Příšerné vedro a všudypřítomný rámus. V průmyslové Kovárně Viva v areálu bývalých Baťových závodů ve Zlíně je živo. Rachot a drnčení neustává a z obřích lisů vyskakují žhavé kusy ocelových výkovků.
Nenápadné šedé výrobky generují Kovárně Viva téměř miliardový obrat ročně. Hlavními zákazníky jsou totiž německé prémiové automobilky.
"Jsme kovárna, ale podkovy neděláme," říká s úsměvem obchodní ředitel firmy Zbyněk Rozsypal.
Většina výroby místo toho míří do Mercedesů, BMW nebo pro nákladní vozy Scania. Viva vyrábí například součásti pro tlumiče, brzdové třmeny nebo převodovky a spojky. Ročně jich vyrobí okolo 16 tisíc tun.
Po rychlém a hlubokém propadu tržeb i výroby v roce 2009 vsadila firma na prémiové automobilky. A vyplácí se jí to. "Tehdy jsme nevyrobili za celý rok ani polovinu toho, co v předchozím roce," dodává Rozsypal. Od té doby ale firma opět roste a produkci i tržby už má nad předkrizovou úrovní.
Ve zlínských hangárech Tomáše Bati ožívá legenda zkrachovalého Moravanu - čtěte ZDE
Krize? Daří se nám o dost lépe, než si myslíme, říká šéf českého Siemensu - čtěte ZDE
Zatímco v roce 2009 se tržby firmy propadly na 308 milionů korun, v minulém roce se blížily téměř 900 milionům korunám.
"Zaměřili jsme se na prémiový segment automobilek, které jsou vůči výkyvům na trhu imunější," doplňuje Rozsypal s tím, že zakázky pro BMW či Mercedes skutečně fungují dobře především díky tomu, že rostou na východních trzích.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.