Politici v Českých Budějovicích řeší, jak dostat hromadnou dopravu do stísněných ulic historického centra. V lednu tam vyzkoušeli elektrobus vyrobený společně firmami Siemens a Rampini.
Nešlo o nahodilý test. Velcí výrobci působící v Česku nabízejí českým městům na zkoušku ekologické autobusy čím dál častěji. Výrobu a prodej elektrobusů městům považují bez nadsázky za byznys budoucnosti.
Stroj s elektrickou výbavou od Siemensu v uplynulých měsících jezdil nejen v Českých Budějovicích, ale i v Pardubicích, Brně a Praze. "Náš elektrobus prokázal, že je v celodenním provozu schopný plně nahradit stávající autobusy. Úspora je až 70 procent - díky ceně paliva, účinnosti pohonu a nízkým provozním nákladům," tvrdí Roman Kokšal, který v českém Siemensu vede divizi dopravy a logistiky.
Podle nákladů na vývoj se nejedná jen o "zelený" marketingový tah.
Siemens dává do elektrobusů desítky milionů korun ročně, i když v tuto chvíli jezdí na pravidelných linkách v Česku jen výjimky, zkušební jízdy jasně převažují.
Cena elektrobusů se pohybuje zhruba mezi 11 až 14 miliony korun a radniční politici nad jejich nákupem spíše opatrně přešlapují.
Chválí si levný a ekologický provoz, nevadí jim ani nezbytné nabíjení baterií na konečné, ale do vyhlašování tendrů se nehrnou. "Zatím jsme ve stadiu úvah," připouští Radek Filip, šéf dopravního řízení v budějovickém dopravním podniku.
"Co se týče případného nákupu těchto vozů, je pochopitelně nejvíce limitující jejich cena. Jedinou možností je využití některého dotačního titulu," dodává Filip s tím, že v Českých Budějovicích tuto možnost průběžně sledují.
Siemens skládá ve Vídni čtyři "české" Railjety. První vlak už míří na koleje - čtěte ZDE
Koupit tramvaje, opravit a dobře prodat na východ, plánuje šéf dopravního podniku - čtěte ZDE
Elektrobusy od tří různých firem – Siemensu, Škody i Soru (jeho model na snímku vlevo) - letos a loni vyzkoušel také pražský dopravní podnik. Ale s podobným stanoviskem jako v Českých Budějovicích: dobré, ale uvidíme.
Váhavému postoji nahrává i to, že zástupci měst ještě přesně nevědí, jaké budou priority evropského dotačního období pro roky 2014 až 2020. Lidé z ministerstva dopravy už vzkázali, že peníze z evropského dopravního fondu budou v tomto období mířit primárně do silnic, železnic a dálnic.
Ani jinde v Evropě ale nejsou ještě elektrobusy příliš rozšířené. Výjimkou je například vídeňská linka, kterou v rakouské metropoli otevřeli loni na jaře.
Nikdo nevyvíjí sám
Vzácné nasazení elektrobusů nic nemění na tom, že výrobci se k těmto strojům velmi upínají, byť zatím spíše utrácí za jejich vývoj. Zároveň musí spolupracovat s dalšími firmami, protože kompletní elektrobus se údajně nikomu nevyplatí vyrábět. Někdo tedy dělá karoserie, jiný výrobce zase dodává motory.
Siemens spolupracuje například s italskou firmou Rampini, libchavský Sor se společností Cegelec a Škoda Transporation s polským Solarisem, který jí dodává karoserie.
"Ohledně spolupráce v e-mobilitě jsme v kontaktu i s jinými výrobci autobusů. V rámci možností pro dobíjení e-busů spolupracujeme také se společností ABB," podotýká mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.
I tato společnost investuje do vývoje elektrobusů desítky milionů korun ročně. V současnosti nabízí českým městům hlavně svůj model Perun (na snímku vpravo), vyvinutý se zmíněným Solarisem.
A snaha o získání zakázek v městské hromadné dopravě spíš sílí.
"Během jara plánujeme zahájit program testovacích zápůjček našeho elektrobusu po českých a slovenských městech, aby zákazníci mohli tohle ekologické vozidlo vyzkoušet a ohodnotit," dodává mluvčí Černá.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist