si můžeme kelímek uchytit za opasek atd.?

Přesně tak. To je ta věc, která nás odlišuje. Troufám si říct, že kelímek s klipem máme jako jediní v Evropě. Jsou zahraniční firmy, které mají jiné držadlo, ale tam jde třeba o klasické ouško. My máme naše řešení patentováno jako průmyslový vzor, který platí v rámci celé EU.

Vy jste do rozjezdu firmy investovali vaše úspory. Už se vám vrátily?

Bod zvratu očekáváme tento rok. Letos bychom se měli více dostávat do černých čísel. Počáteční investice jsme měli do nákupu myčky a třeba i přepravních boxů, protože kolující kelímky nemůžeme vozit v kartonech, které by se rozmočily.

Nedávno jste také získali investici...

Ano, ta pro nás byla důležitá a vlastně s tím souvisí i rozšíření našeho týmu, o čemž jsem hovořil na začátku. Investice se pohybovala v rozmezí 3 až 4 milionů korun a bude použita na budování nového mycího centra, abychom vše stíhali i v případě navýšení počtu akcí.

Pro představu, během jednoho týdne si potřebujeme připravit třeba 100 000 kelímků na další akci. Proto potřebujeme vysokokapacitní mycí linku. Tu nyní vybíráme, jednáme s dodavateli z Německa, Rakouska nebo i Španělska. Do dvou měsíců by myčka měla být u nás.

V Evropě jsou podobné kelímky už známy. Proč podle vás už některá zahraniční firma neobsadila český trh před vámi?

Konkurence tady už je. Ale jak říkáte, byli jsme tu první. I když to v Rakousku nebo Německu funguje už 15 let,  tamní firmy se stále soustředily na své trhy. V Německu je ohromný trh, navíc s možností expanze například do Beneluxu nebo Francie.

Český trh je podle mě pro ně malý a nezajímavý. To se ale změnilo, konkurence se tu nyní objevuje. My se ale soustředíme na vlastní práci, chceme ji dělat co nejlépe. Snažíme se přizpůsobovat potřebám jednotlivých akcí, protože každý vyžaduje něco trochu jiného.

Chceme být stále krok před konkurencí.

A chystáte se expandovat i do zemí západní Evropy?

Proč ne. Náš kelímek klidně může jít proti konkurenci do jiných zemí, jelikož je díky tomu klipu unikátní a nikde jinde v Evropě takové nejsou. Věřím, že by se i na zaběhlých trzích našli lidé, kteří by si náš produkt oblíbili a sáhli by po české volbě.

Ale nechci zatím předbíhat.

Zatím nabízíte jen půllitrový kelímek. Chystáte rozšíření řady?

Ano. Nyní doděláváme "třetinkový" kelímek, který bychom měli mít každým dnem. Samozřejmě na festivalech se nejvíce využívají půllitrové kelímky, ale poptávka po menším objemu také existuje. To vidíme i u nočních klubů, kam už také dodáváme. Touha po nula trojce určitě je.

Také pracujeme na nové technologii potiskování kelímků, kdy by se dala reálná fotka přenést na plochu kelímku. Od toho očekáváme, že se kelímky díky tomu stanou sběratelskými kousky.

Kde se vidíte za pět let?

Už z více stran se k nám doneslo, že NickNack se stává trendem a v určitém slova smyslu i fenoménem. Zaznělo to z úst manažera plzeňského pivovaru i z úst manažerů festivalů nebo zbrojováckých fanoušků.

Takže vize je, aby se naše kelímky staly standardem běžně využívaným v České republice. Ono to s sebou přináší spoustu benefitů. Jde hlavně o čistotu a pořádek, a to díky té záloze.

Takže se blíží konec klasických kelímků?

Dá se s nadsázkou říci, že se blíží konec klasických plastových kelímků v Česku.