Úspěšné firmy

Seriál Příběhy úspěšných firem je společným projektem Ekonomu a agentury CzechInvest.

Majitelé podniků sice narychlo organizovali záchranné akce, ale většinou jen s hrůzou sledovali, jak voda poškozuje haly, strojní vybavení, materiál i třeba hotové zboží. Stanislav Čubok a Martin Jonáš, spoluvlastníci firmy Quick Office obchodující s kancelářským nábytkem, tvrdí, že nejhorší nebyla samotná voda, ale "blátíčko", které po ní zůstalo. Jedna hala byla naprosto zničená. Dva stroje na odpis.

"Nejprve jsme slyšeli jen slabé šumění, pak se přivalila burácející řeka, která všechno smetla," vzpomínají na letošní povodeň. A dodnes v prostorách firmy ukazují místa, kam až voda sahala. Do výšky dvou a půl metru.

Ale už se také chlubí novým strojem k olepování hran nábytku, který si pořídili. Zatím stojí zabalený v přepravních igelitech v hale, která má jen střechu, zdi se teprve začínají stavět. Ale je to příslib, že se firma dostala z nejhoršího.

Majitelé tiše přiznávají, že povodeň nakonec firmě i pomohla. Finanční ztráta byla sice značná, ale velká voda stmelila kolektiv, upevnila sousedské vztahy s okolními společnostmi, a hlavně popostrčila firmu dál. Investice do strojů by určitě ještě nějaký čas počkaly, takhle se musely realizovat. Kromě zmíněného stroje na olepování hran nábytku si hodlají pořídit zjara ještě jeden. "Výdajů bylo strašně najednou, normálně by se to rozložilo do dvou tří let," vzpomíná jednatel firmy Stanislav Čubok.

V hospodě se firma zakládá nejlépe

Quick Office vyrábí a prodává nový kancelářský nábytek a také obchoduje se starším. S bazarem použitého nábytku vlastně dvojice absolventů Vysoké školy ekonomické v Praze začínala. Čubok a Jonáš vyprávějí, jak se jednou sešli v restauraci a hned se i dohodli, že jako zaměstnanci končí, že už toho mají dost a začnou sami podnikat. "Nejsme na nějaké iluzorní přelévání peněz, na práci, kterou si nemůžete osahat. Tady reálně vidíme, co jsme dokázali, výsledek naší práce a snažení je hmatatelný, a to nám vyhovuje," tvrdí Čubok.

A proč se rozhodli právě pro byznys s kancelářským nábytkem? "Působil jsem ve velké nábytkářské firmě a trochu jsem do tohoto byznysu viděl," vzpomíná osmatřicetiletý Martin Jonáš. "Vyznal jsem se v zahraničním obchodu a věděl, že v cizině nábytkářské bazary fungují, tak proč to nezkusit i v Česku včetně inzerce přes internet," dodává čtyřicetiletý Stanislav Čubok.

Navíc oba začínající živnostníci začátkem 21. století věděli, že firma Philip Morris bude rozprodávat kancelářský nábytek. Tušili, že ho bude hodně a že je pěkný. "Měli jsme tak něco do základu," vypráví Čubok. Po dvou letech, kdy oba pracovali na živnostenské oprávnění, v roce 2003 založili firmu Quick Office a přestěhovali se do údolí pod Radotínský most. Shodou okolností to bylo rok poté, co se těmito místy prohnala ničivá povodeň roku 2002. Tehdy voda dosáhla do výšky sedmi metrů.

Je pěkné, když na otázku, kolik vlastně zaměstnávají lidí, odpovídají, že v začátcích tři a dnes už dvanáct. Po bližším rozboru je jasné, že do konečných čísel počítají i sebe. To proto, že se doteď věnují byznysu i vlastníma rukama, když je třeba. Ale například výrobu kancelářského stolu na zakázku už nechávají řemeslníkům. I když - v této firmě nedělají jen truhláři, ale také kuchař i kadeřník. Sehnat totiž lidi vyučené v oboru, kteří práci rozumějí, je velice těžké. "Školství je špatně nastavené. Dostáváme nabídky typu 'mám vysokou školu podnikání, naplňoval jsem regály v supermarketu'. Ale dobrého řemeslníka neseženete," poodhaluje jeden z problémů Čubok.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se