Přestože není výstavba nového logistického centra amerického internetového obchodu v Dobrovízi u Prahy ještě stoprocentní, Amazon už začíná s náborem pracovníků. Zatím jen na vyšší pozice, jako jsou manažeři, vedoucí logistiky nebo do finančního a HR oddělení. Nábor na řadové pozice má začít až v další fázi na jaře příštího roku, v létě by se zde pak měl rozjet ostrý provoz.
Amazon už v Česku provozuje „menší“ sklad u hlavního pražského letiště, který zajišťuje logistiku vráceného zboží. Stavba v nedaleké Dobrovízi, která bude asi čtyřikrát tak velká, začne za pár týdnů, věří ředitel firmy pro Evropu Tim Collins.
„Co se týká Brna, nedávné hlasování zastupitelů města nás vedlo k rozhodnutí tento projekt odložit na neurčito a nahradit ho jiným projektem v regionu střední a východní Evropy. Zvažujeme spoustu možností, ale žádná není v Brně,“ oznámil Collins v souvislosti s půlročními dohady kolem výstavby dalšího obřího distribučního centra Amazonu. To mělo stát v průmyslovém parku developera CTP, nedávno pak Jihomoravský kraj nabídl jako alternativu pozemek u brněnského letiště.
Vedle toho se staví další tři distribuční centra pro e-shop v Polsku. „Tady byl celý schvalovací proces podstatně rychlejší a jednodušší. Zatímco v Česku jsou tři kroky, v Polsku mají jenom dva,“ řekla mluvčí Amazonu pro Německo Anette Nachbar.
Amazon už s Brnem nepočítá. Obří logistické centrum postaví jinde - čtěte ZDE
Amazon potvrdil, že složí 50 milionů na obchvat Dobrovíze. Jedná o výkupu pozemků - čtěte ZDE
„Záměr výstavby distribučních center jsme oznámili v Česku i Polsku loni stejnou dobou a v Polsku jsou samotné budovy už téměř hotové. V Dobrovízi to trvá déle, ale jsme rádi, že se náš záměr vyvíjí alespoň takto. Každý projekt je jiný – liší se lokality i další okolnosti,“ uvedl Collins.
Proč jste si pro výstavbu svých logistických center vybrali právě Českou republiku?
Vybrali jsme si Česko z několika důvodů. Za prvé je to pracovní síla. Hledáme kvalitní lidi, kteří nám pomůžou s další expanzí do Evropy. Další věc je infrastruktura. Potřebujeme rychlou dopravu do všech směrů. Třetí podmínka je dobré prostředí pro byznys, a to jsme v České republice našli. Na všech úrovních – celostátní, regionální a v mnoha případech i na lokální úrovni. Potřebujeme ale také svižné jednání. Náš byznys roste, a proto se potřebuje rychle posouvat dopředu.
Teď jste ale zastavili projekt brněnského skladu, protože tam jednání nebyla příliš rychlá…
Respektujeme rozhodnutí rady. Jednání v Brně se velice zpomalilo, bohužel. Přál bych si, aby se to vyvíjelo jinak. Od prvního dne, kdy jsme se rozhodli přijít do České republiky, říkáme: potřebujeme dobré podnikatelské prostředí, infrastrukturu, lidi a rychlost.
Máte už reálnou představu, kdy získáte všechna povolení pro stavbu logistického centra u Dobrovíze a bude se moct začít stavět?
Mám velkou radost, že to se to hýbe správným směrem. Měli bychom začít se stavbou během pár týdnů. Jsem velký optimista. Do provozu by to pak mělo jít asi v polovině roku 2015.
Už jste začali s náborem pracovníků na některé vyšší pozice. Stále ale nejsou podepsané všechny podstatné smlouvy, a není tedy úplně jisté, že sklad skutečně vznikne…
Ne, to by se nemělo stát. Máme zde před sebou ještě, nazval bych to, pár procedurálních záležitostí. Pevně věříme, že všechno dobře dopadne. Souhlasili jsme s dodatečnými investicemi, dáme 50 milionů korun na novou silnici pro vesnici. A už jsme otevřeli otázku pronájmu. To už něco znamená, jsou to velké závazky.
Říkáte, že tento sklad se stihne otevřít až příští léto, původně jste ale počítali s letošním podzimem. Vznikne tedy mezera, kterou budete muset tuto předvánoční nákupní sezonu nějak zacelit…
Myslím, že ne. Věříme, že to naše evropská síť zvládne. Zařízení v Dobrovízi nebude určené pouze pro Českou republiku nebo kteroukoli jinou zemi. Bude pro celou Evropu jako součást naší celokontinentální sítě distribučních center. Taková je naše strategie. Nyní jsme stále ještě schopní bez problémů zajistit servis pro své zákazníky.
Uvažovali jste o tom, že byste zkusili stavbu v Dobrovízi nějak urychlit?
Taková stavba trvá 12 až 14 měsíců. Poběží tak rychle, jak to lidi zvládnou. Bude to ale obrovská budova – 100 tisíc metrů čtverečních. Už jsme postavili spoustu takových center a víme, jak dlouho to trvá. Výstavba distribučních center v Polsku začala, myslím, loni v říjnu a fungovat budou letos v září, což je 11 měsíců. Bude to trochu rychlejší. Vůbec celý proces je tam rychlejší.
Setkáváte se před výstavbou distribučních center často s takovými problémy jako v ČR?
Je to poměrně unikátní, řekl bych. Myslím, že jsme na stůl položili dost věcí – hodně pracovních míst, vysokou investici, naše plány se stávají pro řadu oblastí jakýmsi ekonomickým stimulem a my jsme nežádali po České republice žádnou finanční pobídku.
Na Brněnsku jste dostali alternativní nabídku pro výstavbu vašeho logistického centra – jiný pozemek blíž letišti. Ten vám nevyhovoval?
Pro nás je klíčové, jak rychle můžeme všechno zařídit a začít centrum provozovat. Volili mnohokrát, ale náš projekt neschválili. To není zrovna nejlepší poselství. Přesto, co se týče Brna a vůbec České republiky, vidíme budoucnost optimisticky. Možná se jednou vrátíme. Ale tento konkrétní projekt v Brně nebude.
Druhou část rozhovoru najdete zde.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist