"Maloobchod v Česku je v tvrdé konkurenci. A i když tržby e-shopů rostou, o zisku často nemůže být řeč,“ upozorňuje v rozhovoru jednatel a zakladatel společnosti Popron Peter Schier.

Podle něj mají v konkurenci velkých podniků na internetu šanci hlavně specializované e-shopy, které se dokážou prosadit třeba i proti Amazonu.

Co bude vstup Amazonu do Česka znamenat pro místní trh?

Internetový obchod je dnes o marketingu a o tom, kolik má kdo peněz. Pokud velké firmy jako Alza nebo Mall hlásí velké přírůstky prodejů až o 30 procent a trh celkově stoupl jen o deset procent, tak je jasné, že to je na úkor těch menších. To je první věc.

Druhá věc je, že nyní tu s vervou politici bojovali o Amazon, chtějí tisíce pracovních míst, která Amazon slíbil. Jenže na základě toho, že sem dostanou třeba těch 1500 míst Amazonu, zničí potažmo desítky tisíc jiných. Armáda malých rodinných firem a živnostníků ale nikoho nezajímá. Vytváří se tu destruktivní prostředí, kdy se podporují subjekty s obrovskou kapitálovou sílou. Menším firmám se pak samozřejmě nepodniká dobře.

Jaký vliv tedy bude mít vstup Amazonu na český trh?

Někdo si myslí, že Amazon tu všechno ovládne. To není pravda. I v Německu, kde se mu podařilo zlikvidovat velkou část konkurence, má tržní podíl zhruba okolo 27 procent. A zároveň je vidět, že naráží na hranice. I přes Amazon zbývá dalších 70 procent trhu a je otázka, kdo si je rozdělí. Například velká společnost Weltbild v Německu se snažila bojovat proti Amazonu jeho zbraněmi, na to ale doplatila a je v insolvenci.

Kdo si tedy může vzít tu zbývající část trhu?

Může to být zajímavé i pro malé subjekty, které budou odborníky ve svém oboru. Uspěje ten, kdo bude mít dobré nápady a především dobré zbožíznalectví. Nápady se dají totiž snadno okopírovat a na dobrých nápadech firmu nepostavíte.

Rozhodující bude zbožíznalectví. Myslím tím specializaci na nejrůznější oblasti, které mají lidé třeba jako koníčky. Často tady stále nemají možnost spoustu věcí koupit, objednávají je z Velké Británie a podobně. Pro specializované e-shopy, které můžou zákazníkovi kvalifikovaně poradit, je tu obrovský prostor.

Pro dodavatele je ale na druhou stranu velký odběratel zajímavější, ne?

Ne tak docela. V Německu už několik velkých koncernů zastavilo zásobování Amazonu.

Proč?

Říkají, že chtějí zásobovat takové maloobchodníky, kteří poskytnou lidem přidanou hodnotu v poradenství. Chtějí, aby se zákazníci dozvěděli víc než jen jednoduchý základní popis. To je další hranice, na kterou budou giganty narážet. Jsou jako buldozer, ale nejsou schopní nabídnout osobní kontakt a příjemnou stránku komunikace.

Amazon neodmítám úplně, my na něm sami prodáváme, je průkopníkem technologií. Ale určitě by neměl být politiky zvýhodňován. Ti by si měli také uvědomit, kde Amazon platí daně.

Co se týká komunikace, sami máte síť výdejních míst, kde zároveň zákazníky oslovujete s katalogy. Kolik výdejen máte nyní?

Nyní jich je 420 a chceme je rozšířit na zhruba tisíc. Chceme ale, aby výdejce nebyl jen podavač zboží, ale aby tam byl i větší osobní kontakt a vnímal to jako součást svého obchodu. Tím myslím, aby rozdal naše katalogy, přijímal objednávky a podobně. Má to být takové podhoubí, které může mít velkou sílu. Právě v propojení rychlých e-shopů a osobního kontaktu a poradenství vidím budoucnost vedle gigantů, jako je Amazon.