Před deseti lety se Václav Muchna se zárodkem firmy, ze které později vznikl dnešní Y Soft, přihlásil do Jihomoravského inovačního centra (JIC). Jak dnes sám přiznává, jednou z jeho hlavních motivací byla nabízená možnost využít důstojné prostory, aby nemuseli se společníkem zvát své klienty na kolej, na které do té doby "firma" sídlila.
Uplynula dekáda, z Y Softu je jedna z top firem v oblasti tiskových řešení na světě, na české poměry velká společnost má víc než dvě stě zaměstnanců a obrat 400 milionů. U start-upů ale Muchna zůstal nebo se k nim spíš vrátil. Založil dceřinou investiční společnost, která kapitálově vstoupila do tří začínajících projektů.
A vrátil se i na JIC. Tentokrát ale v roli "porotce". Spolu například s Michaelem Rostock-Poplarem nedávno rozhodoval na takzvaném výběrovém dni o tom, které začínající firmy si zaslouží dostat se do brněnského "podnikatelského inkubátoru".
Co vás v roli arbitra na mladých českých firmách zaujalo?
Projekty byly dobře předvybrané – dávaly smysl. Protože si nemyslím, že by tu byl každý dobrý, tak to asi bude zásluha JIC, který udělal dobrou práci v předvýběru.
I tak jste ale s kolegy kritikou nešetřili. Často jste zmiňovali zejména velkou mezeru mezi nápadem a byznysem. Je to obecně problém začínajících českých firem?
Byznys je jen důsledek. Příčina je management. Ti lidé mají dobrý nápad, ale nedovedou řídit podniky. Oni vždy přijdou s nápadem a pak se budou rozdělovat na dva typy – ti, kterým JIC pomůže tím, že jim dodá mentory a začnou se učit. A stanou se z nich manažeři.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.