Prodejce elektronických cigaret použil v reklamní kampani fotografie prezidenta Miloše Zemana s poukazem na jeho silnou zálibu v kouření.
Podle šéfa Asociace českých reklamních agentur Pavla Brabce je ale jakékoliv zpodobnění hlavy státu v reklamě v rozporu s etickým kodexem Rady pro reklamu. Podle těchto pravidel totiž reklama nesmí využívat nositele veřejné autority, a to ani v případě, že by s tím souhlasil. Firma si podle dnešního tiskového prohlášení nemyslí, že by její komunikace byla v rozporu s jakýmkoliv etickým kodexem, fotografie údajně použila pouze na firemním webu.
Na několika fotomontážích zveřejněných na internetových stránkách společnosti V2CIGS vystupuje prezident Zeman vždy s cigaretou u úst a se sloganem, který upozorňuje na rozdíly mezi klasickým kouřením a nabízenými elektronickými cigaretami.
"Co oči nevidí, to srdce nebolí" nebo "Zpruzení a uzení. Zeman vyžene vládu, i kdyby ji měl vykouřit", jsou některé texty, které spotřebitele vybízejí ke koupi takzvaných e-cigaret.
Česko a Polsko se brání zpřísnění byznysu s tabákem. Hledají spojence v EU - čtěte ZDE
Evropská komise chce zakázat cigarety s příchutěmi a změnit krabičky - čtěte ZDE
Společnost později v reakci na údajné porušení etického kodexu uvedla, že pouze chtěla komentovat současnou situaci. "
Zobrazení Miloše Zemana je použito pouze na našem firemním webu a je obecným komentářem ke stavu české politiky. Uznáváme, že diskuse o kodexu, který má chránit práva veřejně činných osob, které neváhají veřejně urážet novináře nebo hovořit o znásilnění jako o evoluční výhodě, je na místě," uvedla firma v prohlášení.
Klause z reklamy na lyže rychle stáhli
"To je naprosto nepřípustné a žalovatelné," řekl k této kampani marketingový expert a pedagog Vysoké školy ekonomické Jiří Mikeš. Z minulosti je podle něj známý podobný případ, kdy se v reklamě na lyže objevil někdejší prezident Václav Klaus. Na kritiku kampaně tehdy podle Mikeše firma reagovala okamžitým stažením svých reklamních materiálů.
Podle šéfa asociace reklamních agentur jde o ukázkový případ porušení kodexu. V něm se doslova uvádí, že "Reklama nesmí ke svému působení využívat nositele veřejné autority (například politiky, představitele odborných medicínských a jiných společností), i když by oni sami se svým úplatným či bezúplatným působením v reklamě souhlasili".
Arbitrážní komise Rady pro reklamu podle Brabce zatím o žádném podnětu na tuto reklamu nerozhodovala, pokud se tak stane, bude postupovat podle svého jednacího řádu, ovšem bez pravomoci udělit sankci. O případné finanční pokutě by podle Brabce musel rozhodnout až živnostenský úřad.
Společnost, která propaguje elektronické cigarety, na sebe v rámci své kampaně upozornila i během sobotního přenosu tiskové konference z Lán. Reklamní maskoti se uprostřed briefingu postavili za politiky sociální demokracie s transparenty s nápisy "Zeman smrdí od hlavy", "Už nám to fakt nevoní" či "Společně to vydýcháme".
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist