Start-upy a posilovny nejsou právě nejčastější kombinací. Pokud bychom se drželi stereotypů, měli by v tom prvním pracovat dnem i nocí u počítačů bledí shrbení lidé, které by napadlo vstoupit do posilovny snad jen ve scénáři sitcomu. To ale není případ brněnské firmy Spoteee, jejímž revírem jsou právě fitness centra. A že posilovnu nezná jen z obchodních jednání či následných instalací, je vidět i na řediteli firmy, osmadvacetiletém Petru Krejčím.

Ten se snaží se svými společníky už více než rok dostat k zákazníkům, tedy provozovatelům fitness center, svůj produkt. Set, který je tvořen monitorem, počítačem a dálkovým ovládáním. A před který je umístěn běžecký pás. Na monitoru potom běžec sleduje video, které je natočeno zdánlivě z jeho pohledu, a navozuje tak pocit, že se nerozklusává mezi čtyřmi zdmi posilovny, ale například v londýnském Hyde Parku, okolo Brněnské přehrady nebo v zasněžených Bílovicích. Jak je komu libo.

Jak ale Krejčí vysvětluje, cílem není nabízet nějakou chudší verzi virtuální reality, a nahnat tak běžce z přírodních okruhů houfně k pásům (či spíše na pásy). "My se už délkou tras soustředíme na zahřívací cvičení před posilováním. Ta jsou nutná, ale málokdo je má rád. Když je ale lidé nakombinují s našimi videi, tráví na pásu najednou více času a více je to baví," říká Krejčí.

Ve Spoteee ale nevynalezli monitor, nevynalezli běžecký pás, a dokonce ani videa, která lze na pásu sledovat. Co je tedy podle Krejčího jejich přidanou hodnotou? Inovací, která odděluje "start-upistu" od ostatních začínajících podnikatelů? "Je to kombinace spousty dovedností a zkušeností z různých oborů. Počínaje samotným natáčením speciálních technologií, přes programátorské, marketingové a obchodní zkušenosti až po postprodukci videí," říká. Výsledkem toho podle něho je, že Spoteee je levnější než konkurence.

Tím myslí americkou firmu Lifescape, která vyrábí monitory přímo zabudované v pásu, kdežto hardwarová sestava Spoteee se umisťuje na zeď nezávisle na druhu vybavení posilovny. Díky tomu podle Krejčího jejich model přijde posilovnu na dvě tisícovky měsíčně, zatímco integrované řešení stojí jednorázově několik set tisíc korun.

Podívejte se na videorozhovor Miloše Čermáka s Petrem Krejčím:

SERIÁL: Zahřívání v posilovně byla nezáživná nuda, start-up to chce změnit videi

Firma už za sebou má klasický start-upový životopis. Účastnila se akceleračního programu, konkrétně brněnského StarCube, kde se v roce 2012 umístila při závěrečné show na druhém místě. Poslední minimálně rok z dosud o něco více než dvouletého života firmy už se ale setkává s reálnějšími problémy. A zjišťuje, že proniknout mezi zákazníky není jednoduché.

Start-upy u tabule

Nový seriál serveru IHNED.cz nabídne každý čtvrtek profil jednoho českého zajímavého start-upu. Základem každého profilu bude video maximálně dvouminutové prezentace - takzvaného pitche.

V něm majitelé začínajících firemza pomoci klasické bílé tabule a obyčejné fixy představí, čím je jejich projekt výjimečný a proč by o něj měli mít potenciální zákazníci nebo investoři zájem.

Druhou částí je dotazník na který jednotliví start-upisté odpovídají šéfredaktorovi IHNED.cz Miloši Čermákovi.

Poslední částí profilu je článek, který rozebírá zejména dosavadní podnikání mladé firmy, její počínání na trhu a plány do budoucna.

Jednotlivé díly seriálu budou postupně dostupné na ihned.cz/utabule

Zatímco bezprostředně po finále brněnského start-upového klání vytyčil Krejčího kolega David Klodner v rozhovoru pro IHNED.cz cíl získat 90 zákazníků za rok, po pěti kvartálech od té chvíle jich Spoteee registrovalo třicet. "Na začátku byl nápad, nevěděli jsme, jak ho monetizovat, několikrát se změnil byznys model, vyvinuli jsme i verzi pro indoor cycling," vypočítává Krejčí, co plán zdrželo.

I tak se podle něho již firma uživí, ačkoli vyplácené mzdy označuje za spíše symbolické. Momentálně vidí finanční budoucnost ve dvojí expanzi: ve zvětšení množství zákazníků a v rozšíření počtu příjmových kanálů.

"Přemýšlíme o kontextové reklamě na začátek i konec videa. Ta buď může dobře cílit například s výživovými doplňky, nebo informovat cvičící o jiných nabídkách dané posilovny," přemítá Krejčí. Další možností je podle něho i spojit užitečné (kardiocvičení) s ještě užitečnějším (učením jazyků). "Tady ale bude hodně záležet na vyvážení, nechceme videa zahltit," upozorňuje.

Právě tvorba samotných videí teď pětičlennou firmu zaměstnává nejvíce. "Ono to vypadá, že si někdo dá na čelo GoPro kameru a prostě běží, ale tak jednoduché to zdaleka není," popisuje. Půl roku prý kameramanovi trvalo, než se s přístrojem naučil pracovat natolik, aby byl výsledek podle představ. A i nyní jsou za každým novým videem desítky hodin práce, včetně postprodukce.

V nabídce tak nyní má na osm desítek tras pořízených většinou v Česku. Několik výjimek, většinou evropské metropole, zatím představují jedinou zahraniční expanzi Spoteee. K zahra­ničním videím by ale měli přibýt i zahraniční zákazníci. Právě to je jeden ze současných cílů. "Je nám jasné, že k velkému byznysu potřebujeme velký trh. Teď jsme ve fázi, kdy se snažíme získávat nějaké kompetentní zahraniční kontakty," dodává Krejčí.

SERIÁL: Zahřívání v posilovně byla nezáživná nuda, start-up to chce změnit videi