Zvažované zpoplatnění německých dálnic pro osobní automobily by ročně přineslo do státní pokladny zhruba jen 700 milionů eur (asi 18 miliard korun). Zpoplatnění prosazuje vládní Křesťansko-sociální unie (CSU) a má se dotknout hlavně peněženek zahraničních řidičů, tedy i Čechů.
Podle německého časopisu Der Spiegel k tomuto číslu dospěl odborný posudek, a představuje tak pouze desetinu částky, kterou by Němci na správu dopravních cest potřebovali.
Po zavedení mýtného na německých dálnicích pro osobní auta dlouhodobě volá ministr dopravy Peter Ramsauer a jeho bavorská CSU, nejmenší koaliční strana a sesterské uskupení křesťanských demokratů (CDU) kancléřky Angely Merkelové.
Argumentují přitom nedostatkem peněz na údržbu a rozšiřování dopravní infrastruktury. Podle dřívějších vyjádření by ministerstvo jen na opravy a výstavbu silnic potřebovalo dodatečných pět miliard eur ročně, při započítání železničních a vodních cest pak přes sedm miliard eur.
Merkelová je proti
Proti požadavku CSU se však staví ostatní strany, zejména větší CDU v čele s Merkelovou, která zpoplatnění dálnic pro osobní dopravu už několikrát odmítla. Bavorští politici se však nevzdávají, a pokud konzervativní blok uspěje v zářijových parlamentních volbách, chtějí zavedení mýtného pro osobní vozidla prosadit do koaliční smlouvy. Pocítit by ho měli hlavně cizinci, neboť pro Němce plánuje CSU úlevy v podobně možnosti odepsat si zaplacené mýto z daní.
To však odborný posudek, na kterém se podle Spiegelu podílel mimo jiné provozovatel mýtných systémů Ages, považuje za hlavní slabinu záměru. Pokud Německo zavede dálniční známky v hodnotě 100 eur (zhruba 2600 korun) na rok a deset eur na deset dní, vybere podle studie ročně asi 4,2 miliardy eur.
Z toho němečtí řidiči zaplatí 3,3 miliardy eur a zahraniční 900 milionů. Z těch však bude podle expertizy nutné ještě odečíst náklady na výrobu známek a další výdaje ve výši přibližně 200 milionů eur, takže státní pokladně zbyde jen 700 milionů.
Poplatek může být protiprávní
Celý plán "zkasírovat" především cizince navíc vzbuzuje právní pochybnosti. Sám Ramsauer nedávno přiznal, že podle některých expertů je v rozporu s evropským právem.
To samé si myslí i bavorský ministr dopravy Martin Zeil, jenž zastupuje liberální svobodné demokraty (FDP), kteří jsou součástí i německé vládní koalice. "Pokud budou nějaké pochybnosti, bude z toho nakonec poplatek pro všechny," uvedl Zeil.
V Německu dosud platí mýtné pouze kamiony nad 12 tun, a to na dálnicích a části silnic 1. třídy, takzvaných spolkových silnic. V průměru platí 17 centů (4,40 korun) za kilometr.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist