L. C. di Montezemolo (65)

- Narodil se 31. srpna 1947 v Boloni.
- Vystudoval obchodní právo na americké Columbia University.
- V roce 1973 byl coby úspěšný závodník rallye pověřen řízením týmu Ferrari na závodech formule 1.
- V roce 1977 opustil automobilku Ferrari a 14 let řídil vydavatelství La Stampa, které patřilo do holdingu rodiny Agnelliů, majitelů Fiatu.
- V roce 1991 se vrátil k Ferrari jako předseda správní rady.
- V letech 2004 až 2010 byl předsedou správní rady Fiatu a zároveň šéfem Ferrari.
- Jeho jmění se odhaduje na 400 mil. eur.

5 mil. eur

Takový je roční plat Lucy Cordera di Montezemola ve vedení Ferrari.

Jak se ale Montezemolo dostal k automobilismu, když vystudoval obchodní právo na americké Columbia University? Díky svým úspěchům závodníka mezinárodních rallye získal v roce 1973 pozvání od Enza Ferrariho, tvůrce slavné značky, aby řídil firemní tým na formuli 1. Luca di Montezemolo se tak na čtyři roky stal asistentem podnikatele Ferrariho, a pronikl do know-how automobilového byznysu.

V roce 1977 ovšem jako třicetiletý odešel ze vzrušujícího odvětví rychlých vozů a na dalších 14 let se stal šéfem vydavatelství La Stampa. To patřilo rodině Agnelliů, majitelů automobilky Fiat a řady průmyslových podniků v Itálii. A spřátelil se zejména s bohémským Giannim Agnellim, kterého považoval za svého druhého otce a guru.

Přátelské vztahy s rodinou Agnelliů

Mezitím podnikatelská rodina Agnelliů ovládla firmu Ferrari. V roce 1991 (tři roky po smrti Enza Ferrariho) Gianni povolal Montezemola do čela exkluzivní automobilky. "Než tam Montezemolo nastoupil, byly vozy, které tato prestižní automobilka vyráběla, spíše Fiaty než Ferrari. Totálně změnil DNA této firmy," ocenil list Wall Street Journal.

Jeho vztahy s rodinou Agnelliů byly tak přátelské a jeho výsledky v dceřiné firmě Ferrari tak průkazné, že když zemřel Gianni a také jeho bratr Umberto Agnelli, byl Montezemolo v roce 2004 jmenován předsedou správní rady Fiatu. Ale zároveň nadále řídil Ferrari. Jako generální ředitel říše Agnelliů, která byla v problémech, v té době nastoupil kanadský Ital Sergio Marchionne, známý svojí chladnokrevností při rozhodování. Nicméně horkokrevný Montezemolo neprosazoval v čele Fiatu své osobní ambice a vůli. Plně podporoval reformy, které nový generální ředitel tvrdě, energicky a úspěšně prováděl.

Jak tento elegantní pětašedesátiletý šlechtic prohlásil, "mé vztahy s Marchionnem jsou velmi dobré a naše názory na budoucnost Ferrari jsou stejné - zachovat exkluzivitu, zvýšit odbyt na nových trzích a nepřehltit prodej ve Spojených státech a Evropě". To proto, aby nabídka nepřevýšila poptávku. Nyní proniká Ferrari do Asie, zejména do Číny. "Kdybychom nerealizovali strategii otevření Ferrari novým klientům, byli bychom dnes v háji," tvrdí Montezemolo.

Zbývá vám ještě 20 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se