Vzdělání:
Vystudoval Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině se specializací na letectví.
Kariéra:
V oboru řízení letového provozu pracuje od roku 1986, přičemž prošel řadou manažerských funkcí. V roce 1999 začal pracovat pro Eurocontrol (Evropská organizace pro bezpečnost letového provozu). Generálním ředitelem Řízení letového provozu se stal v roce 2007.
Soukromí:
Ve volném čase se věnuje golfu, tenisu a lednímu hokeji. Je ženatý, má tři děti.
Nedávno například vyhrála tendr na řízení provozu na Kanárských ostrovech. Velkou příležitost pak šéf společnosti Jan Klas spatřuje na africkém kontinentu. "Pozemní infrastruktura je tam špatná, takže dříve nebo později tam musí přijít nárůst v letecké dopravě," říká.
České nebe je spojnicí mezi východem a západem. Dá se z této polohy těžit?
Určitě ano a taky se o to snažíme. Aerolinie volí optimální trasu na základě parametrů kvůli úspoře paliva, míry zpoždění a poplatků. Mimochodem jednání o poplatcích jsou velmi komplikovaná. Máme opravdu dobrou polohu, ale nejsme velcí, a dopravcům by se vyplatilo českému vzdušnému prostoru vyhnout, kdybychom měli vysoké poplatky. Nejsme Německo nebo Francie.
Z jakých zemí se rekrutují vaši zákazníci?
Hodně úspěšní jsme v bývalé Jugoslávii a Sovětském svazu. V oblasti výcviku řídících jsme ale dělali výcvik také pro západoevropské státy, jako jsou například Německo a Rakousko či Island. S pilotním výcvikem se snažíme dostat do Ruska, protože tam bude třeba vyškolit velké množství pilotů v souvislosti s přechodem na letadla typu Airbus a Boeing. Jedná se o skutečně masivní množství pilotů, kteří se budou muset přeškolil na tuto techniku. Samozřejmě zajímavá je i Čína, ale na tu jsme asi příliš malí, nicméně i tam to zkoušíme.
Z tohoto pohledu asi fandíte vstupu Korean Air do ČSA?
V dané situaci je to opravdu velká naděje. Když se podíváme na čísla, tak je jasné, že zásadní dvouciferný nárůst letecké dopravy se odehrává v Asii, zatímco Evropa a Severní Amerika jsou buď v minusu, nebo kolem nuly, takže je to nepochybně jeden z nejlepších partnerů, který mohl přijít. Do jaké míry se tu bude skutečně angažovat, to však nevím.
Letošní rok charakterizujete jako konsolidační. Nechystáte přece jen něco?
Samozřejmě, že jsme připraveni na možné příležitosti. Pokud se objeví tendry na řízení letového provozu, tak do nich z 90 procent půjdeme. Kdybych si měl zahrát na věštce, pak si myslím, že zásadní příležitosti budou časem v Africe. Pozemní infrastruktura je tam špatná, takže dříve nebo později tam musí přijít nárůst v letecké dopravě, pokud se bude ekonomika dále rozvíjet. Systém řízení letového provozu a technologické zázemí jsou tam natolik nedostatečné, že se v Africe v budoucnosti dají předpokládat velké příležitosti.
- Jsou pro Řízení letového provozu zajímavější letedla, která nad českým územím pouze přelétají, nebo ta, která zde i přistanou?
Celý rozhovor s Janem Klasem najdete v novém čísle týdeníku Ekonom, které vyšlo ve čtvrtek 20. června.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.