Přestože ještě před několika lety jsme měli a často i dnes máme tendenci hovořit o konzumaci médií prostřednictvím mobilních zařízení, a tím pádem všechna mobilní zařízení „házet do jednoho pytle“, ukazuje se, že tzv. chytré telefony využíváme k mediální konzumaci jinak, jindy a jinde než třeba tablety a elektronické čtečky knih.

Na rozdíl od smartphonu, komunikačního média, je tablet častěji využíván ke konzumaci médií, a to jak v oblasti zpravodajství, tak i ke sledování audiovizuálního obsahu (videí, filmů…). Pravidelnou konzumaci zpravodajství na tabletu (alespoň jednou týdně) deklaruje 58 % uživatelů tabletu, audiovizuální obsah na něm sleduje minimálně jednou týdně více než polovina uživatelů.

Z výsledku studie také vyplynulo, že zatímco majitelé smartphonů využívají mobilní aplikace zejména, když někde nebo na někoho čekají a na cestách (v dopravním prostředku), tak majitelé tabletu jej nejčastěji využívají doma ve volném čase a při sledování televize. Někteří odborníci dokonce označují tablet za „gaučové“ médium.

Stejně jako v případě mobilních aplikací i zpravodajství na tabletu konzumujeme především doma (70 %), zatímco zpravodajství ve smartphonech konzumuje doma o něco méně než polovina majitelů (47 %), a to zejména ráno, při snídani. Zhruba stejné množství majitelů smartphonu konzumuje zpravodajství mimo domov (v práci, na cestách, při čekání).

Základní předností konzumace zpravodajství na smartphonech pro konzumenty je totiž právě dostupnost - nikoliv komfort.

Majitelé smartphonu potřebují dobře strukturovaný, krátký a stručný obsah, protože se zaměřují na aktuální, žhavé informace a na konzumaci zpravodajství prostřednictvím smartphonu mají většinou omezené množství času. Naopak tablet nabízí z hlediska konzumace zpravodajství komfort osobního počítače, obohacený o mobilní aplikace, a možnost válení se na gauči. Nejen tvůrci obsahu, ale také zadavatelé reklam by proto měli tyto rozdíly zohlednit a nabízet konzumentům obsah s ohledem na typ zařízení. Různý pro tablety a smartphony.

Tablety sdílí víc lidí

Jedním z rozdílů mezi smartphony a tablety je již způsob vlastnictví. Tablety jsou stále v řadě domácností vybavením, které sdílí více členů domácnosti, zatímco smartphony jsou již ze své podstaty zařízením individuálním a nic na tom nemění ani fakt, že si je naše děti hojně půjčují k hraní her. Je třeba si také uvědomit, že řada tabletů stále funguje bez SIM karty, pouze s wi-fi připojením, což jejich využívání mimo dosah wi-fi poněkud omezuje.

Další rozdíly mezi těmito zařízeními vyplývají již z jejich podstaty. Smartphone vždy zůstane v prvé řadě telefonem a jeho nejčastější využívání bude vždy spjato v prvé řadě s komunikací, tedy voláním, zasíláním SMS a díky připojení k internetu také postupně příjmem a odesíláním e-mailů.

V souvislosti s touto jeho funkcí není divu, že mezi nejčastěji využívané mobilní aplikace patří podle výsledků studie Zpravodajské weby 2012 (která probíhala na aktivní internetové populaci 15+, N = 2204; ti, kteří využívají chytré telefony nebo tablety) právě aplikace sociálních sítí, jejichž pravidelné využívání (minimálně jednou týdně) deklaruje zhruba 56 % majitelů smartphonu.

Smartphone také výrazně častěji než tablet slouží jako navigační zařízení (51 % majitelů využívá alespoň jednou týdně). Naopak obě zařízení jsou shodně využívána jako herní konzole. Z dalších výzkumných zdrojů (LSS 2012 ATO - Mediaresearch) můžeme doplnit, že zejména mladá generace využívá mobilní telefony stále častěji také jako digitální fotoaparáty, kamery a přehrávače hudby (MP3).

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se