Poslední čtvrtina roku přináší spoustu povinností i příležitostí. Nyní se podíváme na marketing. Je totiž čas znovu analyzovat a vyhodnotit úspěchy a neúspěchy marketingových kampaní a zamyslet se znovu nad tím, zda jste splnili očekávání, potřeby a přání zákazníků.
Každopádně i v tomto období již můžete jednoduše začít plánovat příští rok s cílem vytěžit každý neúspěch ve svůj prospěch. Odborníci doporučují, že i v tomto případě je dobré používat selský rozum.
"Uvažujte v souvislostech a plánujte racionálně, vždy s ohledem nejen na čísla v tabulkách, ale především s ohledem na vlastního stávajícího i potenciálního živého zákazníka. A hlavně se nesnažte dohnat to, co v tomto roce firma nezvládla," radí výkonná ředitelka společnosti ConPro Helena Plívová.
Určitě si zhodnoťte dosavadní marketingový rozpočet, projděte si jednotlivé aktivity, na které byly vynaložené finanční prostředky doporučuje marketingové ředitelka Business for Breakfast Jana Šrýtrová. Čím přesnější vyhodnocení, tím lépe. "Například zjistíte, že vám letáková kampaň přivedla 10 nových žáků do kurzů, nebo se zvedla návštěvnost firemních stránek díky facebookové kampani o 40 procent," dodává.
Kde nenajdete "hmatatelné" výsledky, tak zvažte další pokračování těchto aktivit. "Můžete je vyřadit a nahradit lepšími, úplně novými, nebo těmi, které již byly efektivní dříve. Dále si doporučuji naplánovat minimálně dva až tři nové marketingové nástroje, které chcete v dalším roce využít a otestovat," doporučuje Šrýtrová.
Shrnutí letošních obchodních výsledků a sestavení marketingového plánu na příští rok patří mezi dlouhodobé strategie.
"Pokud firma nemá vlastního marketéra, doporučuji obrátit se na marketingovou společnost. Tento krok je bohužel velmi často podceňován. Vytištění firemních katalogů nebo letáků opravdu není marketingový plán," varuje Sylva Bischofová, projektová manažerka ze společnosti SEAL Communication.
Nezapomeňte na konec roku
Firmy by také neměly zapomínat na konec roku, který bývá často z hlediska vztahu k zákazníkům nejdůležitější. Podle Bischofové mají firmy také nejvyšší čas řešit vánoční dárky pro klienty a partnery.
V podobných marketingových aktivitách samozřejmě záleží na typu firmy, v jakém oboru podnik působí, případně i cílové skupině zákazníků. Přesto hlavním obsahem veškerých aktivit většiny firem jsou v těchto dnech podle Heleny Plívové z ConPro již zmíněné vánoční tipy na nákupy a přání krásných Vánoc. Jak ale taková přání komunikovat?
"Obecně firmy inklinují k on-line marketingu. Soustředí se především na webové stránky firmy, newslettery na stávající zákazníky, on-line soutěže, sociální sítě. Pro oslovení nových zákazníků volí i tištěné direct maily, ovšem vždy přesně zacílené. Vhodně sestavená databáze je klíčem k úspěchu," říká Bischofová
vylepšili jsme portál
Více benefitů za stejnou cenu!
ProByznys.info nyní nabízí nové praktické nástroje, které mohou firmám především pomoci získat nové zákazníky. (Více zde)
Přístup k nástrojům získáte po registraci a zaplacení předplatného (od 700 Kč).
Abyste nekupovali zajíce v pytli můžete si nástroje vyzkoušet v rámci registrace zdarma.
Dalším vyhledávaným efektivním marketingovým nástrojem je podle ní aktivní telemarketing, který v návaznosti na tištěnou direct marketingovou kampaň zvyšuje její účinnost.
Jaký dárek zvolit?
Na rady marketérů stále fungují dárkové předměty s logem firmy i hodnotnější neznačkové dárky.
"Pokud se bavíme o síti obchodních partnerů, kteří přeprodávají naše produkty či služby, pak je vysoce motivující vytvořit věrnostní či bonusový klub. Na jedné straně motivuje k lepším výsledkům, ale zároveň slouží jako odměnění za dobrou práci. Důležité je nezapomenout na osobní kontakt. Důležitým obchodním partnerům předáváme dárky zásadně osobně a můžeme to spojit s pozváním na oběd," upozorňuje Bischofová.
S tímto názorem souhlasí i Helena Plívová, podle které není nad dárek v podobě osobního kontaktu. "Žádný vřelý mailing se sdělením „Vážený pane, děkujeme Vám za vše v tomto roce, vážíme si Vás“… jej nemůže nahradit. Ač je to na první pohled časově náročné, rozhodně se tato investice do vztahů s klíčovými partnery vyplatí," popisuje.
