Politici v Českých Budějovicích řeší, jak dostat hromadnou dopravu do stísněných ulic historického centra. V lednu tam vyzkoušeli elektrobus vyrobený společně firmami Siemens a Rampini.
Nešlo o nahodilý test. Velcí výrobci působící v Česku nabízejí českým městům na zkoušku ekologické autobusy čím dál častěji. Výrobu a prodej elektrobusů městům považují bez nadsázky za byznys budoucnosti.
Stroj s elektrickou výbavou od Siemensu v uplynulých měsících jezdil nejen v Českých Budějovicích, ale i v Pardubicích, Brně a Praze. "Náš elektrobus prokázal, že je v celodenním provozu schopný plně nahradit stávající autobusy. Úspora je až 70 procent - díky ceně paliva, účinnosti pohonu a nízkým provozním nákladům," tvrdí Roman Kokšal, který v českém Siemensu vede divizi dopravy a logistiky.
Podle nákladů na vývoj se nejedná jen o "zelený" marketingový tah.
Siemens dává do elektrobusů desítky milionů korun ročně, i když v tuto chvíli jezdí na pravidelných linkách v Česku jen výjimky, zkušební jízdy jasně převažují.
Cena elektrobusů se pohybuje zhruba mezi 11 až 14 miliony korun a radniční politici nad jejich nákupem spíše opatrně přešlapují.
Chválí si levný a ekologický provoz, nevadí jim ani nezbytné nabíjení baterií na konečné, ale do vyhlašování tendrů se nehrnou. "Zatím jsme ve stadiu úvah," připouští Radek Filip, šéf dopravního řízení v budějovickém dopravním podniku.
"Co se týče případného nákupu těchto vozů, je pochopitelně nejvíce limitující jejich cena. Jedinou možností je využití některého dotačního titulu," dodává Filip s tím, že v Českých Budějovicích tuto možnost průběžně sledují.
Siemens skládá ve Vídni čtyři "české" Railjety. První vlak už míří na koleje - čtěte ZDE
Koupit tramvaje, opravit a dobře prodat na východ, plánuje šéf dopravního podniku - čtěte ZDE
Elektrobusy od tří různých firem – Siemensu, Škody i Soru (jeho model na snímku vlevo) - letos a loni vyzkoušel také pražský dopravní podnik. Ale s podobným stanoviskem jako v Českých Budějovicích: dobré, ale uvidíme.
Váhavému postoji nahrává i to, že zástupci měst ještě přesně nevědí, jaké budou priority evropského dotačního období pro roky 2014 až 2020. Lidé z ministerstva dopravy už vzkázali, že peníze z evropského dopravního fondu budou v tomto období mířit primárně do silnic, železnic a dálnic.
Ani jinde v Evropě ale nejsou ještě elektrobusy příliš rozšířené. Výjimkou je například vídeňská linka, kterou v rakouské metropoli otevřeli loni na jaře.
Nikdo nevyvíjí sám
Vzácné nasazení elektrobusů nic nemění na tom, že výrobci se k těmto strojům velmi upínají, byť zatím spíše utrácí za jejich vývoj. Zároveň musí spolupracovat s dalšími firmami, protože kompletní elektrobus se údajně nikomu nevyplatí vyrábět. Někdo tedy dělá karoserie, jiný výrobce zase dodává motory.
Siemens spolupracuje například s italskou firmou Rampini, libchavský Sor se společností Cegelec a Škoda Transporation s polským Solarisem, který jí dodává karoserie.
"Ohledně spolupráce v e-mobilitě jsme v kontaktu i s jinými výrobci autobusů. V rámci možností pro dobíjení e-busů spolupracujeme také se společností ABB," podotýká mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.
I tato společnost investuje do vývoje elektrobusů desítky milionů korun ročně. V současnosti nabízí českým městům hlavně svůj model Perun (na snímku vpravo), vyvinutý se zmíněným Solarisem.
A snaha o získání zakázek v městské hromadné dopravě spíš sílí.
"Během jara plánujeme zahájit program testovacích zápůjček našeho elektrobusu po českých a slovenských městech, aby zákazníci mohli tohle ekologické vozidlo vyzkoušet a ohodnotit," dodává mluvčí Černá.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist