V Japonsku se mobilní telefony vyrábějí i z českých komponentů a je jich třeba stále víc. Jen loni se jich vyvezlo za více než miliardu korun, tedy dvakrát více než v roce 2012.
Právě Japonsko přitom patří mezi ty země, do kterých loni český vývoz rostl nejrychleji. V případě devíti států vývoz přesáhl objem deseti miliard korun a zároveň nejméně dvouciferně rostl.
Konkrétně jde o Maďarsko, Španělsko, Turecko, Rumunsko, Čínu, Dánsko, Japonsko, Spojené arabské emiráty a Austrálii. Vývoz do těchto zemí se sice nevyrovná těm největším exportním trhům České republiky, jejich význam ale roste a poroste.
Vývoz do Japonska se za posledních deset let zečtyřnásobil. Japonské automobilky totiž potřebují české díly do naftových motorů, japonské děti si hrají s legem z Kladna a celý tamní průmysl potřebuje i český šrot, ze kterého získává suroviny.
Nejrychleji kromě zmíněných dílů pro motory a dílů mobilních telefonů roste export solárních panelů. Ty v Kadani vyrábí japonská firma Kyocera. Daří se i řadě dalších automobilových dílů a do Japonska míří i dřevo nebo se tam nově začalo exportovat krmivo pro psy a kočky – loni šlo téměř o 5 tisíc tun.
Zajímavý je i export do Číny. Z Česka se tam vozí nejen škodovky (většina se vyrábí přímo tam) a jejich díly, ale roste i další automobilový průmysl a z Česka tam míří i komponenty na budování sítí elektrického vedení, mikroskopy z brněnské firmy Tescan, lego a stále více i železný šrot.
Čeští exportéři se radují: Spotřebitelská nálada Němců je nejlepší za šest let - čtěte ZDE
Český export ještě čeká boom podpořený ČNB. Zisky ale odtečou do zahraničí - čtěte ZDE
Do Číny navíc putuje nejen zboží. "Škoda je asi největším exportérem know-how. Všechny vozy, které v Číně vyrábíme, byly vyvinuté v Česku," říká mluvčí Škody Jozef Baláž. Z Číny tak do Česka míří i poplatky za licence. To platí i o druhé české Škodovce – plzeňské Škodě Transportation. Ta z Číny dostává poplatky za licenci na výrobu tramvají.
Vývoz do Španělska a Maďarska roste také díky automobilovému průmyslu, který dodává díly tamním továrnám. Dánsko dováží hlavně nová auta – tamnímu trhu prakticky kraluje trojice miniaut z Kolína.
Hlavními tahouny v případě Turecka jsou zase auta, autodíly a železniční průmysl. Obojí opět hlavně v režii dvou Škodovek, mladoboleslavské a plzeňské.
Ta první tam loni zaznamenala růst o 23 procent a dodala téměř třináct tisíc vozů, ta druhá začala dodávat tramvaje pro město Konya a další růst čeká. "Letos bude do Turecka předáno zhruba 50 tramvají," potvrzuje mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.
Zatímco Turecko pravděpodobně čeká další růst, u Austrálie by to platit nemuselo. Skok exportu z Česka byl daný hlavně tím, že se SUV Hyundai ix35 začalo dovážet z Nošovic kvůli vytížení korejských závodů automobilky. Což by mělo opět skončit s oživením evropského trhu, kvůli kterému nošovický závod primárně vznikl. Vývoz do Austrálie ale táhnou i mobilní telefony a nově třeba i sušenky a oplatky.
Spojené arabské emiráty dováží hlavně zboží, které na první pohled české není – počítače, mobilní telefony a televize.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist