Jen necelé tři měsíce pobyl na kolejích mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou soukromý dopravce Arriva vlaky. Naposled vyjede 13. prosince.

V prohlášení na svých stránkách, na které jako první upozornil server iDNES.cz, to zdůvodňuje nemožností zajištění komfortu, když na trati probíhá rekonstrukce. "Bohužel vzhledem k rekonstrukci tratě nejsme schopni garantovat plynulý provoz a cestovní komfort, který jsme do nynějška poskytovali," píše společnost v prohlášení.

O rekonstrukci ale Arriva, která patří do nadnárodní skupiny Deutsche Bahn, věděla už před spuštěním provozu na konci září. Nabízí se tudíž, že důležitějším důvodem jejího ústupu jsou dotace. Přesněji jejich absence.

Už když totiž Arriva na regionální trať poprvé vyjela, říkal její jednatel Jaroslav Richter, že jezdit komerčně lze jen ve špičce, a zároveň dodával, že to není cíl jeho společnosti.

"Bez dotací to ale nejde. Naším dlouhodobým cílem není jezdit za každou cenu. V případě, že by nebyl zájem nebo by z nějakých důvodů bylo zřejmé, že v období několika měsíců by nebyla šance se zaintegrovat, tak s tím přestaneme," uvedl Richter v zářijovém rozhovoru pro IHNED.cz.

Dotační výpadek ho totiž znevýhodňoval v souboji s Českými drahami, kterým na této trati přispívá Hlavní město Praha a Středočeský kraj. České dráhy (ČD) ani koordinátor dopravy Ropid výši dotací nezveřejňují. Podle neoficiálních údajů, se kterými počítá ve svých analýzách konkurence ČD, se částka vyplácená objednavateli pohybuje ve výši 100 až 150 korun na ujetý vlakokilometr.

Arriva na trati mezi pražským Masarykovým nádražím a Kralupy ujela za den šestnáctkrát vzdálenost 27 kilometrů a jezdila pouze ve všední dny. Částka, kterou by za rok získala na dotaci, se tak pohybuje v rozmezí 11,2 až 16,8 milionu korun. Za pilotní čtvrtrok to mohly být odhadem až 4 miliony korun.

Richter ale doufal, že když jeho společnost ukáže, že dovede zvýšit kvalitu přepravy v okolí Prahy, přesvědčí tím koordinátora dopravy Ropid, aby vyčlenil peníze i pro ni. Ten už ale v září přes mluvčího Filipa Drápala naznačoval, že v prvním roce může Arriva na dotace zapomenout. "Pokud jí bude dotace na trati přímo přidělena, musí se tato informace rok dopředu objevit v Úředním věstníku Evropské unie. Pokud by se dotace na trať soutěžila, trvalo by to ještě déle," řekl Drápal.

Arriva spustila provoz nedotovaných vlaků letos 23. září. Původně britská společnost se jinak v Česku zaměřuje především na autobusovou dopravu a prostřednictvím společností Transcentrum Bus, Osnado a Bosák Bus provozuje na 1600 autobusů.

V polovině května koupily Deutsche Bahn firmu Veolia Transport Central, která v ČR působí v autobusové i železniční dopravě, s cílem postupně ji začlenit právě do struktur Arrivy.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist