Teprve po sedmi letech přišli pražští politici na to, že tunel Blanka je vlastně černá stavba.
Je v podstatě jisté, že radní hlavního města v čele s Pavlem Bémem smlouvu k tunelu Blanka před sedmi lety projednávali. Jejich následovníci na pozicích radních však tvrdí, že se tak nestalo.
Celá smlouva na tunel je tak podle nich neplatná. Opírají se o stanovisko kontrolního odboru magistrátu, kterému dali za úkol prověřit všechny části stavby.
S jeho zprávou vyšli jen několik hodin poté, co Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší práce na stavbě. A to kvůli tomu, že město jako investor nefunguje a hlavně neplatí. Metrostavu v tuto chvíli dluží 2,1 miliardy korun.
1) Proč radní přišli s pochybami o smlouvě až sedm let po jejím podepsání?
Rada tvrdí, že jejich prohlášení Blanky za černou stavbu nesouvisí s tím, že Metrostav v ten samý den oznámil přerušení stavby. "To je shoda okolností," říká radní pro dopravu Jiří Nouza z TOP 09.
Politici z rady zadali kontrolnímu odboru magistrátu za úkol projít jednotlivé kategorie stavby. To se stalo podle jejich slov už před několika měsíci. Z kontroly mimo jiné vyplynulo, že smlouva je údajně od začátku neplatná.
Peníze na Blanku máme, tvrdí pražský primátor Hudeček. Platit ale teď nechce - čtěte ZDE
Metrostav přeruší stavbu tunelu Blanka. Smlouva je neplatná, kontruje Praha - čtěte ZDE
Kontrakt z roku 2006 prý nikdy neprojednali radní ani zastupitelé. "Mně to zní úplně stejně nepravděpodobně. Odbor kontroly ale toto nedohledal," tvrdí primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).
2) Schválila rada města a zastupitelstvo smlouvu k Blance?
Záznam jednání z 26. 9. 2006 mimo jiné zmiňuje to, že rada rozhodla o přidělení zakázky nejúspěšnějšímu uchazeči, tedy Metrostavu. A zároveň nařídila investičnímu odboru, aby s ním uzavřel smlouvu.
"Nepamatuji si přesně usnesení, ale na radě jsme smlouvu k Blance pochopitelně probírali. Vybírali jsme nejlepší nabídku a měli jsme určitě k dispozici i smlouvu o díle," řekl IHNED.cz jeden z tehdejších radních Rudolf Blažek z ODS. To samé tvrdí i exprimátor Pavel Bém (ODS) a mluvčí Metrostavu František Polák.
Podle Blažka a Poláka neexistovala povinnost schvalovat smlouvu zastupitelstvem. Nejsou si však jistí, zda o ní volení zástupci přece jen nakonec nehlasovali. Pavel Bém tvrdí, že ano.
3) Kolik by stála konzervace staveniště?
Pokud se pražští politici nedohodnou s Metrostavem na dalším proplácení prací, bude nutné stavbu několikakilometrového tunelu zabezpečit. To bude podle odhadu radního pro dopravu Jiřího Nouzy (TOP 09) stát mezi 80 až 100 miliony za každý měsíc.
"V tunelu se musí svítit a jsou v něm technologie a stroje, které je třeba hlídat," říká Nouza. K tomu je nutné připočítat také jednorázové náklady na zakonzervování Blanky. Zatím je jasné, že "odstávka" prací začne 7. prosince. Kdy zase lidé z Metrostavu nastoupí, se dá jen těžko odhadovat.
4) Co znamená celá situace pro řidiče?
Pražané a lidé projíždějící metropolí měli mít nejdelší městský tunel v Evropě k dispozici na začátku května příštího roku.
Otevřel by se tak další díl vnitřního městského okruhu, který by svedl pod zem auta, která dnes projíždí přeplněnou Letenskou pláň a Holešovice. V těch místech mizí z povrchu a objevují se o pět kilometrů dále v místě nazvaném Pelc-Tyrolka, nedaleko pražské zoologické zahrady.
Ani toto řešení však není pro Prahu spásou, protože okruhu bude z tohoto místa chybět adekvátní pokračování směrem ke Štěrboholské radiále, kde by se měl jeho tvar v budoucnu uzavřít. Už nyní si ale Praha na Blanku půjčuje, a není tedy vůbec jasné, kdy se její – velmi důležité - pokračování začne stavět.
5) Kolik tunel Blanka bude stát?
Konečná cena za tunelový komplex měla být ještě před časem 37 miliard korun. Pokud by však bylo nutné stavbu zakonzervovat, mohla by se cena vyšplhat o několik stovek milionů výš.
Někdejší primátor Pavel Bém původně tvrdil, že cena bude kolem 28 milionů. Později ale tato prohlášení korigoval.
"Mé odhady se dotýkaly částek 29 miliard, možná 30. Po propadech a následné změně technologií, které kvůli bezpečnosti nařídil Český báňský úřad, samozřejmě přišly dodatečné náklady. Po jejich započtení je možné mluvit o 31 nebo 32 miliardách. Ne však o sumě 36,9 miliardy," tvrdil Bém před dvěma lety v rozhovoru pro HN.
Zatím také nepřistoupil na splnění sázky s občanským sdružením AutoMat. Vsadil se s ním, že pokud se Blanka prodraží či její realizace prodlouží, odpracuje padesát hodin veřejně prospěšných prací. To se však nestalo, protože tvrdí, že za prodražení můžou jeho političtí nástupci.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist