Pro brněnskou strojírenskou společnost Alta jsou ruské zakázky klíčové. Například před rokem a půl získala kontrakt na modernizaci válcovací linky pro Ašinský metalurgický závod za 330 milionů eur.

Pro tuto a další české firmy znamená hrozící konflikt mezi Ruskem a Ukrajinou nejistotu. V případě jeho pokračování není možné vyloučit ekonomické sankce Západu proti Putinově zemi nebo jiné zpřetrhání obchodních vazeb.

Už nyní musí firmy řešit potíže na Ukrajině. "Máme obavy z další eskalace situace," sdělil HN Antonín Murgaš ze zmíněné společnosti Alta, která na Ukrajinu dodává vybavení těžařským či energetickým firmám.

Přerušení či omezení obchodních vazeb s Ruskem by bylo pro tuzemské exportéry ještě mnohem větší ranou než v případě Ukrajiny. Největší země světa patří mezi nejrychleji se rozvíjející odbytiště – zejména pro technologické a strojírenské firmy. Jen loni vyvezli Češi do Ruska zboží a služby za 116 miliard korun.

Rusko je pro české firmy celkově sedmým největším exportním trhem, tvoří necelá čtyři procenta. Důležitější je ale jeho rozvoj. Ve srovnání například s obdobím před 10 lety vyrostl objem exportních zakázek bezmála pětinásobně.

Napjatou situaci se znepokojením sledují největší exportní hráči.

"Rusko je pro nás jeden z klíčových trhů, prodáváme tam ročně zhruba 100 tisíc aut. V zemi máme i dva výrobní závody. Zatím jsme problémy či poklesy prodejů nezaznamenali," říká mluvčí Škody Auto Jozef Baláž.

Automobilka v Rusku montuje auta v Kaluze u Moskvy a Nižném Novgorodu. "Situaci sledujeme a doufáme, že se brzy stabilizuje," dodává Baláž.

Přijdou Rusové o Temelín?

Velmi důležitou vazbu na Rusko udržuje také energetická společnost Škoda JS. Je členem konsorcia MIR .1200, které se v obřím tendru uchází o dostavbu jaderné elektrárny Temelín. Škoda by byla jedním z klíčových dodavatelů technologií. Jde o zakázku za 200 až 300 miliard korun.

V útrobách TemelínaUž včera se někteří čeští politici nechali slyšet, že konsorcium založené především na kapitálu ruského gigantu Rosatom by nemělo v tendru pokračovat.

"Já za sebe si nedovedu představit, že by se Rusové nadále účastnili tendru na dostavbu Temelína, protože země, která používá vojenskou agresi v zahraniční politice, je bezpečnostním rizikem i pro Českou republiku a může se to odrazit i v této oblasti," řekl v rozhovoru pro deník Aktuálně.cz ministr pro legislativu a lidská práva Jiří Dienstbier (ČSSD).

Důležité zakázky v Ruské federaci má například také Škoda Transportation, která dodává vozy metra pro Petrohrad, či stavebníci ze společnosti PSG, která v Rusku stavní paroplynové elektrárny. Firmy jsou zatím ve svých vyjádřeních opatrné.

"Jde o zakázku na devět souprav metra za zhruba dvě miliardy korun. Ruský trh i nadále vnímáme jako jeden z našich tradičních a stále perspektivní," říká mluvčí plzeňské Škody Transportation Lubomíra Černá.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist