Coca-Cola přišla po třinácti letech o pozici nejcennější značky světa. Tento nápojový gigant letos v žebříčku sestavovaném konzultační společností Interbrand přeskočily dva americké technologické giganty, Apple a Google.
Coca-Cola se v čele držela od roku 2000, kdy se začal tento žebříček zveřejňovat. V první pětce skončily ještě dvě další technologické firmy, a to IBM a Microsoft.
Interbrand ohodnotil značku Apple na 98,32 miliardy USD (1,9 bilionu Kč). Meziročně hodnota značky stoupla o 28 procent. Ještě v roce 2011 byl přitom výrobce iPhonů a iPadů na osmém místě. Loni však hodnota značky prudce vzrostla, konkrétně o 129 procent.
Facebook a Google se letos zařadily mezi největší skokany. Hodnota značky Facebook se zvýšila o 43 procent a posunula se na 52. z 69. příčky. Hodnota druhého Googlu se zvýšila o 34 procent.
Nejcennější luxusní značky: Skokanem roku je Prada. Dařilo se i Gucci - čtěte ZDE
10 firem, které Amerika jednoduše nenávidí. Jsou mezi nimi i Facebook a Nokia - čtěte ZDE
Z nových značek se nejvýše letos ocitla mediální značka Discovery, která je na 70. pozici. Mezi nováčky v žebříčku jsou dále značky Duracell a Chevrolet.
V žebříčku je nejvíce automobilových značek, celkem 14. Technologický sektor má v žebříčku 11 značek a dalších pět míst obsadila elektronika. Vysoké zastoupení mají rovněž značky z odvětví finančních služeb.
Pokles hodnoty v nejnovějším žebříčku zaznamenalo 14 značek. Nejhůře dopadla Nokia.
Nejhodnotnější značky světa
pořadí | značka | hodnota v mld. dolarů |
1. | Apple | 98,3 |
2. | 93,3 | |
3. | Coca-Cola | 79,2 |
4. | IBM | 78,8 |
5. | Microsoft | 59,5 |
6. | General Electric | 46,9 |
7. | McDonald´s | 41,9 |
8. | Samsung | 39,6 |
9. | Intel | 37,2 |
10. | Toyota | 35,3 |
Seznamu 100 nejhodnotnějších značek dominují ty ze Spojených států, kterých je celkem 54. Z Evropy je 31 značek, jež jsou z Německa, Francie, Velké Británie, Švýcarska, Itálie, Nizozemska, Švédska, Španělska a Finska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje, Kanady a Mexika.
Coca-Cola už nechce být "obézní". Nabídne méně cukru a kalorie budou víc na očích - čtěte ZDE
Za první tři dny jsme prodali devět milionů nových iPhonů, hlásí Apple - čtěte ZDE
Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrandem. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist