V pátek v noci po půl roce opět odstartují přímé lety mezi New Yorkem a Prahou. Vrací se ale v pozměněné podobě. Byznys třída například nově nabídne sedadla sklopná do podoby lůžek, největší změna ale čeká na cestující v New Yorku.
Letadla nebudou přistávat na zastaralém třetím terminálu letiště JFK. Starý terminál vybudovaný v sedmdesátých letech se ve čtvrtek uzavřel a všechny lety Delty už směřují na nově vybudovaný čtvrtý.
Nový terminál má usnadnit přestupy a zatraktivnit tak nabídku Delty oproti konkurenci. New York má vysoký podíl cestujících, kteří jsou ochotni platit za byznys třídu, tedy násobně víc než kolik stojí sedadlo v ekonomické. Kdo získá významný podíl na dálkových letech z New Yorku, má významnou výhodou.
Delta si proto od nového terminálu slibuje zejména další posílení v letech přes Atlantik. Pomoci má i koupě 49 procentního podílu v aeroliniích Virgin Atlantic - druhého nejsilnějšího hráče na nejlukrativnější transatlantické trase - Velkou Británií a Spojenými státy. Už nyní se letecký byznys výrazně konsoliduje.
"A my předpokládáme, že se bude konsolidovat dál," říká šéf Delty Richard Anderson. Delta atlantické léty provozuje ve společnému podniku s Air France - KLM a s nimi spojenou Alitalií. Na letech mezi Prahou a New Yorkem participuje i ČSA. Tyto firmy spolu mají dohodnuté nejen časy letů, nabízené kapacity, ale i cenové politiky. Proto musí zamýšlené připojení Virgin schválit úřady.
Nízkonákladové aerolinky Ryanair krizi zatím necítí. Zisk zvýšily na nový rekord - čtěte ZDE
Ve vedení ČSA je první Korejec. Do dozorčí rady nastoupí viceprezident Won Te-čo - čtěte ZDE
Pokud ambice Delty a jejích spojenců vyjdou, podaří se jim z prvního místa transatlantického byznysu vytlačit konkurenční Star Alliance. V tomto uskupení zase kooperují United a US Airways na západní straně Atlantiku a Lufthansa a s ní spojené Austrian a Swiss na evropské straně.
V případě letů z Británie by se nový pakt nabízenou kapacitou měl dokázat vyrovnat dosud dominujícím British Airways. Tolik tedy vize Delty, pro kterou Praha zůstává pouze okrajovou destinací a zdaleka nepatří mezi patnáct prioritních měst nejvýznamnějších evropských ekonomik.
"Rádi bychom provozovali let do Prahy celoročně, ale v zimě létá málo lidí," říká evropský šéf Delty Perry Cantarutti s tím, že čekají na to, až pražská poptávky vyroste a uživí tak i případný zimní provoz. To ale může trvat i několik let.
Přes léto ale nemá Delta problém letadla zaplnit. Loňské údaje, a to zahrnují i slabý začátek roku, vykazují 82 procentní obsazenost. Letos by to podle prvních čísel mělo být ještě lepší.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist