Opavu čeká velká investice. Společnost Mondelez, která vyrábí sušenky Oreo a čokolády Milka, postaví ve městě dvě nové výrobní haly.
Modelez vlastní v České republice společnost Opavia-LU. Rozšíření současného provozu má americkou firmu stát více než dvě miliardy korun, investice zvýší výrobu sušenek Oreo a belVita. Hotovo má být v roce 2015, Mondelez pak nabere přes dvě stovky nových zaměstnanců.
V souvislosti s touto investicí společnost (dříve známá jako Kraft Foods) přemýšlela o řadě zemí, kde by bylo možné záměr uskutečnit. Nakonec vyhrálo Česko.
"Zaprvé tu je už existující továrna a tu je možné dál rozšířit. Zadruhé je tu skvělá infrastruktura, logistická dostupnost. Zatřetí tu jsou potřební experti pro inovace, funguje tu naše rozvojové centrum pro celou Evropu, je tu kvalifikovaný personál," vysvětluje v rozhovoru pro HN Peter Müller, generální ředitel Mondelez pro střední Evropu, proč americký gigant vybral právě Opavu.
Aby bylo možné investovat, musí být z čeho. Vás se nijak nedotkla globální ekonomická krize?
Spotřebitelé byli v posledních letech obecně opatrnější v útratách. Odepírali si velké investice, ale kávu po ránu nebo sušenku na svačinu ne. Muselo se na ně jít chytrou reklamou, dávali si kvalitnější a dražší věci, ale méně často. Teď už je cítit oživení. Zvedá se Německo, to se odrazí tady v Česku i jinde.
Může něco nahlodat váš optimismus? Růst cen kávy a kakaa na světových burzách, fluktuace měnových kurzů?
Ano, letošek byl hodně ovlivněn rostoucími cenami kávy a kakaa. Jenže velcí hráči určují cenu, ne výrobci svými nákupy, ale spekulanti, investoři. Musíme mít co nejefektivnější nástroje na optimalizaci těchto rizik. A podobné je to s měnami, moc s tím neuděláte, můžete se jen bránit fixováním cen do budoucna. Ale to je problém přece každého podnikání.
U spotřebního zboží, jako jsou cukrovinky, se má za to, že je třeba často a hodně inovovat. Nové obaly, příchutě... Je to tak i u vaší firmy?
Hodně se snažíme debatovat s konzumenty, vyptávat se, zkoumat jejich chutě, rozumět tomu, co hledají. K tomu se nám hodí naše globální síť, odtud bereme nové inovační podněty. A že jsou inovace pro náš byznys klíčové, to je pravda, 15 procent z příjmů máme každý rok z nových produktů. Je to důležité.
Více o tématu čtěte v úterních Hospodářských novinách.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist