Asie má o evropské piloty zájem, říká Jan Hájek (45), kterému již přišlo několik nabídek na práci u asijských aerolinek. Přes lákavé podmínky zůstal pilotem Airbusu A320 v maďarské nízkonákladové společnosti Wizz Air. Leteckou kariéru začal v české společnosti ABA Air, která zajišťuje leteckou nákladní přepravu i letecké taxi, poté pracoval ve společnosti ČSA. Jak tvrdí, zájem o evropské piloty mají nyní zejména čínské společnosti. "Státní úřady ale pracovní povolení dávají jen těm, jejichž země nekritizují Peking," říká pilot Jan Hájek.
Jaká byla nabídka práce pro Čínské vnitrostátní aerolinie?
Čína je vzhledem ke své rozloze, počtu potenciálních pasažérů a infrastruktuře letecké dopravě zaslíbená. V podstatě v každém kantonu jsou velké regionální aerolinie i několik malých. Pracovní nabídky z čínského trhu přicházejí v podstatě denně, od národních aerolinek i od "menších" regionálních. Na první pohled jsou lákavé, zkušeným pilotům z Evropy nabízejí okolo 200 000 dolarů ročně. Samozřejmě, celou částku na účet nedostanete. Za touto cifrou se skrývá řada nefinančních benefitů, které může pilot čerpat. Získá tak ubytování, zaplacené pojištění či bezplatné letenky a řadu dalších výhod.
Proč jste odmítl?
Finanční nabídky jsou lákavé, ale peníze nejsou všechno. Důležitější je firemní kultura, pracovní tým a prostředí, ve kterém žijete. V Asii jsou odlišné předpisy, zjednodušeně řečeno "evropský řidičák v Číně neplatí", a přeškolení a převod průkazu se může protáhnout i na více než šest měsíců. To vše je nutné, než začnete pracovat. Navíc získání pracovního povolení není jednoduché. Společnosti sice o práci českých pilotů zájem mají, nicméně Čína je velmi citlivá k diplomatickému postoji jednotlivých zemí a ke kritice dodržování lidských práv. Politika je v zemi silně provázána s ekonomikou, a proto jsem nakonec do žádné čínské letecké společnosti nenastoupil.
Znáte někoho ze svých kolegů, který v Číně létat začal?
Můj kolega ze Slovenska dělá instruktora místních pilotů v Šanghaji. Dokonce již zvládl čínštinu a vyhovuje mu místní kultura. Ale práce v Číně není pro každého. V zemi je naprosto jiná mentalita i podmínky. Avšak jinde v Asii létá poměrně silná komunita českých pilotů. Mám několik známých, kteří létají v Koreji, Vietnamu, Indonésii, na Filipínách, a dva čeští piloti sloužili dokonce v tak exotické zemi, jako je Bhútán.
Čínští tchajkonauti se vrátili z vesmíru. Je to naprostý úspěch, hlásí Čína - čtěte ZDE
Singapurské aerolinky zruší nejdelší komerční let světa do Newarku - čtěte ZDE
Proč myslíte, že Čína není pro každého?
Přestože čínská společnost je k cizincům tradičně velmi uzavřená, obyčejní lidé jsou ale velmi srdeční a přátelští. Na druhou stranu je Čína stále nedemokratickou zemí, ve které je vše podřízeno ekonomickým zájmům vládnoucí elity.
Čína dobývá svět ve vzduchu, po souši i na moři. Jaké jsou důvody agresivní dopravní expanze? Kolik hodlá Peking investovat? A jak chce řešit problémy s lidskými zdroji? Čtěte v aktuálním čísle týdeníku Ekonom.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist