Tichý a Atlantský oceán by měla skrze jezero Nikaragua propojit nejnovější varianta dávného plánu na "druhý Panamský průplav". Blíže k opravdovému uskutečnění plán posunulo čtvrteční hlasování kongresu. Ten přidělil padesátiletou koncesi čínské společnosti Hong Kong Nicaragua Canal Development Investment Co (HKNCDIC).
Celý stavební plán by měl vyjít na 40 miliard dolarů (v přepočtu asi 770 miliard korun). Prozatím existují tři možné varianty, jak plavbu mezi oběma oceány lodím umožnit.
Všechny ale počítají s geograficky výhodným využitím jezera Nikaragua, které je druhou největší vodní plochou v Latinské Americe. Právě to je ale terčem kritiky ochránců přírody, kteří tvrdí, že příliv velkých nákladních lodí životní prostředí v jezeře zničí.
Vláda ale celý projekt, jehož idea se datuje až do 19. století, podporuje. Zákonodárci očekávají, že stavba kanálu zvýší hrubý domácí produkt středoamerického státu o patnáct procent. "Dnešek je dnem naděje pro všechny chudé spoluobčany," nechal se pateticky slyšet koaliční poslanec Edwin Castro. Jeho spolustraník Jacinto Suarez dokonce podle BBC dodal, že jakékoli oponování plánu je nevlastenecké, protože je třeba využít výhody, kterou má Nikaragua ve své geografické poloze.
V Panamě se konkurence zatím nebojí
Hlasování v nikaragujském kongresu nakonec v poměru 61 ku 28 schválilo koncesi na návrh, vybudování a provozování průplavu. Nikaragujská vláda potom bude dostávat menšinový podíl z poplatků vybraných za plavbu lodí.
Podle šéfa čínské společnosti HKNCDIC Wang Jinga by mohl být kanál hotový do konce roku 2030. "Střední Amerika je centrem severojižních i východozápadních globálních plavebních tras a my věříme, že Nikaragua nabídne vhodnou lokaci pro novou mezinárodní logistickou osu," okomentoval plánovanou obří investici Wang Jing, který je zároveň šéfem Xinwei Telecom Enterprise Group. Tedy společnosti, která loni obdržela v Nikaragui koncesi i na telefonické služby. Další kritika se proto snáší na Ortegovu vládu s tím, že prodává Číně nikaragujské zdroje.
Alespoň navenek zatím nechává plánovaný kanál klidnými představitele "konkurenčního" Panamského průplavu. "Je příliš brzy na spekulace o tom, jak to ovlivní obchod v oblasti. Zatím nevíme vůbec nic konkrétního," komentoval nikaragujsko-čínský záměr viceprezident společnosti Panama Canal Authority Rodolfo Sabonge.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist