Platby státu na rychlíky se zvyšují, protože Českým drahám ubývají cestující a rostou jim náklady na modernizaci vlaků. Státní dopravce také dává víc peněz za energie a na poplatky za dopravní cestu.
Ročně ministerstvo dopravy zaplatí za rychlíky čtyři miliardy korun, průměrná ztráta na ujetý kilometr činí 120 korun. Napsala to dnes Mladá fronta Dnes s odkazem na informace od ministerstva dopravy.
Nejztrátovější jsou rychlíky na trati mezi Prahou, Pískem a Českými Budějovicemi. Stát je loni dotoval téměř 223 korunami na kilometr, což je meziroční zvýšení o více než čtvrtinu. Podobným tempem rostly loni dotace také u nočních mezistátních vlaků a na trase Praha - Rakovník.
Autobusy jsou levnější
Na trati přes Písek letos dráhy nasazují většinou vlaky s kapacitou 130 míst k sezení, tedy podobnou, jakou mají tři autobusy. O nahrazení vlakové dopravy autobusovou, jejíž cena na kilometr činí 25 až 30 korun, ale stát neuvažuje.
České dráhy i ČD Cargo si polepšily, mají vyšší provozní zisk než loni - čtěte ZDE
Ministr Žák rozjíždí kontrolu Českých drah. Visí na ní osud ředitele Žaludy - čtěte ZDE
Po RegioJetu si i Leo Express stěžuje na příliš nízké jízdné Českých drah - čtěte ZDE
"Další linky bychom neradi rušili. Objednávkou vlaků pouze na ekonomicky výhodných trasách bychom degradovali celý systém veřejné osobní železniční dopravy, a to nechceme," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Podle Martina Kvizdy, experta na ekonomii dopravy z Masarykovy univerzity, nedává dotování nejztrátovější linky smysl. "Těžko obstojí jako regionální spoj, meziměstská doprava z Prahy je prakticky nulová," vysvětluje Kvizda.
Nejmenší dotace, přes 92 korun na kilometr, stát posílal na rychlíky mezi Prahou a Děčínem. Tam navíc příspěvek meziročně klesl o víc než desetinu, stejně jako na rychlíky na trasách Ústí nad Labem - Liberec a z Prahy přes Olomouc do Vsetína, Luhačovic nebo Veselí nad Moravou.
Na dotace pro rychlíky do Vsetína nebo Luhačovic si stěžuje soukromý přepravce Leo Express. České dráhy zde dotace dostávají i pro tu část trasy, po níž jezdí rovněž Leo Express. Firma podnikatele Leoše Novotného se proto už dříve obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.