Téměř před rokem zmizely z mapy hlavního města tři tramvajové linky a řada autobusových. Dalším trasám se protáhly intervaly nebo se rozjely docela jiným směrem. Už nyní je ale jasné, že takzvaný velký třesk v pražské hromadné dopravě přinesl městské kase nižší úspory, než politici loni slibovali.

Ani v rámci Prahy nejde o malé peníze. Místo předpokládaných 406 milionů zajistí důrazné osekání spojů zřejmě jen něco přes 300 milionů ročně. Dopravní plánovači do ušetřených peněz navíc započítali i zrušení nočních jízd pátečního a sobotního metra. K němu ovšem došlo už půl roku před velkými zářijovými změnami.

"Těch 55 milionů jsme do ušetřených peněz opravdu zahrnuli. Změny je nutné chápat jako logický celek," tvrdí Filip Drápal ze společnosti Ropid, která v Praze řídí síť hromadné dopravy.

Značnou část peněz z očekávaných úspor odmazaly návraty některých linek k původnímu stavu. Stížnosti dotčených městských částí totiž byly velmi intenzivní. "Méně se osvědčily některé změny, které jsme letos v červnu dolaďovali – například tramvajové linky v oblasti Strašnic a Jarova či chybějící autobusová spojení v Praze 4," připouští mluvčí Ropidu Drápal.

Tlak na úspory je velký

Informační tramvaj MHDPražští politici vždy hovořili o tom, že zaběhnuté linky se změnily hlavně kvůli pohodlí pasažérů. Zřejmým motivem však byla úspora peněz, což je čitelné z hospodářských čísel pražského dopravního podniku. Tato firma je pro magistrát drahou záležitostí. Její provoz Praha dotuje každý rok více než deseti miliardami korun.

Dopravce navíc pravidelně platí za dodávky tramvají od Škody Transportation (zakázka za 19 miliard), s níž před lety podepsal v podstatě nevypověditelnou smlouvu. Tlak na úspory ze strany pražských politiků je velký. Zvláště ve chvíli, kdy se už několik let nezvedla cena tramvajenek a například děti do 15 let jezdí v Praze zadarmo.

Zřejmě i proto těsně před letními prázdninami změnilo trasu pět tramvajových a jedenáct autobusových linek a dvě další skončily úplně. Praha od toho čeká dalších 20 až 30 uspořených milionů. A slibuje, že letos už velké změny nepřijdou.

Kritici však tvrdí, že další ořezávání se podařilo skrýt do omezeného prázdninového provozu. "Balík změn představený v červenci má v sobě i úpravy linek, které o prázdninách nejezdí. Některé změny se tak projeví až v září, což je docela taktické – nikdo už si nevzpomene, jak se vlastně do jízdních řádů dostaly," myslí si Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat, které se dlouhodobě zabývá pražskou dopravou.

Dojezdy změří nová aplikace

Lidé cestující po Praze mají od pondělí možnost zjistit, jak se změny dotkly jejich tras. Na nové adrese http://ihned.cz/mhd najdou unikátní aplikaci vyvinutou týmem datové žurnalistiky serveru IHNED.cz.

Člověk si díky ní může snadno ověřit, jak daleko ho dovezou tramvaje, autobusy a metro z vybrané zastávky za určitý časový úsek – a také jak daleko jej ze stejné adresy dovezly před loňskou změnou jízdních řádů. Nebo teď o prázdninách. "Člověk během půl hodiny dojede dál než před rokem. Na kratší vzdálenosti je ale doprava pomalejší. Na trasách se také zvýšil počet přestupů a čekání na první spoj," popisuje jeden z autorů aplikace Jan Cibulka.

Kam dojedete za 30 minut

Dojezdy v pražské hromadné dopravě se po velkých změnách z loňského léta dramaticky nezměnily. Na ukázce půlhodinové cesty z centra si mírně polepšil jih města a lidé v oblasti Černého Mostu a Veleslavína. Naopak mírně si pohoršily Zličín, Modřany a Zbraslav. Reálně jde o pěti- až desetiminutové změny.

 

null

JAK SE ZMĚNY V MHD DOTKLY VAŠÍ TRASY, ZJISTÍTE V APLIKACI NA ADRESE http://ihned.cz/mhd