Kliknutí myší z pohodlí domova místo dlouhých hodin strávených v dopravních zácpách a frontách v přeplněných obchodech s předraženým a často falšovaným zbožím.
Obyvatelé dvacetimilionového nigerijského velkoměsta Lagos si zvykají na první "e-shopy". A německá firma Rocket Internet, která je kromě Nigérie zavádí i v dalších zemích Afriky, Latinské Ameriky a Asie, věří, že budou mít úspěch.
Potenciál je velký. Například právě Nigérie, kde žije 160 milionů lidí, je bohatá na ropu a její ekonomika loni vzrostla o šest procent. Letos se očekává dokonce sedm procent. Katastrofálně špatná infrastruktura, nedostatek prostoru, byrokracie a rozsáhlá korupce ale přispívají k tomu, že ve městě je jen několik velkých, a navíc nekvalitních kamenných obchodů.
Pro ty, kdo nemohou jet nakupovat do Londýna či New Yorku, jsou tak nové e-shopy záchranou.
"Dodáváme zboží do pěti dnů. Nesmíme si dovolit žádný výpadek v kvalitě," popsal časopisu Economist manažer Jeremy Hodara, který loni stál u zrodu největšího a nejúspěšnějšího nákupního serveru v zemi s názvem Jumia. Ten kromě Nigérie nabízí zboží též v Keni, na Pobřeží slonoviny či v Jihoafrické republice.
Hodara ho vytvořil na zakázku německé firmě Rocket Internet, kterou vlastní trojice bratrů Samwerových, internetových magnátů, již v Evropě pomohli rozjet alternativu amerických portálů eBay či slevového serveru Groupon. A stejným firmám je pak také prodali.
Kromě Afriky německá společnost investuje třeba v jihovýchodní Asii, kde s pomocí konsorcia investorů s 250 miliony dolary rozjíždí on-line obchod s názvem Lazada. Působí v Malajsii, Vietnamu, Thajsku a na Filipínách a na Facebooku má už tři miliony fanoušků. Pro země v Latinské Americe pak zase Rocket Internet bratrů Samwerových loni založil internetový obchod Linio.
Kam se bojí Amazon
V zemích, kam se zatím velké americké řetězce typu Amazon neodvažují, postupují Němci metodou pokusu a omylu. Loni sice měly jejich obchody po světě obrat tři miliardy dolarů, mnohé ale nebyly ziskové.
Zakladatelé to však za velkou katastrofu nepovažují - podnikají v padesáti zemích světa. "Jakmile vidíte, že byznys neroste tak, jak si představujete, jdete prostě z té země pryč," vysvětloval Marc Samwer na nedávné konferenci v Berlíně.
Jumia, nová pobočka v Africe, si získává popularitu poměrně rychle. Jen v Nigérii si zboží - od elektroniky přes potraviny až po dětské hračky - objednají denně čtyři tisíce lidí. A před Vánocemi jí vzrostl obrat o čtyřicet procent. Není tak problém s poptávkou jako spíše s placením. On-line plateb se v Nigérii, zemi proslulé internetovými podvody, lidé stále bojí. Odmítají i jakékoli platby předem - platí se nejčastěji hotově, a to až při převzetí zboží.
"Logistika je pro nás klíčová," řekl agentuře Bloomberg Tunde Kehinde, devětadvacetiletý Nigerijec, který Jumii pomáhal rozjet. "Aby lidé uvěřili, že nejde o podvod, musíme za každou cenu dodat zboží v domluvený den."
Právě proto poslal desítky lidí do nigerijských firem, aby vysvětlovali principy e-shopů. Pak najal dvě stovky motocyklů a dodávek, v nichž se doručují balíky. Pro sklad Jumie se stovkou tisíc druhů zboží navíc zvolil strategicky výhodné místo, přímo u lagoského letiště.
Kehinde, absolvent Harvardovy univerzity, uvedl, že nigerijská Jumia má obrat několik milionů dolarů měsíčně a každý měsíc stabilně roste téměř o dvacet procent.
Zda se on-line obchod brzy dostane do zisku a začne německým investorům vydělávat, je zatím nejisté. S rostoucí poptávkou totiž rostou také náklady na dopravu. Přesto myšlenku "afrického Amazonu" začínají kopírovat už i mnozí místní podnikatelé.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist