Předloni bylo ČD Cargo v hrozivé ztrátě 1,9 miliardy korun. Díky nově sjednaným zakázkám, prodejům strojů z vozového parku a výkyvům měnových kurzů si v roce 2013 výrazně polepšilo.
Nedávno zvolený šéf mateřských Českých drah Daniel Kurucz tvrdí, že nákladní dopravce loni vykázal zisk před zdaněním - takzvaný EBT - ve stovkách milionů korun. Poprvé o lepší kondici nákladní firmy mluvil v České televizi. Konkrétní čísla zmínit nechtěl, protože hospodářské výsledky ČD Cargo ještě nejsou auditované.
Daniel Kurucz ale serveru IHNED.cz řekl, že statistiky ukazují na reálně se zlepšující kondici dopravní firmy. Podle dostupných informací je velmi pravděpodobné, že ČD Cargo bude po zaplacení daní v čistém zisku.
Důvodů přehoupnutí se do pozitivních čísel je podle Kurucze několik. Hospodaření nákladní firmy výrazně pomohly například nově sjednané zakázky, které zčásti zaplnily mezeru po ztrátě zakázky na dopravu uhlí do elektrárny Chvaletice.
"Nahradili jsme dříve ztracené přepravy novými a racionalizovali naše činnosti. Celkem loni přepravilo ČD Cargo 70,2 milionů tun zboží. Je potřeba také přiznat, že se na dobrém výsledku za rok 2013 částečně podílí i prodej majetku a kurzové zisky," řekl IHNED.cz Daniel Kurucz, který před nástupem do čela ČD působil ve firmě jako náměstek pro ekonomiku a techniku a před nástupem do ČD působil jako šéf Synthesie - důležité firmy holdingu Agrofert Andreje Babiše.
Už po zveřejnění hospodářských výsledků prvních šesti měsíců roku bylo jasné, že prodeje lokomotiv a dalšího majetku dopravci pomůžou. Za první pololetí přinesly čistý zisk 85 milionů korun.
Kondici ČD Cargo pomohly loni také kurzové změny vyvolané listopadovými intervencemi České národní banky.
"Kurzový zisk vznikl díky tomu, že významnou část tržeb inkasuje ČD Cargo v eurech," vysvětlil Kurucz (na snímku níže). Firmě se tak stal přesný opak toho, co mateřským Českým drahám, které si půjčují v eurech. Zásah ČNB připravil České dráhy loni o 360 milionů korun.
Letos jen opatrné odhady
V odhadech pro ČD Cargo na tento rok jsou manažeři mateřských Českých drah velmi opatrní. Nepočítají už s "pomocí" prodejů a výkyvů měnových kurzů. V podnikatelském plánu České dráhy uvedly, že počítají s mírným provozním ziskem ve výši dvou milionů.
Kondice ČD Cargo je pro České dráhy velmi citlivá. Na špatně hospodaření v minulých letech měly velký vliv takzvané jednotlivé zásilky - to znamená vlaky, v nichž dopravce vozí různé druhy zboží. To je o dost méně výhodné než vypravovat takzvané ucelené vlaky, například s uhlím.
Proto se nedávno odvolané vedení Českých drah byznysplánem pro nákladní firmu velmi intenzivně zabývalo.
"Chceme například zvýhodňovat zákazníky, kteří nám každý den nenaloží jeden vagon svého zboží, ale v jeden den pět vagonů. To nám ušetří náklady a umožní dát lepší cenu," řekl v nedávném rozhovoru pro IHNED.cz Dalibor Zelený.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist