Potřetí budou v úterý brněnští zastupitelé hlasovat o tom, zda prodají pozemky v průmyslové zóně Černovická terasa a umožní tak vznik obřího logistického centra americké internetové společnosti Amazon. Ta odtud chce doručovat zásilky objednané přes internet na německý a rakouský trh.
Na parcele, kde by měl velkosklad vyrůst, už je rušno. Jezdí tam stavební stroje a vše nasvědčuje tomu, že pozemek už se připravuje. "Na základě demoličního výměru pokračují dodatečné demoliční práce dříve neznámých podzemních objektů a sanace výkopů. Dále sanujeme plochy, kde došlo k drobné ekologické zátěži a také jsme odtěžili val střelnice, ve kterém byly pyrotechnické nálezy," popisuje Tomáš Budař z developerské společnosti CTP Invest.
Tato společnost by měla budovu s plochou třinácti fotbalových hřišť pro Amazon postavit. Podle Budaře bude úterní hlasování přelomové. Pokud zastupitelé stavbu schválí, začne CTP Invest shánět příslušná povolení.
Budař zároveň přiznává, že jeden z hlavních cílů Amazonu se nenaplní. Firma nestihne z Brna obsloužit letošní Vánoce. "Objekt by se i po schváleni 18. března nestihl zprovoznit ani do konce roku," doplnil Budař.
Projekt slibuje Brnu minimálně 1 500 stálých pracovních míst a v době předvánoční nákupní horečky další až tři tisíce sezonních míst. Na druhou stranu se ale lidé žijící v blízkosti průmyslové zóny bojí náporu aut a kamionů. V tom je naposledy část (i koaličních) zastupitelů podržela a v půlce února zamítla stěžejní dodatek ke smlouvě města s developerem.
Na stole je ale nyní nový návrh dodatku ke smlouvě, na kterém se už na konci února shodli brněnští radní. Jeho podstatou jsou mnohem větší kompenzace ze strany investora a developera, zejména fakt, že se společnost CTP zavázala k tomu, že sama vykoupí pozemky (a poté je daruje Brnu) pro stavbu dálničního sjezdu, který by měl ulevit dopravě v městských částech okolo průmyslové zóny. Dohromady by tak jen za pozemky a kompenzace Brno od CTP Invest získalo okolo 300 milionů korun.
Přesně takovouto záruku považoval po březnovém hlasování rady za dostatečnou i radní Libor Šťástka (ODS), který byl jedním z těch, kteří na "valentýnském" mimořádném hlasování zastupitelstva předchozí návrh nepodpořili.
Předseda klubu ODS Šťástka je však přesvědčen, že jeho spolustraníci nyní ruku zvednou. "Posledně nám chyběly záruky, které jsme ale nyní již pomohli prosadit a vyjednat si tak lepší podmínky," dodal Šťástka.
Středočeský krajský úřad uvolnil cestu Amazonu. Zamítl odvolání občanského sdružení - čtěte ZDE
Politická podpora Amazonu může zničit desítky tisíc pracovních míst, tvrdí šéf Popronu - čtěte ZDE
Aby návrh, který je zatím zařazen jako číslo 55 úterního hlasování, prošel, je potřeba většina v pětapadesátičlenném sboru. Tedy 28 hlasů. K tomu by s přehledem měly stačit hlasy koaličních zastupitelů, jichž je dohromady 32.
22. října 2013
Americká firma Amazon oznámila, že počítá s vybudováním dvou velkých distribučních center u Prahy (v obci Dobrovíz) a Brna (v tuřanské průmyslové zóně).
listopad 2013
Ačkoli žádné z center ještě nestálo a ani neexistovaly smlouvy na výkup pozemků, Amazon již začal s náborem pracovníků.
6. prosince 2013
První velká komplikace v Dobrovízi: Ve svolaném plebiscitu se obyvatelé v poměru 121:76 postavili proti záměru Amazonu. Plebiscit byl ale nezávazný.
30. prosince 2013
Brněnské zastupitelstvo uzavřelo kupní smlouvu o budoucí kupní smlouvě na pozemky pro Amazon s developery CTP Invest a Bor Logistics, která měla být základem následné dohody.
13. února 2014
Zastupitelé Dobrovíze se nakonec i přes počáteční nesouhlas obyvatel domluvili s Amazonem a za podmínky různých kompenzací přestali blokovat. Občanské sdružení Občané pro Dobrovíz ale stále nestáhlo odvolání proti změně územního rozhodnutí.
14. února 2014
Brněnské zastupitelstvo již podruhé neschválilo dodatek k smlouvě umožňující Amazonu začít stavět. Po lednovém posunutí byla nyní problémem snaha některých zastupitelů angažovat developera do připravované stavby dálničního sjezdu.
26. února 2014
Brněnští radní schválili dodatek založený na kompromisu developerské firmy. Měl by umožnit Amazonu centrum postavit.
18. března 2014
O stejném dodatku bude hlasovat celé brněnské zastupitelstvo.
To už ale právě dvakrát nevyšlo. Aby se fiasko neopakovalo potřetí, vymohla si brněnská buňka ČSSD pod vedením primátora a jednoho z největších zastánců Amazonu Romana Onderky pojistku. Přijala usnesení, které "ukládá zastupitelům města Brna za ČSSD podpořit takové usnesení, které bude znamenat zvýšení zaměstnanosti a výraznou investici ve statutárním městě Brně." Jinými slovy ukládá oranžovým zastupitelům hlasovat pro Amazon.
"Jsem přesvědčen, že od posledního hlasování zastupitelstva jsme se posunuli dopředu. Výsledky jednání umožňují dohodu napříč politickým spektrem. Zastupitelé mohou znovu posoudit celý záměr a svým hlasem podpořit tuto výjimečnou příležitost pro Brno," prohlásil Onderka.
Amazon o Brno stále stojí. Prý
Po předchozím zamítavém hlasování nebylo jasné, zda Amazon vůbec ještě plánuje postavit své centrum v Brně. Podle všeho svůj plán firma neopustila. Přesto, že zástupci CTP i Amazonu označovali projekt za mrtvý či v mírnější verzi zdůrazňovali, že Amazon má více možností, kde svůj sklad postavit.
Primátor Onderka je přesvědčen o Brně jako o téměř jisté "konečné adrese". On sám byl kvůli tomu v úterý 4. března vyjednávat v lucemburské centrále firmy Amazon. Součástí návrhu schváleného naposledy mimořádnou radou totiž byl požadavek, aby se firma jasně vyjádřila. "Byl jsem osobně ubezpečen čelními představiteli společnosti Amazon, že i nadále mají prioritní zájem vybudovat logistické centrum pro střední a východní Evropu právě v Brně a o žádné jiné lokalitě za stávající situace vážně neuvažují," potvrdil Onderka.
Amazon míří v Česku za rekordem. Jeho sklady obsadí plochu čtyř Václaváků - čtěte ZDE
Brněnští radní schválili stavbu Amazonu. Developera to bude stát přes 300 milionů - čtěte ZDE
Přímé vyjádření Amazonu redakce IHNED.cz k dispozici nemá. Již minulý týden oslovila tiskové oddělení firmy i jejího manažera a ředitele evropských investic Raimunda Paetzmanna. Ten sice obratem reagoval s tím, že odpovědi na otázky poslal prostřednictvím tiskového oddělení, ale odtud ani přes urgenci po třech pracovních dnech žádné vyjádření nedorazilo.
Tuřanským stavba pořád vadí
Je tu ale ještě jeden hráč - nespokojení obyvatelé čtvrtí na jihu Brna. Nejslyšitelnějším odpůrcem bylo dosud brněnské občanské sdružení Čisté Tuřany. Jeho členům se dlouhodobě nelíbí řešení průmyslové zóny Černovické terasy, obávají se například velkého dopravního zatížení Tuřan a okolních městských částí. "Není řešena automobilová doprava přes Tuřany, zejména osobní. Pouhé konstatování, že automobily přes městskou část jezdit nebudou nám nestačí," říká jednatelka sdružení Hana Kašpaříková.
"Jak se často říká, papír snese všechno, proto potřebujeme jasnou záruku města Brna a Jihomoravského kraje, že začnou komunikovat s lidmi, vlastníky pozemku. A že se výstavba tuřanského obchvatu pohne dál," dodává Kašpaříková.
Na luxus v letadlech láká Air France i Lufthansa, tlačí je asijská konkurence - čtěte ZDE
Mošnovská opravna boeingů je oficiálně v úpadku. Mohli by ji zachránit Švýcaři - čtěte ZDE
I v Brně se chystá studie, na základě které se upravuje územní plán."K té jsme se nevyjadřovali, protože by to nemělo faktický dopad. Jde pouze o formalitu," tvrdí Kašpaříková. Pasivní ale sdružení rozhodně není: "Obrátili jsme se například na státní dozor, protože jsem se domnívali, že společnost CTP Invest na pozemcích provádí zemní práce bez platného povolení," popsala Kašpaříková. Na výsledek se čeká.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist