Češi chtějí být pány svého času, a proto roste popularita osobního odběru zboží z e-shopů. Po otevření nových poboček obchod Kasa.cz ihned pozoruje nárůst počtu vyzvednutí. Největší zájem o osobní odběr je hlavně v Praze a velkých městech.

Zákazník nechce čekat na dopravní službu a raději si pro zboží z e-shopů sám dojde na pobočku a zaplatí v hotovosti. Internetový obchod tak musí jít zákazníkům naproti a rozšiřovat síť svých výdejen. Zákazníci se navíc učí na internetu nakupovat i věci pravidelné spotřeby jako pleny, krmiva či prací prášky. Právě v této kategorii zboží také vidí ředitelka e-shopu Kasa.cz Andrea Čižmářová velkou příležitost.

V České republice je velmi časté vyzvedávat zboží z e-shopů osobně. Jaký podíl zboží vydá v kamenných prodejnách Kasa.cz?

Osobní odběr si nyní volí asi 60 procent našich zákazníků.

Proč má podle vás osobní vyzvednutí zboží v Česku takovou popularitu?

Jako důvody vidím, že zákazník si rád hlídá čas, nechce být závislý na dopravci. Lidé mají také rádi osobní kontakt se zbožím a chtějí spíše platit v hotovosti při převzetí než přes internet. Platba na pobočce tak přebrala první pozici po dosud preferované klasické dobírce. Na první místo se dostala v době, kdy jsme otevřeli naše první velké pobočky, takzvané Kasahousy. Tím, že jsme dali možnost zákazníkovi, aby si vyzvedával na prodejně, už dobírka není tak zajímavá. Zákazník si může čas řídit sám a nemusí spoléhat na to, že mu kurýr doveze zboží v předem neurčený termín.

Roste stále počet vydaného zboží na pobočkách nebo se podíl odběrů již stabilizoval?

Podíl zboží vydaného na pobočkách stále roste. Oproti startu nových poboček nazvaných Kasapoint před třemi měsíci jsme zaznamenali nárůst osobních odběrů o více jak polovinu. Nejčastěji využívaný Kasapoint je v Praze Nuslích a Holešovicích, mimo Prahu pak v Plzni, Liberci a Hradci Králové. Jedná se tedy především o větší města.

Kolik tedy nyní máte výdejních míst?

Máme čtyři velké prodejny se showroomem Kasahouse a od dubna provozujeme ve spolupráci se společností DPD síť výdejních míst Kasapoint. Zboží je tak možné vyzvednout v celkem 64 prodejnách Mountfield a na pobočkách Uloženka.cz. Zákazník by nyní neměl mít výdejní místo dále než 20 kilometrů.

Budete síť dále rozšiřovat?

Pokud se Kasapointy osvědčí, tak se určitě nebudeme bránit tomu jít dál touto cestou a nabízet další výdejní místa. Sázíme na širokou síť výdejních míst a chceme osobní odběry nechat zdarma.

Lidé sice stále preferují platby v hotovosti, ale jak jsou na tom platby přes internet?

Platit přes internet se Češi postupně učí. Je tu rostoucí trend, ale pořád český zákazník rád platí při vyzvednutí. Aktuálně on-line platby představují jednotky procent z celkového obratu, nicméně oproti období před třemi lety je nárůst více než pětinásobný.

Kasy byla začleněna do struktur společnosti HP Tronic, která se loni stala jediným vlastníkem firmy Internet Retail, provozovatele Kasa.cz. Proběhly nějaké změny?

Došlo k restrukturalizaci skupiny HP Tronic. Každá značka skupiny, mezi kterými jsou nejdůležitější Kasa.cz a řetězec s elektrem Euronics, bude mít vlastní strategii a tedy i marketing. Sjednotili jsme ale obchod a servisní oddělení, která se starají například o logistiku. V rámci společnosti tak nyní máme jednotné sklady a dodavatele.

Neplánujete tedy začít vydávat zboží i v sesterských Euronicsech?

Není to součástí strategie. Tahle otázka se nabízí, ale je tam spousta dalších vlivů, které v tuto chvíli ještě nehrají proto, abychom tuto možnost využili. Zákazník Euronicsu je jiný zákazník, než zákazník Kasy. Je sice pravda, že doba nahrává tomu, abychom propojovali kamennou a online síť, ale musíme na to jít postupně. Ale určitě již je překryv mezi prodeji na internetu a kamennými prodejci obrovský.

Jaký sortiment je pro vás nyní nejdůležitější?

Základní kategorie jsou u nás nyní celkem v rovnováze. Hlavní skupiny zboží jsou velké bílé elektro, malé bílé elektro, IT technika, spotřební technika a “neelektro”. Zvažujeme rozšiřování sortimentu hlavně v kategorii neelektra, kde vidíme ještě prostor na trhu. A chtěli bychom se věnovat takovému zboží, který zákazník na internetu běžně nakupuje a nemá problém si ho online vybrat. Příkladem může být krmivo pro psy, které již nyní prodáváme.

Jak významná kategorie neelektra tedy je?

Určitě se na internetu začíná prodávat více a více zboží pravidelné spotřeby. Kromě zmíněných krmiv například dětské pleny, prací prášky a podobně. Je to kategorie, která je na internetu u českého zákazníka velmi oblíbená, a je tam určitě prostor se tomu dál věnovat, určitě touto cestou budeme chtít jít. Kasa chce být nákupní galerie, obchodní dům, takže budeme chtít zákazníkovi do budoucna nabízet co nejširší portfolio.