"Ideálně můžete partnera osobně navštívit nebo poděkovat drobným dárkem, ideálně takovým, který vyjadřuje vzájemnou spolupráci, např. zarámovaná fotografie ze společné akce s logem firmy. Rozhodně PF neposílat významným partnerům elektronicky, ale v papírové formě a vlastnoručně (nikoliv tiskem) podepsané," dodává Šrýtrová s Business for Breakfast.
A podobně by to mělo fungovat i u zákazníků. Podle Plívové firmy možná až příliš sázejí na sociální sítě a podceňují kvalitní – tedy přímé a jednoduché – oslovení „správně“ definované skupiny zákazníků.
Dá-li se najít nějaký další trend, pak je to podle nejnovějšího čísla magazínu Marketing & Media určitě stále větší důraz kladený na originalitu, zájem o lokální produkty a nabídnutí možnosti, aby si zákazník "hrál sám" - například aby mohl podobu vánočního dárku sám aktivně ovlivnit.
Jakým dárkům se rozhodně vyhnout?
Tradiční dárek nikdy neurazí a v podstatě nemůžete šlápnout vedle. Mezi ně patří například víno, kalendář a další.
Pokud chcete být ale za každou cenu kreativní, musíte daného obchodního partnera znát a vědět, kam až můžeme zajít.
"Dárek by neměl za každou cenu šokovat. Je důležité mít na mysli, že dárek (věc, služba, zážitek) musí mít pro obdarovaného hodnotu a musí vyjádřit naše poděkování.
Šlápnutím vedle by mohly být podle Plívové i zrecyklované dary. "Nikdy nevíte, kolika obdarovanými již Vaše pětileté kvalitní víno prošlo," uzavírá.
Příklady speciálních reklamních a dárkových předmětů z magazínu Marketing & Media
Hodiny | Růže | Ubrousek | Sada Choco | Vůně | USB |
Desky | Balíček | Bunda | Taranaki | Pero |
Sada | Batoh | Termohrnek | Prkénko | Stolek | Káva | Blok |
Hodiny s otáčivým logem
Popis: Quartzové hodiny s aluminiovým pouzdrem (průměr 25cm) a otáčivým logem místo
vteřinovky
Cena: 100ks a` 329Kč včetně celoplošného potisku a výroby otáčivého loga
Dodací lhůta: 3-4 týdny od schválení grafiky
Mluvící růže - nový způsob komunikace
Popis: Vaše personifikované sdělení ( text, logo ) přímo na živé květině nebo ovoci.
Cena: Individuálně dle množství
Dodací lhůta: Cca týden od objednávky
Pushclean ubrousek
Popis: Pushclean - Slisovaný ubrousek v plastové krabičce s tekutinou, ubrousek na ruce a obličej. Jedna kapsle se samolepkou ve vlastním plnobarevném designu. Materiál kapsle: PP, materiál ubrousku: bambus. Rozměr: průměr 4,3 cm, výška 1,3 cm. Rozměr rozloženého ubrousku: 22 x 24 cm. Baleno volně. Možnost balení setu více kusů do papírového přebalu. Více informací na www.pushclean.cz
Cena: Od 5 Kč/ks - dle množství
Dodací lhůta: 5-7 dní, je skladem
Dárková sada Santa Choco
Popis: Vánoční dárková sada zabalená v dárkovém papírovém košíku obsahuje: Rozpustnou bílou čokoládu White Chocolate značky Whittard, belgické pralinky Delafaille Gold IV, hrneček Hercule a vánoční ozdobu Santa, pomocí které dodáte každému dárku vánoční nádech. Jen u nás vám umíme obrandovat nejen celý balíček, ale také každý produkt zvlášť. Nabídku dalších dárkových sad najdete v katalogu Nabídka Prestige 2013/14. Objednejte si dárkové balíčky komfortně u obchodních zástupců REDA.
Cena: 319Kč, včetně dárkového balení
Dodací lhůta: Vše skladem, expedice do 7 dnů
Voní to - přání s vůní
Popis: Přání nebo PF s vámi navrženým motivem vytiskneme a naparfemujeme dle požadované vůně. Tiskneme digitální i ofsetovou technologií
už od 1 ks.
Cena: Vzhledem k různým tiskovým technologiím, papíru a nákladu vám rádi připravíme individuální kalkulaci.
