Ještě předloni vydělaly České dráhy půl miliardy korun, v roce 2012 se však propadly do ztráty 1,6 miliardy. Na ekonomiku firmy mají stále větší dopad problémy dceřiné firmy ČD Cargo, masivní investice do nových vozidel i to, že se firmě loni nepodařilo prodat dost majetku, aby ztráty z provozu dokázala snížit.
Nová čísla ale také ukazují, že se drahám v osobní dopravě daří i po nástupu konkurence. Tržby od cestujících vzrostly o 280 milionů, přestože se na hlavních trasách mezi Prahou a Moravou jezdí kvůli konkurenci za nižší ceny.
„Kdyby se nezvýšilo DPH, máme ještě výrazně vyšší růst tržeb. Ministerstvo financí si ale vzalo o čtyři procenta víc do státní kasy,“ vysvětluje finanční šéf firmy Petr Vohralík.
Firma loni přepravila o tři miliony cestujících více než v roce 2011, noví cestující navíc jezdí na delší trasy. Hlavní nárůst vidí České dráhy v příměstské dopravě a na trase mezi Prahou a Brnem. Právě tam se firmě daří nahradit to, co jí ukrojila nová konkurence.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.