Více než milion klientů, z toho 300 tisíc jen loni. Statistiky o počtech lidí, kteří se nechali zlákat nabídkami nových malých bank, jsou na první pohled impozantní. Druhý pohled ale ukazuje, že tři z pěti finančních institucí, které jako hlavní marketingový tah používají vedení účtu či úvěry nebo poskytování dalších služeb bez poplatků, jsou teprve v půli cesty. Pohybují se totiž v červených číslech. V zisku skončily loni pouze dvě z "bezpoplatkových" bank: Fio banka a mBank.

První z nich přitom těží ze skutečnosti, že nevznikla na "zelené louce", ale přinesla si s sebou do bankovního byznysu už zhruba 60 tisíc klientů – členů bývalé družstevní záložny a zákazníků burzovní společnosti. Počáteční náklady u ní nebyly tak vysoké jako u zcela nových bank. mBank pak loni sice vykázala zisk ve výši zhruba 70 milionů korun, stalo se tak ale poprvé od podzimu 2007, kdy začala fungovat, po letech vršení ztrát. Zlomovým momentem bylo až překročení hranice 400 tisíc klientů.

Air Bank, Equa bank a Zuno bank naopak loni vyúčtovaly různě vysoké ztráty. S těmi podle svých slov počítaly. "Pro banku, která začíná úplně od nuly, je tedy úplně přirozené, že se v prvních letech na trhu potýká se ztrátou," tvrdí například mluvčí Air Bank Vladimír Komjati. Přesto před nimi stojí nelehký úkol: přilákat ještě další stovky tisíc klientů a poté ukázat, že na nich umějí vydělávat i bez účtování některých poplatků. Jak dlouho to může trvat? "Naším cílem je dostat se do zisku během tří až pěti let od vstupu na trh," říká mluvčí Zuno bank Lukáš Tomis. Otázkou ale je, zda se to podaří všem zmiňovaným bankám.

V opačném případě by některé z nich mohl postihnout osud jiné finanční instituce, která se pokoušela rozvířit vody v českém bankovním sektoru nulovými poplatky za některé služby: AXA Bank. Ta po třech letech snažení dostatek klientů nezískala. Raději, než aby riskovala další léta ve ztrátě, se proto na konci května rozhodla opustit bankovní byznys a nadále se věnovat už jen pojišťovnictví.

Právě počet klientů je pro banky, které si říkají "bezpoplatkové", naprosto klíčový. "Existuje přímá závislost mezi počtem klientů a ziskovostí banky, klíčem je tedy získat v budoucích letech dostatečný počet aktivních klientů," potvrzuje mluvčí Equa bank Markéta Dvořáčková. Ta zároveň tvrdí, že Equa bank potřebuje minimálně 200 tisíc aktivních klientů, aby začala generovat zisk. Zatím jich má zhruba 40 tisíc. Desítky až stovky tisíc potřebují přilákat i zbývající dvě zmiňované finanční instituce.

Zbývá vám ještě 20 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se