Dodací lhůta: Standardní
USB People Flash disk - v designu panáčků
Popis: USB People Flash disk - v designu panáčků, různé varianty, druhy, velikosti, barvy a kapacity 1-32 GB. Možnost výroby vlastního designu na zakázku. Dárkové balení v krabičce. Více informací na www.usbpeople.cz
Cena: Od 199 Kč/ks - dle množství a kapacity
Dodací lhůta: 25-30 dní
Termoska Wave 700ml, různé barvy
Popis: Wave je 700ml nerezová termoska s elegantním designem, oceněná Red Dot Design Award (vítěz 2008). Termoska obsahuje dva šálky, které
zajišťují dokonalý požitek z pití. Chráněný vzor
Cena: 642Kč (množstevní slevy)
Dodací lhůta: Obvykle do týdne
Konferenční desky s pouzdrem na tablet
Popis: Konferenční desky A4 s blokem 20 listů a pouzdrem na tablet,
rozměr 33,2 x 25 x 1,9 cm. Více barevných variant: bílá, červená, modrá, zelená
Cena: 183,90 Kč/ks
Dodací lhůta: 2-5 dní, jsou skladem
Francouzský dárkový balíček
Popis: Dárkový balíček francouzských produktů. Obsahuje červené víno VDP Vaucluse z oblasti Côtes du Ventoux, bílé víno Sauvignon z oblasti Loire, 3x francouzskou terinu 95g a 1x francouzskou terinu 180g.
Cena: 480Kč
Dodací lhůta: Do 14 dnů
Penula, cyklistická bunda
Popis: Voděodolná, propracovaná a velmi lehká reflexní větrovka s odnímatelnými rukávy a horní částí zad - uchycení na zipy a magnetky. Síťovina na zádech pro odvětrání. Po obou stranách zad větrací otvory na zipy. Kapsa na hrudi i na zádech. Složitelné do zadní kapsy s oboustranným zipem a reflexním pruhem. Váží pouhých 0,27kg. Materiál: 100% polyester mikrovlákno s AC transparentním povlakem
Cena: 958Kč
Dodací lhůta: Do 2 dnů
Taranaki
Popis: Nepostradatelným pomocníkem v každé kuchyni či při venkovním grilování je kvalitní zástěra. Elegantní zástěra s vkusným potiskem, ve které budete vypadat jako skutečný šéfkuchař, je vyrobena na Slovensku ze 100% bavlny. Baleno v dárkové krabici Vanilla Season.
Rozměry: 90 x 60cm
Cena: 299Kč
Dodací lhůta: Do 2 dnů
Sada Dublin, pero + mikrotužka
Popis: Kvalitní hliníkové tělo, to je kuličkové pero a mikrotužka
v sadě Dublin
Cena: 99Kč
Dodací lhůta: 5-15 pracovních dnů
Tradiční vánoční sada
Popis: Dopřejte svým klientům a partnerům set vánočního punče, medu
a purpury. Věnujte dárek, který je založen na tradici Vánoc.
Cena: 120 Kč
Dodací lhůta: 1 týden
Monzun, batoh
Popis: Lehký batoh vhodný pro turistiku a kratší túry. Zádový systém s výztuhami, polstrované ramenní popruhy, polstrovaný bederní pás, výškově nastavitelné víko s kapsou, pláštěnka skryta ve vrchním víku, oddělitelná spodní komora batohu, boční síťové kapsy, boční pohotovostní kapsy na zip, elastický popruh na připevnění materiálu, poutka na cepíny a trekové hole. Materiál: polyester 600D 30MM ripstop s PU povrchem, kepr s ULI povrchem, polyester 600D s PU povrchem. Objem: 35l Hmotnost: 1 180g
Rozměry: 60 x 32 x 25cm
Cena: 995Kč
Dodací lhůta: Do 2 dnů
Termohrnek
Popis: Vakuový termohrnek z nerez oceli s precizním uzávěrem, objem 450 ml. Více barevných variant: stříbrná, červená, modrá, černá
Cena: 125,90 Kč/ks
Dodací lhůta: 2-5 dní, je skladem
Servírovací prkénko Jamie Oliver
Popis: Jamieho servírovací prkénko na předkrmy z akátového dřeva. Ikonické prkénko na pečivo, chuťovky či sýr
Cena: 444Kč (vč. laserového popisu)
Dodací lhůta: 5-15 pracovních dnů
Abela, snídaňový stolek
Popis: Lenošení v posteli je oblíbenou zábavou mnoha lidí. Tyto příjemné chvíle a skvělou snídani vám pomůže vychutnat značkový bambusový stolek do postele. Baleno v dárkové krabici Vanilla Season.
Cena: 449Kč
Dodací lhůta: Do 2 dnů
Originální káva Grower's Cup
Popis: Dobře známý Grower's Cup pro letošní Vánoce v novém, inovovaném balení o objemu 300ml, tedy na dva šálky vynikající kávy. S praktickou nálevkou ještě dokonalejší a v příjemném vánočním balení po třech kusech udělá radost nejednomu vašemu klientovi či zaměstnanci. Kompletní informace najdete na www.originalni.cz
Cena: 99Kč
Dodací lhůta: Skladem, ihned
Blok z recyklovaného materiálu, s tužkou
Popis: Blok z recyklovaného materiálu, s tužkou, rozměr 15,2 x 9 x 1,8 cm. Více barevných variant: oranžová, červená, modrá, černá, zelená
Cena: 21,90 Kč/ks
Dodací lhůta: 2-5 dní, je skladem
Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist