Také letos o sobě může Česko s trochou nadsázky mluvit jako o velmoci v městské hromadné dopravě. Tramvaje či trolejbusy dovezou zdejší výrobci do evropských metropolí i za oceán.
Například pražská pobočka společnosti Cegelec uspěla v tendru na modernizaci pohonu a řízení berlínských tramvají. Do roku 2016 jich upraví 75. Ta samá firma se podílí také na dodávkách trolejbusů pro dopravní podnik rakouského Salcburku.
IHNED.cz vám přináší přehled zajímavých zakázek, které budou čeští výrobci letos plnit. Jejich celková hodnota se pohybuje v řádech miliard korun – a často jde o desítky objednaných strojů.
Konya: Tanec tureckých dervišů
Kvůli plánovaným jízdám v bezmála pětikilometrovém tunelu je tramvaj pro turecké město Konya konstruovaná jako takzvané lehké metro. Musí tak mít odolnější materiály, třeba proti požáru.
Škoda Transporation dodá do tři čtvrtě milionové Konye 60 souprav za 2,6 miliardy korun. Většinu tramvají vyrobí a dovezou plzeňští strojaři ještě letos. "Transport z Plzně do Konye trvá sedm pracovních dnů – kamionem do Terstu, poté trajektem do Mersinu v Turecku, odtud kamionem do Konye," popisuje itinerář Lubomíra Černá, mluvčí Škody Transportation.
Zajímavostí tramvají typu 28T pro Konyu je lak. Zvítězila varianta v zelené a šedé barvě – na soupravách je možné rozeznat drobné siluety postav a prvků islámské architektury. Jedná se o takzvané tančící derviše, což jsou muslimští duchovní spjatí se sufijským pojetím islámu. To je typické právě pro Konyu.
Berlín: S novým motorem z Prahy
Důležité zakázky českých podniků nespočívají pouze v dodávkách nových vozů. Pražská pobočka společnosti Cegelec se podílí na modernizaci tramvají pro berlínský dopravní podnik.
Jde o modernizaci trakčního pohonu a řízení tramvají typu GT6-94/96. Tyto soupravy vyrobila v první polovině devadesátých let minulého století firma AEG/Bombardier.
Cegelec opraví do roku 2016 celkem 75 tramvajových souprav, přičemž jedna třetina z modernizovaných tramvají už po kolejích v německé metropoli jezdí. Hodnotu kontraktu firma neuvedla. Cegelec Praha se letos mimo jiné také podílí na výrobě trolejbusů pro rakouský Salcburk.
Salcburk: Lokálka pod Alpami
Město pod štíty rakouských Alp se stalo také místem pro byznys společnosti Inekon, která sídlí v Praze, ale vyrábí především v ostravských dílnách firmy Ekova. Těsně před podpisem je dodávka čtyř příměstských vlaků.
"Jde tady o mezičlánek mezi klasickou MHD a vlakovou dopravou. Vlaky nabízejí cestujícím řešení na tratích, kam salcburská hromadná doprava už nezasahuje," popisuje mediální zástupce Inekonu Gerik Hammer. I podle vzhledu jde o jakousi obdobu tradičních českých lokálek. Vlaky pro Salcburk jsou však napájené elektřinou.
Tato dodávka navazuje na loňskou modernizaci devíti souprav. Protože smlouvu na čtyři další ještě manažeři nepodepsali, nelze o její přesné hodnotě mluvit. Na základě předešlých podmínek se ale dá cena odhadnout – bezmála čtyři miliony eur za čtyři vozy.
Sofia: Úspěšný bulharský rok
Už nyní jezdí po bulharské metropoli třicet trolejbusů z plzeňské Škody Electric (dceřiné společnosti Škody Transporation – pozn. red.). Jde o čtyři roky starou zakázku.
Loni firma uspěla v Sofii znovu – zvítězila v tendru na dodávku padesáti nových trolejbusů. Porazila v něm výrobce z Ukrajiny a Ruska. Letos strojaři v plzeňských Doudlevcích vyrobí podle plánu 49 vozů.
Stroje s "tykadly" budou vybavené pomocným diesel-agregátorem, který je v chodu ve chvíli, kdy trolejbus jede mimo troleje. Tedy například při nejrůznějších opravách silnic či výpadcích elektrického proudu.
Sofijský dopravní podnik Stolichen Elektrotransport trolejbusy platí s pomocí evropských dotací. Desítky vozů ho vyjdou na 700 milionů korun. Kromě této zakázky pro metropoli získala Škodovka loni v Bulharsku také kontrakt na sto vozidel za 1,2 miliardy korun. Zakázku zastřešuje město Burgas, ale trolejbusy dorazí rovněž do Varny, Stare Zagory a Plevenu.
Seattle: Jízda bez trolejí
Do největšího města na severozápadě Spojených států dorazí letos sedm nových tramvají od společnosti Inekon. Jde o součást rozsáhlejšího kontraktu v celkové hodnotě 30 milionů dolarů – ten zahrnuje ještě dodávky pro hlavní město Washington a Portland.
Od roku 2007 jezdí v Seattlu tři tramvaje z Inekonu. Nově dodávaný typ typ Trio 121 je ale od původní dodávky trochu odlišný. Jezdí na speciální akumulátory částečně nezávislé na trolejích.
"Obdobné akumulátory nebyly dosud do tramvají instalovány nikde na světě. Speciální trakční baterie umožní vozům v Seattlu překonat zhruba čtyři kilometry dlouhou trasu, kde se budou křížit s linkami trolejbusů," tvrdí mediální zástupce Inekonu Gerik Hammer.
Pokud budou mít reprezentanti Seattlu zájem, můžou smlouvu navýšit v příštích letech o dalších devatenáct souprav. To však záleží především na rozšiřování tamních tramvajových tratí.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist