Šlo o výši členských příspěvků i marnou snahu o modernizaci odborového svazu. To jsou důvody, které uvádějí odboráři ze Škody Auto poté, co se rozhodli odejít z největšího zaměstnaneckého sdružení v republice – Odborového svazu Kovo.
Stalo se tak po dvouletém sporu. Pro Kovo jde o významné oslabení. Mladoboleslavských odborářů je celkem 19 tisíc a ročně odváděli do centrální svazové kasy okolo deseti milionů korun. V Kovu zatím zůstávají další škodovácké organizace ze závodů v Kvasinách a Vrchlabí.
"Je to důsledek nulové snahy svazu Kovo splnit alespoň některé požadavky naší organizace na modernizaci a rozvoj odborů," stojí v časopise Škodovácký odborář.
Po vystoupení ze svazu chtějí škodovácké odbory svým členům snížit příspěvky, čímž chtějí naznačit, že ze svazu neodstupují kvůli svému majetkovému prospěchu.
Odborář Středula: Kandidující ministři mohou ukázat, jak jsou jejich sliby reálné - čtěte ZDE
Odborářský vzkaz budoucí vládě: Dokončete Temelín a postavte 50 tisíc nájemních bytů - čtěte ZDE
Odborový svaz Kovo zatím oficiálně žádnou informaci o vystoupení škodováckých odborů ze svazu nedostal.
"Ani odchod Škody Auto Mladá Boleslav náš svaz neohrozí. Nemyslím si, že byly splněny všechny procesní záležitosti k takovému aktu a zároveň bych rád věřil, že taková věc byla dostatečně prodiskutována a že všichni měli dostatek informací k tomu, aby se tak rozhodnout mohli," řekl předseda Kova Josef Středula. Dodal, že věří v další spolupráci.
Chceme být modernější, tvrdí škodováci
Odbory Kovo při Škoda Auto v Mladé Boleslavi čítají včetně seniorů přes 19 tisíc členů a jsou tak nejsilnější základní organizací Odborového svazu Kovo. Odbory ze Škody se snažily o prosazení změny stanov svazu nebo o výjimky pro základní organizaci týkající se "zastropování" výše členského příspěvku - tak, aby nemuseli platit jedno procento z čisté mzdy, ale aby ve stanovách byla uvedena přesná částka.
"Chceme nadále spolupracovat se svazem. Zároveň se ale také musíme měnit a být moderní, což v členství ve Svazu Kovo již nejde," uvedl předseda odborů ve Škodě Auto Jaroslav Povšík.
Svaz Kovo je se 127 tisíci členy největším odborovým svazem v zemi. Boleslavské odbory jsou zároveň největším přispěvatelem na chod centrály, ročně jí z vybraných příspěvků posílají asi deset milionů korun. Poukazují však na to, že žádné služby od centrály nečerpají.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist